چالش‌ها و امیدهای خبرنگاری در عصر دیجیتال؛ از نگاه یک خبرنگار یزدی
یک خبرنگار یزدی، چالش‌های حرفه خبرنگاری در عصر رسانه‌های اجتماعی را بررسی می‌کند و با اشاره به کاهش تولید محتوای تخصصی و افزایش تبلیغات، بر اهمیت تخصص و عشق به کار در این حرفه تأکید می‌کند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || “ساناز امامی” خبرنگار میبدی هم با گرامیداشت روز خبرنگار با اشاره به تحولات در حوزه رسانه گفت: تولید محتوا کم شده است چون تولید محتوا زحمت بسیاری دارد و وقت و انرژی زیادی صرف آن می شود که فقط در رسانه های رسمی دیده می شود، رسانه های دیگر به جای تولید محتوا به تبلیغات روی آورده اند و مخاطبان بیشتری جذب کرده اند.

وی که حدود ۲۲ سال سابقه فعالیت در حوزه رسانه دارد و از سال ۹۰ تا ۹۷ هم با ایرنا همکاری داشته افزود : نیروی متخصص در رسانه‌ها با تحصیلات مرتبط کمتر و ورود افراد غیرحرفه‌ای زیاد شده است؛ در حرفه روزنامه نگاری و خبرنگاری به کسانی که در رشته مرتبط تحصیلات ندارند مجوز ندهند چون باعث می شود رسالت اصلی رسانه فراموش شود.

این فعال رسانه‌ای درباره تاثیر تحولات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر حرفه خبرنگاری تصریح کرد: بیشتر تحولات در زمینه شبکه های اجتماعی بوده است با رشد شبکه های اجتماعی خبرنگار واقعی کمرنگ شده و به نظرم خبرنگاری سخت تر شده است چون در شبکه های مجازی هرکسی با هر تخصصی فعالیت کند بیشتر برپایه تبلیغات و اهداف خاص است.

وی که همکاری با چند نشریه و پایگاه خبری را در کارنامه خود دارد در مورد میزان اثرگذاری رسانه ها در سال های اخیر بر مخاطبان افزود: رسانه ها بیشتر با تکیه بر دنیای مجازی رشد کرده اند و مخاطب در آنها فعال است که می تواند خود به تولید محتوا بپردازد و نظم خاصی و کنترلی در این حوزه وجود ندارد نوعی هرج و مرج رسانه ای شکل گرفته است.

امامی تصریح کرد: وسعت و گستردگی این فضا و بالا بودن تعداد کاربران آنها باعث شده نظارت کم شود هدف اصلی رسانه‌ها بیشتر بازاریابی و فروش محصولات شده است که اصلا برای حوزه رسانه خوب نیست ما که با عشق و علاقه به این حرفه نگاه کردیم برایمان نوعی تناقض است.

این خبرنگار، شیرین‌ترین خاطره کاری خود را همکاری با سید جلال یحیی‌زاده نماینده دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و افزود: این نماینده علاقه و توجه ویژه ای به کار رسانه‌ای داشت و من با عشق و انگیزه فراوان روزانه چندین خبر کار می‌کردم.

امامی افزود:خبرنگاران جوانی که قصد فعالیت در این حرفه را دارند با علاقه انگیزه و تخصص وارد این حرفه شوند زیرا با ورود به رشته تحصیلی مرتبط با این حرفه می توانند خبرنگار موفقی شوند.

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR

انتهای پیام/