نقش روابط عمومی ها در مدیریت شایعه

از: سارا خسروی – کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی – شفافیت، پاسخگویی و حاکمیت قانون از جمله عناصر و مولفه های کلیدی حکمرانی خوب است و از آنجایی که مخاطب شایعه معمولا سازمانها و دولتمردان (سیستم حکمرانی) می باشد، بنابراین هر چقدر روابط عمومی سازمانها تلاش نمایند که بصورت سازمان یافته و دوراندیشانه در مقابل ذینفعان خود پاسخگو و شفاف باشند و اطلاعات مورد نیاز آنها را صادقانه و بدون فیلتر و سانسور تامین و در اختیارشان بگذارند می توان امیدوار بود که متاع شایعه در بازار دادوستد اخبار و اطلاعات خریداری نخواهد داشت.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| شایعه، خبر یا اطلاعات تایید نشده ای است که مورد توجه گروه یا جمعیت خاصی بوده و برای ایجاد باور نزد دیگران معمولاً از فردی به فرد دیگر به طور شفاهی بدون هیچ گونه اطمینان و دلیل و  مدرک کافی انتقال می یابد.


منشا پیدایش و تکثیر شایعه در جامعه، نوعا تحت چهار عامل می باشد: 1 – نادانی و بی‌خبری 2 – لجاجت و انتقام گیری 3 – استمداد و کمک خواهی 4 – کم رنگ شدن ارزش‌های اخلاقی.


یکی از وظایف اصلی روابط عمومی ها همانا اقناع مخاطب می باشد. مخاطبان سازمان ها طیف وسیعی از افراد جامعه نظیر: مصرف کنندگان – مشتریان – سهامداران – ارباب رجوع و… می باشند.


از سوی دیگر، شفافیت، پاسخگویی و حاکمیت قانون از جمله عناصر و مولفه های کلیدی حکمرانی خوب است و از آنجایی که مخاطب شایعه معمولا سازمانها و دولتمردان (سیستم حکمرانی) می باشد، بنابراین هر چقدر روابط عمومی سازمانها تلاش نمایند که بصورت سازمان یافته و دوراندیشانه در مقابل ذینفعان خود پاسخگو و شفاف باشند و اطلاعات مورد نیاز آنها را صادقانه و بدون فیلتر و سانسور تامین و در اختیارشان بگذارند می توان امیدوار بود که متاع شایعه در بازار دادوستد اخبار و اطلاعات خریداری نخواهد داشت.


از جمله راهکارهای کاربردی و نقش هایی که روابط عمومی ها در خصوص مدیریت شایعه در سطح سازمانها و جامعه می توانند داشته باشند عبارتند از: ایجاد باشگاه مشتریان و حامیان سازمان – راه اندازی سامانه پرسش و پاسخ آنلاین در وب سایت و پورتال سازمانی – تهیه و تکثیر بروشورهای آموزشی – ایجاد بانک اطلاعاتی لازم و کافی از قوانین و مقررات سازمانی ذیربط – برنامه سازی های مستدل و مستند در قالب فرمت های صوتی و تصویری برای اقناع مخاطبان در جهت تقویت سواد رسانه ای مردم – همکاری بین بخشی با سایر سازمان های همکار و مشابه به منظور ایجاد هم افزایی در راستای پاسخگویی مطلوب به مردم – ترویج و تقویت ارزش های اخلاقی در سطح جامعه – برگزاری جلسات و کرسی های آزاد اندیشی و نقد سازمان با حضور گروه های مختلف در سازمان به صورت دوره ای و مستمر – تقویت مراودات و مناسبات بین المللی در راستای بهره مندی از موفقیت ها و دستاوردهای سازنده دیگران – تلاش در جهت برقراری گردش آزاد اطلاعات و مشارکت دهی شهروندان – اجرای آموزش های مربوط به حقوق شهروندی – تقویت سرمایه اجتماعی از طریق افزایش مشارکت شهروندان در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های سازمانی و همچنین اعتماد سازی عمومی از طریق بیان صادقانه اخبار و رویدادها و … اشاره کرد.