شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || «جین فرگوسن»، خبرنگار بینالمللی شناختهشده با سابقه گزارش از مناطق پرخطر مانند افغانستان، سومالی و یمن، امسال پلتفرم خبری نوینی به نام «نووسفر» Noosphere را راهاندازی کرده است. این پلتفرم به کاربران امکان دسترسی به گزارشهای شخصیتر و متفاوت از رسانههای سنتی را میدهد.
«نووسفر» که مشابه مدل Substack است، به جای پرداخت اشتراک برای هر خبرنگار بهصورت جداگانه، با اشتراک ماهانه ۱۴.۹۹ دلار دسترسی به تمامی خبرنگاران خود را فراهم میکند. تاکنون ۲۰ خبرنگار در این پلتفرم فعالیت دارند و با راهاندازی نسخه بریتانیایی، تعداد آن به ۲۴ نفر خواهد رسید.
فرگوسن پس از ۱۵ سال گزارشگری پرخطر و مواجهه با فشارهای کاری و خستگی شدید، در آمریکا ساکن شده و پس از تحصیل در رشته کارآفرینی، نووسفر را با هدف حمایت از خبرنگاران مستقل راهاندازی کرده است. «سب واکر» شریک تجاری او نیز سابقه همکاری با Vice Media را دارد.
«متیو کاسل»، خبرنگار بینالمللی و عضو نووسفر، گزارشهای خود را از تجاوز اسرائیل به ایران، کرانه باختری و غزه در این پلتفرم منتشر میکند. «شروق العیله» و «اورِن زیو» نیز گزارشهای تصویری خود را از غزه و اسرائیل به اشتراک گذاشتهاند.
کیت اوبرایان، خبرنگار با سابقه و عضو هیئت مدیره نووسفر، معتقد است که مخاطبان جوان تمایل دارند مستقیماً از زبان خبرنگار بشنوند و این مدل خبری موفقیتآمیز خواهد بود.
چاک تاد، مجری سابق برنامه «مییت د پرس»، بزرگترین استخدام نووسفر است که برنامه گفتوگوی خود را با حضور مهمانانی متنوع آغاز کرده است.
نووسفر به خبرنگاران سهمی از درآمد اشتراکها میدهد و در صورتی که مشترک به دلیل کار یک خبرنگار خاص ثبتنام کند، سهم بیشتری دریافت میکنند. فرگوسن از اعلام تعداد مشترکان خود خودداری کرده است.
با وجود بازار پررقابت و حضور خبرنگاران کمتر شناختهشده، نووسفر بر پایه تجربه خبرنگاران ایجاد شده و به نظر میرسد بتواند جایگاه خود را پیدا کند. فرگوسن معتقد است راهحل مشکلات صنعت رسانه از دل خبرنگاران واقعی خواهد آمد، نه مدیران اجرایی.
نویسنده: دیوید باور
تاریخ: ۲ ژوئیه ۲۰۲۵
منبع: آسوشیتد پرس (AP)
#روابط_عمومی_در_متن
#سال_هوش_مصنوعی
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای پیام/
نظر بدهید