ماجرا چیست؟
۱- این گزارش تحت نظارت موسسه رویترز با هدف مطالعه ژورنالیسم و درک چگونگی مصرف اخبار در برخی از کشورها تنظیم شده است.
۲- دادههای گزارش با استفاده از یک پرسشنامه آنلاین در سال ۲۰۲۲ جمعآوری شده است.
۳- نمونهی تحقیق با استفاده از دادههای ملی هرکشور برای سن، جنسیت و منطقه جمعآوری شدند.
۴- در این گزارش ۲۴ کشور از اروپا، ۸ کشور از قاره آمریکا، ۱۱ کشور از آسیا و ۳ کشور از آفریقا بررسی شدهاند.
لینک گزارش اخبار دیجیتال موسسه رویترز ۲۰۲۲لینک گزارش اخبار دیجیتال موسسه رویترز ۲۰۲۲
خلاصه نتایج گزارش
۱- کاهش میزان اعتماد به اخبار (۴۲ درصد از کل نمونه)
۲- کاهش مصرف رسانههای سنتی (از ۶۳ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۵۱ درصد در سال ۲۰۲۲).
۳- افزایش میزان اجتناب از دنبال کردن اخبار در سراسر کشورها
۴- افزایش مصرف خبر از تلوزیون در شرایط بحران مانند جنگ اوکراین
۵- ثابت بودن نرخ نگرانیهای جهانی در مورد فیک نیوز (از ۷۲ درصد در کنیا و نیجریه، ۳۲ درصد در آلمان و ۳۱ درصد اتریش)
۶- افزایش میزان توزیع خبر در پلتفرمهای متنوع در تمامی کشورها
۷- فیسبوک: پرمصرفترین شبکه اجتماعی برای دسترسی به اخبار
۸- تیکتاک: سریع ترین شبکه در حال رشد (از ۱۸ درصد به ۴۰ درصد)
۹- تلفن هوشمند: ابزاری اصلی دسترسی به اخبار اول روز
اطلاعات مربوط به فیک نیوز
۱- در این گزارش پیوندی بین ترس از اطلاعات نادرست در فضای آنلاین و استفاده گسترده از رسانههای اجتماعی یافت شده است.
۲- افرادی که عمدتا از رسانههای اجتماعی به عنوان منبع اخبار استفاده میکنند (۶۱ درصد) از افرادی که اصلاً از آن استفاده نمیکنند (۴۸ درصد) بیشتر نگران اخبار نادرست هستند.
۳- در مناطقی که بالاترین سطح نگرانی را دارند مانند آفریقا و آمریکای لاتین، آمار میزان دسترسی به اخبار در رسانههای اجتماعی نیز بالاست.
۴- اخبار مشکوک در مورد بیماری کرونا، علیالخصوص از سوی گروههای ضد واکسیناسیون، هنوز هم در قیاس با اخبار سیاسی، بیشترین سهم اخبار جعلی را دارد.
نکته: در کشورهایی که رویدادهای مهم یا تنشهای سیاسی وجود دارد مانند کنیا، کلمبیا و فیلیپین، سهم اخبار جعلی سیاسی بیشتر است.
درصد افرادی که در یک هفته در موضوعات مختلف، اطلاعات غلط دریافت کردهانددرصد افرادی که در یک هفته در موضوعات مختلف، اطلاعات غلط دریافت کردهاند.
میزان مصرف خبری افراد در هر پلتفرم
فیسبوک: حدود ۴ درصد از محتوای مصرفی کاربران عادی، رسانههای خبری است.
توییتر : به طور متوسط ۵۶ درصد از کاربران توییتر محتوای خبری را دنبال میکنند.
اینستاگرام: از هر ده کاربر چهار نفر (۳۹ درصد) از این پلتفرمها برای دسترسی به اخبار هفتگی استفاده میکنند.
تیکتاک: یک سوم کاربران (۳۳ درصد) از این پلتفرمها برای دسترسی به اخبار هفتگی استفاده میکنند.
منبع: https://factyar.com
انتهای پیام/
|
نظر بدهید