شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– در حال حاضر یک شرکت روابط عمومی مسیر عالی را برای روسیه پوتین طی می کند.
در سال 2006، مدیران اجرایی روابط عمومی شرکت کِچام (Ketchum) به مسکو پرواز کردند تا امنیت حساب کاربری را تأمین کنند که تاکنون ده ها میلیون دلار ارزش داشته است.
پوتین رئیس جمهور روسیه شرکت کچام را استخدام کرده بود تا درباره روابط عمومی قبل از اینکه این کشور میزبان اجلاس گروه 8 در سنت پترزبورگ باشد، مشاوره ای ارایه دهد. در آن زمان، آقای پوتین به مایکل. ای. مک فال سفیر سابق ایالات متحده در روسیه که در حال حاضر در دانشگاه استانفورد تدریس می کند، گفت: « وی در مورد آنچه که دیگر رهبران به ویژه رؤسای جمهور در مورد او فکر می کنند، اهمیت زیادی می دهد».
زمانه تغییر کرده است. شدت درگیری بین روسیه و اوکراین، روابط با ایالات متحده را آنچنان سرد کرده که گویی سالیان سال است که یک چنین روابطی دارند. هفته گذشته، رییس جمهور اوباما گفت یکی از نتایج تحریم اقتصادی علیه روسیه «منزوی تر شدن این کشور نسبت به زمان جنگ سرد است» و سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد اقدامات روسیه در اوکراین را «تهدید تمامی صلح و امنیت» نامیده است.
مطالب مرتبط:
پوتین خواستار مذاکرات ایالتی برای شرق اوکراین است. 31 آگوست ، 2014
رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که اوضاع امنیتی در اروپا بستگی به توقف روسیه دارد. 30 آگوست ، 2014
آقای مک فال گفت: « اکنون نوبت آن است که نشان دهند چه مقدار اهمیت می دهند. آنها تصمیم گرفتند که بگویند بسیار خوب ما به اندازه کافی از این پیروان داریم، اجازه دهید خیلی در مورد اعتبار خود نگران نباشیم».
کچام به پوتین کمک کرد تا به عنوان مرد سال 2007 انتخاب شود.
(Ketchum) که داری یک بخش تبلیغات و غول بازاریابی (Omnicom) است، در حال حاضر خود را در طی کردن یک مسیر عالی پیدا کرده است. این شرکت در ابتدا دارای 36 پرسنل بود که با حساب کاربری روسیه حداقل با 6 کشور جهان همکاری می کرد. «کتی جونز» یکی از شرکای کچام در واشنگتن که ریاست حساب کاربری روسیه را بر عهده دارد با اشاره به «مشکلات زیست محیطی جهان» گفت: « این شرکت در حال حاضر همکاری خود را به 10 کشور جهان محدود کرده است.» و اخیراً به معامله خود به عنوان نمایندگی شرکت انرژی گازپروم غول آسای روسیه که تحت کنترل دولت است پایان داده است. وی گفت: گازپروم تصمیم گرفته بود که بر روی اروپا تمرکز کند.
اعضای کارکنان Ketchum که به همکاری خود با روسیه در مسکو، واشنگتن، نیویورک، لندن و بروکسل ادامه می دهند، باید از عملکردهایی که نشان می دهند بر خلاف منافع آمریکا است، اجتناب کنند. اما همچنان به ارایه عملکردهایی برای درخشش سودآورتر و حتی اعتبارات و مشتریان ادامه دهند.
خانم جونز برای اولین بار در مجامع عمومی درباره ی حساب کاربری صحبت می کرد اما جزئیات کمتری را ارایه می داد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا او و کارکنان وی در مورد نمایندگی روسیه تردید دارند و یا اینکه آیا ممکن است حساب آنها پایان یابد، گفت: « ما به طور مداوم به ارزیابی تعامل خود با آنها نگاه می کنیم، همان کاری که با هر مشتری دیگری انجام می دهیم». وی گفت: «هدف اصلی در کچام ترویج سرمایه گذاری در روسیه است. گفتگو بین ایالات متحده و روسیه یک واقعیت از اتصال اقتصاد جهانی و بازارهای مالی است».
کچام به تنهایی نماینده ی دولت های خارجی و رهبران آنها است. در سال 2011، شرکت روابط عمومی «براون لوید جیمز» در واشنگتن کمک کرد تا پروفایلی را برای اسما اسد، همسر بشار اسد رئیس جمهور سوریه ایجاد کرد. عنوان این داستان با نام «گل رزی در کویر» بعدها از وب سایت وگیو حذف شد و آنا وینتور سردبیر مجله بیانیه ای را برای ابراز تأسف از اقدامات دولت اسد صادر کرد.
یکی دیگر از شرکت ها با نام سانی تای بین المللی، نیز عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، دشمنان انتخابات در افغانستان را با توجه به بایگانی های وزارت امور خارجه نشان دادند. چین دارای 11 نماینده مختلف روابط عمومی است.
روسیه در سال جاری در سوچی میزبان المپیک زمستانی بود. داگ میلز / نیویورک تایمز
کارشناسان روابط عمومی گفتند که شرکت های آمریکایی سابقه ی طولانی برای همکاری با دولت های خارجی بحث برانگیز دارند. «گای جی.جولان» استاد روابط عمومی و دیپلماسی عمومی در سیراکوز، روابط کسب و کار Ketchum با روسیه را با شرکت های روابط عمومی مقایسه کرد که برای شرکت های دخانیات کار می کنند و می بایست خطرات ناشی از سیگار کشیدن را نشان دهند.
آقای جولان گفت: «افرادی هستند که می خواهند استدلال کنند که روسیه فقط به عنوان یک مشتری قانونی مانند سیگار فیلیپ موریس است».
آقای مک فال گفت: از دیدگاه روسیه، رابطه Ketchum احساس کاملی را ایجاد می کند. وی به بازی های المپیک زمستانی در سوچی در سال جاری اشاره می کند که دهها میلیارد دلار هزینه داشته است و به همت بخش روابط عمومی انجام شده بود. آقای مک فال گفت: «مشاهده ی این بازی ها به عنوان یک راه برای معرفی روسیه جدید به جهان است» و هزینه های Ketchum در مقایسه با تولیداتی مثل سوشی بسیار کم هستند، بنابراین منطقی است که این شرکت را برای کمک با تصویر و منافع کسب و کار آنها حفظ کنند. «آنگوس راگس برگ» مشاور Ketchum و روزنامه نگار بی بی سی و اقتصاددان، تجارب خود را برای کار با این شرکت در کتاب2011 خود با نام «قدرتمند ترین مرد: ولادیمیر پوتین و مبارزه برای روسیه» بازگو می کند.
آقای راگس برگ نوشته است: Ketchum با اعضای حلقه داخلی رهبر روسیه کار می کرد. وی گفت، مقامات روسی در ابتدا متقاعد شده بودند که می توانند به پوشش بهتر اخبار و یا ارعاب روزنامه نگاران پرداخت. آنها در نهایت متقاعد شدند که به جای آن خبرنگاران را به شام دعوت کنند. اما پس از قتل روزنامه نگار آنا پولتی کوسکی، منتقد کرملین که در مسکو در آپارتمان خود تحت شرایط مرموزی به قتل رسید، آنها تعامل با رسانه های خبری را متوقف کردند، چرا که آنها نمی خواستند با سوالاتی در مورد مرگ او مواجه شوند.
آنگوس راگس برگ که عنوان مشاور Ketchumرا ترک کرده است، استخدام یک آژانس غربی توسط یک کشور را در کتاب2011 خود مورد سوال قرار داده است. بی بی سی آقای راگس برگ با اشاره به مرگ مرموز یکی دیگر از منتقدین کرملین در لندن نوشته است: « قتل پولی کوسکیریال قتل دیگری با نام لیتوینکو را به همراه داشته است و سپس با تهاجم روسیه به گرجستان پایان یافت، تعجب می کنم که دلیل اینکه کرملین تصمیم گرفته بود که یک آژانس روابط عمومی غربی را به استخدام بگیرد این بوده است که آنها از قبل می دانستند تصویرشان به شدت در حال سقوط بود».
این شرکت هنوز با نزدیک ترین مشاوران آقای پوتین، با کارکنان فعلی و سابق کِچام کار می کند. برخی از کار های آنها نسبتاً پیش پا افتاده است، مانند فیلدینگ سؤالات مطبوعات برای مقامات روسی و ارتباط با گروه های طرفدار روسیه است. در طرح دعوی وزارت امور خارجه که کار Ketchum را با جزئیات شرح می دهد، نام های برجسته مانند آرنولد شوارتزنگر و هنری کیسینجر در کنار تحلیلگران سیاست، سیاستمداران و مقامات دولتی ایالات متحده به چشم می خورد. در این طرح دعوی، این شرکت گفت: با مجله تایمز کار می کرد که آقای پوتین را مرد سال 2007 در این مجله نامیده است.
همچنین کچام بر بریده جراید و مطبوعات نظارت و به طور روزانه تجزیه و تحلیل دیدگاه هایی را در روسیه از واشنگتن، بروکسل و نیویورک را فراهم می کند. کچام تمایلات را در کاپیتول هیل، به ویژه کمیته های کنگره که ممکن است روسیه را تحت تاثیر قرار دهد، دنبال می کند و برنامه های استراتژیکی را در موضوعات خاص می نویسد.
آقای راگس برگ در این گردهمایی، که به درخواست های متعدد برای مصاحبه پاسخ نمی داد، به دیلی بیست گفت: در سال جاری هدف Ketchumجذب سرمایه گذاران بیشتر برای روسیه بود که «به معنای کمک پنهانی به آنها در تمامی مسائلی است که آنها را غیر جذاب می کرد: مانند حقوق بشر، تجاوز به کشورهای همسایه و غیره»
در طول جنگ روسیه با گرجستان در سال 2008، بنا به گفته ی یکی از کارکنان سابق Ketchum که نمی خواست نامش فاش شود زیرا او مجاز به بحث در مورد این شرکت نبود، یک جنبش در دفتر Ketchum در نیویورک صورت گرفت که منجر به سقوط روسیه به عنوان یک مشتری شد. این کارمند گفت: کسانی که ابراز نگرانی می کردند، با دفتر واشنگتن آشتی کرده بودند.
خانم جی وانز برای رسیدگی به بحث داخلی در Ketchum سقوط کرد و هنگامی که از همکاری شرکت خود با روسیه دفاع می کرد، اذعان کرد که آن یک رابطه پیچیده بوده است.
وی گفت: « در پایان روز که می تواند تنها کمک باشد، از کجا می توانیم به تسهیل ارتباطات کمک کنیم. منظور من این است که این تنها دلیلی است که من در این کسب و کار هستم. این شغل همیشه کامل نیست، همیشه نه سیاه است و نه سفید، اما فکر می کنم کمک رسان است».
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید