روابط‌عمومی و فضای مجازی

غلامرضاشمس ناتری / کارشناس روابط‌عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر – غرق شدن روابط‌عمومی در این فضا که حتی بتواند در بعضی موارد تکذیبیه کانال‌های محلی را انجام دهد با این که هنوز قانون شفاف و متقنی برای پاسخگو نمودن ادمین‌های کانال‌ها پیش‌بینی نشده است، موجب اتلاف وقت روابط‌عمومی‌ها و به حاشیه بردن آن در طول زمان می‌شود.

 شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| دنیای کنونی به واسطه ظهور و بروز شبکه های متنوع اجتماعی سبب شد گرایش مردم اعم از عوام و خواص به این شبکه روز به روز افزون گشته و سرعت انتقال اطلاعات را از گوشه و کنار جهان بیش از هر زمانی افزون کند.
 
 در این فضای لایتناهی سازمان ها و نهادهای دولتی و غیره هم به نوعی خود را به این فضای پر التهاب سپردند تا از این قافله عقب نمانند.
 
 بی تردید در سازمانها و نهادها، روابط‌عمومی ایفاگر نقش بی بدیل انتقال داده ها هستند تا بتوانند شرایطی فراهم سازند اخبار خود را با سرعت به مخاطبان خود برسانند.
 
 این ظرفیت بزرگِ فضای مجازی گرچه مطلوب به نظر می رسد و می شود بازخوردهای مخاطبان را از هر قشری دریافت کرد، درعین حال ضرر بزرگی نیز بر ماهیت و شاکله روابط‌عمومی ها می رساند و آن هم دور شدن از برنامه ها و امور فنی و تخصصی خود است.
 
 به گونه یی که سرعت انتقال این داده ها اعم از نوشتاری و تصویری (عکس وفیلم) را با خطا مواجه کرده و کیفیت را فدای کمیت می نماید.
 
 غرق شدن روابط‌عمومی در این فضا که حتی بتواند در بعضی موارد تکذیبیه کانال‌های محلی را انجام دهد با این که هنوز قانون شفاف و متقنی برای پاسخگو نمودن ادمین‌های کانال‌ها پیش‌بینی نشده است، موجب اتلاف وقت روابط‌عمومی‌ها و به حاشیه بردن آن در طول زمان می‌شود.
 
 گرچه ابزار و امکانات فضای مجازی به روابط عمومی سازمان ها این امکان را می دهد که در گستره وسیع جغرافیایی و با سرعت بیشتری با مخاطبان شان ارتباط برقرار کنند اما در عین حال می تواند چالشی بزرگ برای روابط‌عمومی های سنتی و نوپا باشد.
 
 “فرشاد فرزانه وش”‌در مطلبی با عنوان “روابط‌عمومی و فضای مجازی” می گوید: این فضا در عین حال که دایره مخاطبان در دسترس روابط‌عمومی را وسیع تر و عمل ارتباط را برای روابط‌عمومی ها تسهیل و تسریع می نماید، نیازمند افرادی است که از آگهی های توامان فنی، ارتباطی، دانشی و … لازم برخوردار باشند تا در این فضا همسو همپای تحولات حرکت کنند”.
 
 این تاکید بر دانش فنی و ارتباطی نیازمند برگزاری کارگاه های آموزشی و دوره هایی است که بتواند روابط‌عمومی ها را در سطح سازمان ها که بیشترین خدمات را ارائه داده و مخاطبان بسیاری دارند تجهیز نماید و موجب ویرانی و سردرگمی روابط‌عمومی نشود.
 
 هر چه زمان به جلو حرکت می کند اطلاعات بیشتری در قرنی که به آن قرن ارتباطات و اطلاعات نامیدند جابجا می شود و روابط‌عمومی‌ای موفق خواهد بود که توامان هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی که در آن نفس می کشد برای مخاطبان سنتی خود ارزش قائل شده و همه چیز و همه کس را در این فضا ننگرد و خود را تنها سرگرم در این پارک بازی گسترده با انواع بازی های متنوع نکند که از اهداف و برنامه های خود غافل بماند.