شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || ارتباط و اعتماد، دو بال تابآوری در زمان بحران است، سوال مهم اینکه روابط عمومی دستگاههای دولتی و بخش خصوصی در زمان بحران به خصوص در جنگ ۱۲ روزه در این زمینه چه کردند و چگونه می توانند در راستای تابآوری اجتماعی عمل کنند تا در کنار امید آفرینی و اعتماد سازی، واقعیتها را هم بیان کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، دومین نشست هماندیشی « برای حیات ایران » با عنوان «ارتباط و اعتماد؛ دو بال تابآوری در بحران» امروز دوشنبه با حضور جمعی از مسوولان روابط عمومی دستگاه های دولتی و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد تا تجربه روابطعمومیها و مسئولیت اجتماعی در مراقبت از جامعه در دوران جنگ ۱۲ روزه بازخوانی شود.
این نشست با هدف بررسی نقش راهبردی روابط عمومی در تقویت تابآوری ملی، بازخوانی تجربههای همدلی در شرایط بحرانی و ارتقای ارتباطات میانسازمانی از طریق بههمرسانی ظرفیتها، با تمرکز بر تدوین یک پروتکل ارتباطی مشترک برای مواجهه با بحرانها برگزار شد.
نقش روابط عمومی سازمانها در تقویت تابآوری ملی، تجربههای موفق مشارکت و همدلی در بحران اخیر و انتظارات و راهکارهای ارتباط مؤثر بین سازمانها و پیشنهادهای عملی برای آینده محورهای این نشست است.
بین امید آفرینی، بیان واقعیت و انجام ماموریت موازنه برقرار شود
مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران در این نشست گفت: بین امید آفرینی، بیان واقعیت و انجام ماموریت موازنه برقرار شود، این موضوعی است که یک دغدغه در تولید و توزیع محتوا به خصوص در جنگ ۱۲ روزه بود.
نیما شایان افزود: امید بخشی در بحران باید واقعی باشد و اقرار نباشد و در عین حال هم بیان چالش ها خیلی غلیظ نباشد.
وی تاکید کرد: اما نکته مهم این است که در زمان بحران بحث رصد مداوم بسیار مهم است بنابراین باید رصد به هنگام و به موقع اقدام و روایت صحیح با کمترین زمان منتشر شود.
وی اظهار کرد: روابط عمومی ها تلاش کنند در میدان عمل و صحنه واقعی به مردم و سیاستگذار نزدیک شوند و صداقت به عنوان جوهره اصلی ارتباطات آسیب نبینند.
روابط عمومی ها به مسایل اجتماعی توجه داشته باشند
رییس هیات مدیره انجمن روابط عمومی ها گفت: روابط عمومی ها به مسایل اجتماعی توجه داشته باشند .
جواد قاسمی افزود: یکی از وظایف روابط عمومی ها مسولیت اجتماعی و آگاهی رسانی است.
روابط عمومی ها کمک کنند
همچنین عضو شورای اطلاع رسانی دولت گفت: روابط عمومی ها کمک کنند، حقیقت را بگویند و نقد کنند تا یک راهی برای انتقال بهتر و صحیح تر مطالب پیدا کنیم، اینکه موارد مورد نیاز به ویژه در دوران بحران را چگونه انتقال دهیم و اطلاع رسانی کنیم از اهمیت زیادی برخوردار است.
شهاب طباطبایی افزود: دوستان پیشنهاد بدهند که چه کنیم و چطور این پیشنهاد ها را عملیاتی کنیم.
وی ادامه داد: ضعف ما در گفت وگو با همدیگر است، انباشتی از مطالب داریم اما برای مطرح کردن آن دیر تصمیم می گیریم.
چطور حول مفهوم ایران گرد هم جمع شویم
رییس گروه مسوولیت اجتماعی انجمن جامعه شناسی گفت: باید دید چطور در زمان بحران می شود حول مفهوم ایران که واژه عزیزی است دور هم جمع شویم.
شهرام فرضی با تاکید بر اینکه از اختلافات چشم پوشی کنیم و به حل بحران بپردازیم افزود: اکنون ۲ بحران خارجی و تامین زیر ساخت ها را داریم، باید در این زمینه ها درست عمل کنیم.
وی اظهار داشت: اینکه از مردم انتظار این را داشته باشیم که تحمل کنند فشار مضاعف است.
وی گفت : باید به سه مولفه امید آفرینی، عادی سازی و پرداختن به چالش ها با دقت انجام شود.
وی خاطر نشان کرد: در چرخه معیشتی مردم اختلال ایجاد شده و تهدیدات خارجی می تواند موثر باشد باید حاکمیت و دولت در این مواقع فضا را باز کنند.
همه در شوک بودیم
در ادامه این نشست مسوول روابط عمومی هلال احمر استان تهران گفت: در شروع جنگ ۱۲ روزه همه در شوک بودیم و تقریبا کسی آمادگی نداشت.
مهیار مقیمیان افزود: جمعیت هلال احمر عضو فدارسیون و کنوانسیون های بین المللی است و بر اساس قوانین بین المللی نباید به آنها شلیک شود اما اسرائیل این ملاحظات را زیر پا گذاشت.
وی ادامه داد: در این جنگ به آمبولانس ما حمله شد و ۲ شهید دادیم آنها امدادگر بودند و به هیچ نیروی نظامی وابسته نبودند.
وی گفت: در این دوره شایعات واقعا ما را اذیت کرد.
جایی برای اسکان و استقرار مردم در زمان بحران در نظر گرفته شود
همچنین دبیر کل خانه صنعت و معدن و تجارت ایران گفت: سخنگوی دولت در زمان جنگ گفت مردم در مساجد بمانند، آیا مساجد در این زمان جایی امن است، جایی برای اسکان و استقرار مردم در زمان بحران در نظر گرفته شود.
آرمان خالقی افزود: داشتن صداقت با مردم بسیار مهم است، اگر قرار است بنابر ملاحظاتی اطلاعاتی به مردم داده نشود باید به آنها گفت که به دلایل مختلف مانند نکات امنیتی نمی توانیم یک سری اطلاعات را بیان کنیم.
سعی شد میزان مصرف سوخت مدیریت شود
مدیر روابط عمومی وزارت نفت نیز در این نشست گفت: از همان ابتدای جنگ شاهد حضور انبوه مردم در پمپ بنزین ها بودیم، از ۱۳۵ میلیون لیتر مصرف روزانه به ۲۰۰ میلیون لیتر رسیدیم.
مجید بوجار زاده افزود: سعی شد به مردم اطمینان خاطر داده شود و میزان مصرف سوخت نیز مدیریت شد.
وی با اشاره به اینکه به ۶ نقطه از صنعت نفت حمله شد تاکید کرد: امنیت مردم در این حملات برای ما خیلی مهم بود و برای حفظ آن تلاش کردیم و خوشبختانه امنیت برقرار شد.
وی تاکید کرد: از همان ابتدای جنگ کمیته بحران راه اندازی شد و پروتکل های لازم را داشتیم و دوره های آموزشی و مانورهایی که از قبل داشتیم برقرار شد، علاوه بر آنها پروتکل شرایط جنگی نوشته و ابلاغ شد، همچنین شیوه نامه اینکه مردم در زمان بحران در مناطق مجاور صنعت نفت چه کنند نیز در حال تدوین است تا اختیار آنها قرار گیرد.
مردم در جنگ گل کاشتند
مشاور رییس و مدیر خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: این جنگ یک جنگ ترکیبی، نرم و فناوری بود، مردم در این جنگ گل کاشتند اما ما مدیران شب امتحانی بودیم.
مهدی جعفری افزود: در افزایش تاب آوری باید جاهای خالی را پر کرد و مردم در این جنگ هوشمند عمل کردند، اگر به آسیب های اجتماعی توجه نشود در مقابل آنها تاب آوری نخواهیم داشت.
وی تاکید کرد: در این جنگ از همان ابتدا تخت های بیمارستانی را افزایش دادیم و آمادگی لازم را داشتیم، ذخایر استراتژیکی دارویی هم مناسب بود، رییس جمهور و وزیر بهداشت هم از بیمارستان ها دیدن کردند.
پیشنهاد یک روز در هفته دولت برای عذرخواهی از مردم
عضو شورای اطلاع رسانی دولت در جمع بندی این نشست خطاب به بخش خصوصی حاضر در جلسه گفت: رییس جمهور از همان ابتدای انتخابات ریاست جمهوری بر رضایت داشتن مردم تاکید داشت و برای شما هم رضایت مشتری باید مهم باشد، شما می توانید بدون ملاحظه با مردم صحبت کنید.
سید شهابالدین طباطبایی افزود: شما که با مردم در ارتباط هستید کمک کنید چرا که مردم با شما حرف می زنند و بعد از دفاع مقدس ۲، میزان گرایش مردم به اصلاح پذیری افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: پیشنهاد دارم در هفته دولت یک روز برای عذرخواهی از مردم داشته باشیم و ببینیم در این یک سال گذشته چه اشکالاتی بود تا بتوانیم آنها را رفع کنیم .
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای پیام/
نظر بدهید