واکنش متا به کتاب جدید افشاگرانه و استراتژی روابط عمومی آن
نویسنده: ایسی لاپوسکی

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || متا، با واحد روابط عمومی قدرتمند خود، در واکنش به کتاب جدید سارا وین-ویلیامز، مدیر پیشین سیاست‌گذاری جهانی فیس‌بوک، به شدت وارد عمل شده است. در کتاب Careless People (افراد بی‌دقت)، وین-ویلیامز اتهاماتی جدی علیه مقامات ارشد این شرکت مطرح کرده است.

او از آزار جنسی توسط جوئل کاپلان، رئیس بخش امور جهانی متا، سخن می‌گوید و مدعی است که شرکت در برابر تأثیرات منفی آن بر حقوق بشر بی‌توجه بوده است. همچنین، او ادعا می‌کند که به دلیل بیان نگرانی‌ها در مورد رفتار کاپلان، از فیس‌بوک اخراج شده است.

متا، همانطور که انتظار می‌رفت، به شدت با این اتهامات مقابله کرده است. سخنگوی متا به Vanity Fair گفت که شرکت به دلیل ماهیت دروغین این اتهامات اقدام قانونی کرده و نامه‌ای به ناشر کتاب ارسال کرده است. متا همچنین وین-ویلیامز را فردی ناراضی معرفی کرد که به خاطر “عملکرد ضعیف و رفتار سمی” از فیس‌بوک اخراج شده است. به گفته شرکت، تحقیقات انجام‌شده در سال 2017، از جمله 42 روز بررسی و 17 مصاحبه با شاهدان، نشان داد که اتهامات او بی‌اساس و گمراه‌کننده بوده است.

علاوه بر این، متا از طریق رسانه‌های اجتماعی نظرات برخی از کارکنان فعلی و سابق خود را منتشر کرده است که از رفتار حرفه‌ای کاپلان دفاع کرده‌اند. شرکت همچنین در سایت خود گزارشی منتشر کرد که اتهامات وین-ویلیامز را “خبرهای قدیمی” خوانده و آنها را رد کرده است.

این واکنش از سوی متا، به‌ویژه در زمینه افشای اطلاعات از سوی کارکنان، تکرار روش‌هایی است که شرکت در گذشته نیز استفاده کرده است. به عنوان مثال، در سال 2018 زمانی که کریستوفر ویلی از Cambridge Analytica اطلاعات خصوصی کاربران فیس‌بوک را فاش کرد، فیس‌بوک با انتشار پستی در وبلاگ خود از وی انتقاد کرد. در سال 2021 نیز پس از افشای اسناد داخلی فیس‌بوک توسط فرانسس هاگن، فیس‌بوک تلاش کرد گزارش‌های The Wall Street Journal را زیر سوال ببرد.

این کتاب نسبت به دیگر افشاگری‌ها تفاوت دارد، زیرا یک خاطره‌نگاری است و نه یک گزارش تحقیقی که مستندات معتبر داشته باشد. بسیاری از اتهامات وین-ویلیامز از طریق ایمیل‌ها تأیید می‌شود، اما برخی از آنها بدون مدارک معتبر باقی می‌مانند. در کتاب، بخش‌هایی از زندگی شخصی و گفتگوهای خصوصی مطرح شده که تنها نویسنده و افرادی که از آنها انتقاد شده‌اند می‌توانستند از آن مطلع باشند، و این موضوع اثبات یا رد ادعاها را برای هر دو طرف سخت‌تر کرده است.

 پیام کتاب Careless People همان پیامی است که پیش از این در مورد متا و فیس‌بوک مطرح شده: این که رشد سریع شرکت، گاهی به قیمت امنیت و حقوق کاربران تمام شده است. مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار متا، بارها بابت اشتباهات این شرکت عذرخواهی کرده است. اما اکنون که این کتاب منتشر شده، متا در وضعیتی قرار دارد که کمتر از گذشته تمایل به پذیرش انتقادات دارد.

نویسنده: ایسی لاپوسکی
تاریخ انتشار: 12 مارس 2025
منبع انگلیسی: Vanity Fair
منبع فارسی: شارا

 

انتهای پیام/