شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || در عصری که توجه ما محدود و سرشار از حواسپرتیهاست، مینیمالیسم درسهای مهمی برای ارتباط ما دارد. گاهی اوقات، در دنیایی پر از سروصدا، ایجاز بسیار معنادار است.
تصویر صحنه را ببینید. منهتن، نیویورکسیتی. گروهی از نویسندگان در یک رستوران مجلل غذا میخورند. یکی از آنها ادعای جسورانهای کرده است. او میگوید که میتواند یک داستان کوتاه شش کلمهای کامل با آغاز، میانه و پایان بنویسد.
دیگران متعجب هستند. این احمقانه است! چگونه میتواند شخصیتها، طرحهای داستانی و عمق حتی مبهمترین داستانها را در شش کلمه ناچیز ایجاد کند؟
نویسنده با اعتمادبهنفس برای اثبات حرف خود، آنها را به یک شرطبندی دعوت میکند. او میگوید که میتواند این کار را انجام دهد و هر کدام ۱۰ دلار شرط میبندند. اگر دیگران تشخیص دهند که او شکستخورده است، او پول آنها را دوبرابر خواهد کرد.
همانطور که آنها با خوشحالی ده دلار خود را در وسط میز قرار میدهند، نویسنده داستان خود را روی یک دستمال مینویسد که سپس شروع به گردش در میز میکند.
هر یک از آنها آن را بهآرامی میخوانند. توافق بدون کلمهای حاصل میشود. ارنست همینگوی شرط خود را برنده میشود.
و داستان؟ ساده، بیتکلف، و کافی است تا آنچه را که یک داستان باید ارائه دهد: “به فروش میرسد: کفشهای بچه گانه، هرگز پوشیده نشدهاند.”
پیامی جذاب لزوماً طولانی نیست
روایت داستان کوتاه شش کلمهای همینگوی ممکن است بیاساس باشد، اما یک نکته مهم را نشان میدهد. کیفیت بر کمیت پیروز میشود. کیفیت بر کمیت برتری دارد. ایجاز اطناب را لگدمال میکند.
ارتباط کوتاه لزوماً کم جذابیت تر یا احساسی نیست. در واقع، هنگامی که زبان بهدرستی استفاده شود، اغلب برای مخاطبان جذابتر است. ما میتوانیم از طریق اختصار، علاقه را جلب کنیم، خلاقیت را تحریک کنیم و سؤالات را برانگیزیم.
سؤالاتی مانند چرا کفشها پوشیده نشدند؟
بیشتر اوقات، در ابتدا سوالی در مورد تراژدی ایجاد میکند. آیا بچه مرده است؟ اما سپس داستان سوالات و پاسخهای دیگری را به وجود میآورد. آیا تغییری در برنامهها وجود داشت؟ آیا والدین بهسادگی سبک کفشها را دوست نداشتند؟ شاید بچه با پای بزرگ متولد شده باشد!
داستانسرایی خوب درگیر میکند و باعث تفکر میشود – و یک پیام واضح و مختصر به ارائه آن کمک میکند. این در مورد هر شکل ارتباطی صادق است.
ما هر روز داستان میگوییم. ایمیل بیشتر زندگی کاری ما را تحت سلطه خود دارد و ارتباطات تلفن همراه بخش قابلتوجهی از زندگی اجتماعی ما را تشکیل میدهد. در همین حال، محیطهای پر از حواسپرتی و پرمشغله ما بهطورقطع مدتزمان توجه ما را کاهش میدهد.
به طور خلاصه، دنیای جدید ما ایجاز را طلب میکند. بهعبارتدیگر، آن را بهنوعی میخواهد، حداقلی در ارتباط ما. استفاده از زبان مختصر و جذاب که این واقعیت را در نظر میگیرد میتواند مزایای قدرتمندی را ارائه دهد.
اما این کار آسان نیست. در واقع، اکثر ما به انجام این کار خلاف آموزشدادهشدهایم. ما وقت آموزش خود را صرف یادگیری گسترش استدلالهای خود برای پاسخگویی به الزامات طولانیمدت کلمه میکنیم. به ما آموزش داده میشود که استدلال خود را در زبان دانشگاهی بیان کنیم، اغلب کمتر جذاب و قابلدسترس است.
نحوه آموزش مدارس ما برای ارتباط – و بهویژه نوشتن – با الزامات سریع و کمتوجه دنیای واقعی مغایرت دارد.
ارتباط مینیمالیستی: برخی اصول
درحالیکه ما بدون شک در طول تحصیل مهارتهای ارتباطی خود را تقویت میکنیم، اما از دقت و ایجازی که دنیای خارج مطالبه میکند، استفاده نمیکنیم. در واقع، شما بهندرت کسی را در دنیای کار میشنوید که شکایت کند که یک ارائه بیش از حد کوتاه بوده است، یک جلسه خیلی سریع بوده است یا یک ایمیل خیلی خلاصه شده است.
وقتی تحصیلات تماموقت را پشت سر میگذاریم، وارد دوره «تنظیم ارتباطی» میشویم. برای برخی، ما سریع از این تنظیم میگذریم. برای دیگران، مدتی طول میکشد – و حتی برخی بازخوردهای صریح – تا متوجه شویم که ایمیلهای مفصل ما به کسی کمک نمیکند.
اما حتی پس از این تنظیم، حقیقت این است که ما هنوز به طور کامل از مزایای ایجاز بهره نمیبریم. فرهنگ جلسات طولانی، حل مشکلات طولانی و ایمیلهای خلاصه شده ضعیف هنوز غالب است. مینیمالیست میتواند درسهای مهمی در مورد ارتباط برای همه ما ارائه دهد.
مینیمالیسم و ارتباط: برخی اصول
#۱: به مخاطب خود احترام بگذارید
ایجاز فقط در مورد سازگاری با خواستههای زندگی مدرن نیست. زمان گرانبها است و به احترام نیاز دارد. هنگامی که ما جنگوصلح را با ایمیل مینویسیم یا یک جلسه یا ارائه را بیمورد طولانی میکنیم، وقت و انرژی خود و دیگران را به هدر میدهیم.
#۲: واژگان خود را برای دقت، نه تکبر، بسازید
انگلیسی یکی از غنیترین زبانهای جهان است، با حدود ۱۷۱۴۷۶ کلمه در حال استفاده، طبق نسخه دوم فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد ۲۰ جلدی. این گزینههای زیادی است.
اما به یاد داشته باشید، واژگان گستردهتر در زمان سریعتر وضوح را فراهم میکند. این نباید فرصتی برای گیج کردن مخاطبان با مطالب ناآشنا باشد. کلمات خود را بادقت انتخاب کنید – و دوباره، به مخاطبان خود احترام بگذارید.
#۳: مختصر و مؤدب باشید
بنابراین، شما به طور کامل با ایجاز پیش رفتهاید. شمای جدید بر ارتباطات کوتاهتر، واضحتر و عاری از شلوغی تمرکز خواهید کرد و وقتی همکار شما میپرسد آخر هفته شما چطور بود، پاسخی سریع و واضح خواهید داد. خوب، ممنون.
#۴: ایجاز همیشه دقیق نیست
مینیمالیسم در ارتباط در مورد همگرایی وضوح و ایجاز است. گاهی اوقات ما باید به حقایق استدلالهای خود گوش بدهیم. گاهی اوقات ما نمیتوانیم پاسخها را در سه نکته مهم ارائه کنیم.
این مهم است. هرگز، هرگز ایجاز را قبل از وضوح قرار ندهید. اگر این کار را انجام میدهید، دوباره نکته را ازدستدادهاید. ایجاز ابزاری برای روشنتر شدن است. اما ایجاز همیشه دقیق نیست.
سخن آخر در مورد مینیمالیست و ارتباط
من عاشق زبان هستم.
منبع انگلیسی: www.hustleescape.com
منبع فارسی: شارا
انتهای پیام/
|
نظر بدهید