شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– امروزه بسیاری از شرکت هایی که دارای شبکه هستند معیارهای خود را با استفاده از ابزارهای تحلیل شبکه ای مختلف بررسی می کنند. اما در بسیاری از موارد مدیران شرکت ها نمی دانند که چگونه از این تحلیل ها استفاده کنند و چگونه آن را تفسیر کنند تا کار خود را بهبود بخشیده و فعالیت مشتریان را افزایش دهند. بنابراین چگونه می توان از نتایج تحلیلی به گونه ای استفاده کرد تا فروش اینترنتی افزایش یابد؟
1. بررسی کنید که چگونه افراد به سایت شما دسترسی پیدا می کنند.
داشبورد (مجموعه اطلاعات) تحلیل شبکه به شما نشان می دهد که چه تعداد از افراد از طریق رایانه شخصی، لب تاپ یا موبایل به سایت شما دسترسی پیدا می کنند. دقت کنید که چگونه میزان گفتگو، بسته به وسیله استفاده شده متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر بیشتر افراد از طریق گوشی های هوشمند یا تبلت به سایت دسترسی پیدا می کنند باید اطمینان حاصل کنید که کل سایت شما برای این وسایل (موبایل، تبلت و …) مناسب است.
2. منابع ترافیک و بودجه را بر این اساس کنترل کنید.
مهم است که بدانید بیشتر ترافیک شما از کجا می آید. آیا منبع ترافیک، موتورهای جستجو هستند (ارگانیک /پرداخت شده)، رسانه های اجتماعی یا سایر شبکه ها؟ آگاه بودن از اینکه ترافیک شما از کجا می آید به شما نشان خواهد داد که در کجا می بایست نقدینگی و زمان بیشتری برای افزایش ترافیک بیشتر صرف شود.
علاوه بر این داده های تحلیل به شما پیشنهاد می کند که کدام برنامه بازاریابی بیشترین میزان بازدید در سایت را ایجاد می کند. در نتیجه بهتر است بودجه و زمان بیشتری را به مفیدترین و کارآمدترین آن ها اختصاص دهید.
3. موقعیت جغرافیایی مراجعه کنندگان را بیابید و هدف گذاری خود را بهبود دهید.
بیشتر ابزارهای تحلیل شبکه ای با فیلتر جغرافیایی همراه می شوند که می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید در کدام منطقه یا کشور بیشترین فروش را داشته اید. سپس می توانید از این داده ها استفاده کنید و برنامه های بازاریابی هدفمندتری را برای آن نواحی خاص ایجاد کنید. همچنین می توانید تحقیقاتی انجام دهید تا بدانید که چرا در برخی نواحی کالای ما ترجیح داده نمی شود. برای افزایش فروش در آن مناطق می توانید از عواملی همچون تخفیف و کوپن استفاده کنید.
4. دقیقا بفهید که مراجع کنندگان به دنبال چه هستند.
داده های تحلیل شبکه به شما نشان خواهد داد که در سایت شما به کدام صفحات بیشتر رجوع شده است و افراد بیشتر به دنبال چه بوده اند. این کار به شما کمک می کند تا بدانید محصولات خود را برای نمایش بهتر و بیشتر در کجا باید قرار دهید. علاوه بر این می توانید از مواردی که بیشتر استفاده شده است در هنگام جستجوی سایت خود استفاده کنید تا فروش خود را به حداکثر برسانید.
5. میزان بانس ریت (bounce rates) خود را بررسی کنید.
(مترجم: بانس ریت به طور معمول درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از سایت خارج می شوند و نشان دهنده جذابیت سایت برای بازدیدکننده است. هر چه درصد بانس ریت کمتر باشد بهتر است. اگر درصد پرش کاربران یا بانس ریت بالا باشد به این معناست که بازدید کننده های بیشتری بعد از وارد شدن به سایت و بررسی یک صفحه به بازدید سایر صفحات تشویق نشده یا مورد جذابی برای حفظ کاربر در سایت وجود نداشته و کاربران بیشتری بلافاصله بعد از ورود سایت را ترک کرده اند.)
داده های تحلیل خود را بررسی کنید تا بدانید که در کدام صفحات در مقایسه با سایر صفحات سایت، بیشترین بانس ریت را داشته اید. میزان بانس ریت بالا نشان می دهد که در محتوا یا طرح کار شما مشکلی وجود دارد. در نتیجه ایجاد تغییراتی در طرح و محتوا می تواند به افزایش فروش شما کمک کند. برای مثال شاید نیاز باشد که در صفحات تغییر ایجاد کنید یا راهنمای سایت را ساده تر کنید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید