روابط‌عمومی زیبا ؛ روابط‌عمومی پاسخگو

محمد امامی – کمیت و کیفیت فعالیتها و تلاش روابط‌عمومی هر سازمان در امر پاسخگویی (هم به نیازها و انتظارات مردم از آن دستگاه و هم به پرسشهای آنان) می تواند بیانگر میزان زیبایی و خوب بودن و موفقیت آن روابط عمومی و همچنین میزان زیبایی و خوب و موفق بودن مدیریت در آن سازمان محسوب شود.

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| پاسخگویی؛ یک نشانه زیبایی و یکی از شاخص‌های مهمی است که در دیدگاهها و تئوریهای مدیریتی به عنوان برجسته ترین شاخص حکمرانی خوب از آن یاد می شود.

پاسخگویی؛ شاید یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که بتوان سازمانها را با آن ارزیابی کرد ، شاخص پاسخگویی و میزان پاسخگویی آنان به نیازها و انتظارات و پرسشهای جامعه و مردم است.

به جرئت می توان گفت که برای سنجش میزان کارآمدی مدیران نیز ارزیابی نحوه برخورد آنان با موضوع پاسخگویی و میزان توجه آنان به پاسخگویی و ارزیابی تعاریفی که از پاسخگویی دارند و مکانیزم‌هایی که برای رشد این شاخص به‌کار می‌بندند می‌تواند مورد توجه و عمل قرار گیرد.

بی‌تردید در این میان یکی از مکانیزمهایی که باید به صورت جدی به آن توجه کرد ، تقویت زیبایی‌ها و بنیانهای نهاد روابط عمومی است.

کمیت و کیفیت فعالیتها و تلاش روابط‌عمومی هر سازمان در امر پاسخگویی (هم به نیازها و انتظارات مردم از آن دستگاه و هم به پرسشهای آنان) می تواند بیانگر میزان زیبایی و خوب بودن و موفقیت آن روابط عمومی و همچنین میزان زیبایی و خوب و موفق بودن مدیریت در آن سازمان محسوب شود.

با این توضیح شایسته است سازمان ها، سنجه هایی بدین منظور تدوین و عملیاتی کنند تا شاخص پاسخگویی به عنوان یکی از برجسته‌ترین شاخص‌ها در ارزیابی مدیران مجموعه‌های وابسته به وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و همچنین روابط عمومی‌های آنان مورد تدقیق و سنجش قرار گیرد.

به عبارتی برای اینکه بدانیم هر سازمان و روابط عمومی چقدر خوب و زیباست، باید بدانیم چقدر پاسخگوست.

یادمان باشد که زیبایی؛ رمز ماندگاری است و حقیقت را در زیبایی باید جست چرا که حقیقت زیباست. متضاد زیبایی، زشتی نیست، بلکه بی‌تفاوتی است، و روابط‌عمومی بی‌تفاوت، پاسخگو نیست پس روابط‌عمومی غیرپاسخگو، زیبا نیست!

باید یاد بگیریم که روابط‌عمومی با هنر پاسخگویی زیبا می‌شود و زیبایی دنباله حقیقت‌جویی است و روابط‌عمومی‌های حقیقت‌جو، زیبایند. چرا که اگر حقیقت را دوست بداریم و در جستجوی آن باشیم، زیبایی را هم در آن می‌یابیم.

تصاویر، نشریات، خبرسازی‌ها، بنرها، سایت‌ها، فیلم‌ها، اینفوگرافی‌ها و تبلیغات مجازی و غیرمجازی و … زمانی زیبایی می‌افریند که در جستجوی حقیقت باشیم.

سازمان‌های موفق، سازمان‌هایی هستند که این شایستگی و توانایی را دارند که از یک روابط‌عمومی حقیقت‌جو و زیبا و پاسخگو برخوردار باشند.

البته دستیابی به حقیقت‌جویی و زیبایی، کار آسانی نیست و این ویژگی هر چیز زیباست که به سادگی‌ به‌دست نمی‌آید چرا که دشواری، شرط هر چیز زیباست!

روابط‌عمومی‌هایی که به انواع مهارت‌ها دست می‌یابند، تا زمانی که در جستجوی حقیقت و راستی نباشند، نازیبایند و زیبایی را باید در امتداد حقیقت‌جویی و پاسخگویی بیابند. اینگونه روابط‌عمومی‌ها همچون یک تور ماهیگیری فرسوده و سوراخ سوراخ هستند که همه ماهی‌های صید شده و دستاوردهای آنان به هدر می‌رود.

آبان‌ماه ۱۳۹۹
منبع: یزد زیبا