شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || با وجود توقف و ازسرگیری ممنوعیتها علیه تیکتاک (TikTok) در ایالات متحده و تغییرات در سیاستهای نظارت بر محتوا در پلتفرمهایی مانند فیسبوک و اکس، رسانههای اجتماعی همچنان به عنوان اصلیترین کانال ارتباطی در حوزه بیرونی شناخته میشوند.
بر اساس گزارش معیارهای ارتباطات سال ۲۰۲۵ از راگان، تحولات بازار نتوانستهاند اشتیاق متخصصان روابط عمومی را برای استفاده از این پلتفرمها کاهش دهند. این ابزارها همچنان بهترین گزینه برای انتقال پیام به مشتریان، مخاطبان و ذینفعان بیرونی محسوب میشوند.
با تمرکز روزافزون بر ارتباطات اجرایی در سطوح داخلی و بیرونی، رسانههایی مانند لینکدین بهدلیل افزایش دیدهشدن و صرفهجویی در هزینهها نقش پررنگتری پیدا کردهاند.
اگرچه در طول سال گذشته تنها ایمیل توانسته رشد معناداری نسبت به سال قبل نشان دهد، اما کانالهای ارتباطی مؤثر در کل ساختار خود تغییر چندانی نداشتهاند.
در همین حال، بررسی ابزارهای جدیدی که طی سال گذشته به کار گرفته شدهاند، نشان میدهد ۱۳ درصد از پاسخدهندگان از رسانههای اجتماعی استفاده بیشتری داشتهاند. همچنین، در صورت برخورداری از بودجه بیشتر، بیش از نیمی از متخصصان ترجیح میدهند آن را صرف تولید محتوا کنند؛ چراکه محتوای با کیفیت شامل تصویر، صدا، ویدیو و انیمیشن اساس موفقیت کمپینهای رسانهای است.
با وجود ثبات در جایگاه رسانههای اجتماعی، تغییرات زیرپوستی همچنان در جریان است. براساس گزارش مؤسسه رویترز (Reuters Institute)، در دو سال گذشته ترافیک ارجاعی از فیسبوک به رسانههای خبری ۶۷ درصد و از اکس ۵۰ درصد کاهش یافته است. این روند موجب شده ناشران خبری تلاش کمتری برای فعالیت در فیسبوک (کاهش ۴۲ واحدی) و اکس (کاهش ۶۸ واحدی) داشته باشند.
در مقابل، پلتفرمهایی مانند لینکدین (با ۳۹ درصد رشد) و بلواسکای (Bluesky با ۳۸ درصد رشد) بهعنوان رسانههای اجتماعی در حال رشد معرفی شدهاند. همچنین، تمرکز بیشتر بر واتساپ (WhatsApp با ۳۹ درصد رشد) و گوگل دیسکاور (Google Discover با ۲۷ درصد رشد) گزارش شده است.
در کنار این تحولات، محتوای ویدیویی نیز در حال افزایش است. ناشران رسانهای قصد دارند سرمایهگذاری بیشتری روی پلتفرمهایی چون یوتیوب (YouTube با ۵۲ درصد رشد)، تیکتاک (۴۸ درصد رشد) و اینستاگرام (Instagram با ۴۳ درصد رشد) داشته باشند.
با این حال، دادههای گزارش معیارهای ارتباطات نشان میدهد فقط ۱۰ درصد از متخصصان، ویدیو را بهعنوان مؤثرترین ابزار در ارتباطات بیرونی معرفی کردهاند. این عدد نسبت به سال گذشته تنها ۳ درصد رشد داشته و رتبه هشتم را در میان ابزارهای مؤثر کسب کرده است.
از سوی دیگر، اثرگذاری فناوریهای نوظهور همچون هوش مصنوعی مولد نیز به تدریج آشکار میشود. بر اساس گزارش رویترز، ناشران رسانهای تلاش دارند همکاری خود را با پلتفرمهای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند چتجیپیتی (ChatGPT) و پرپلکسیتی (Perplexity) افزایش دهند (افزایش ۵۶ درصدی).
این پلتفرمها با تولید خلاصههای خودکار ممکن است در سالهای آینده بخشی از ترافیک جستجو را به خود جذب کنند و از میزان ارجاع سنتی به وبسایتها بکاهند.
با وجود تمامی این تحولات، رسانههای اجتماعی همچنان در صدر فهرست ابزارهای ارتباطی بیرونی قرار دارند. اما برای حفظ اثربخشی، نوآوری و آزمودن ابزارهای جدید مانند ویدیو و محتواهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی، بیش از گذشته ضروری به نظر میرسد.
نویسنده: مایک پروکوپیک (Mike Prokopeak)
تاریخ انتشار: ۳۰ آوریل ۲۰۲۵
منبع انگلیسی: PR Daily
منبع فارسی: شارا
انتهای پیام/
نظر بدهید