شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– برخی با این موضوع موافق و برخی دیگر مخالفند، (ببخشید، اما نمیتوانم در برابر این موضوع مقاومت کنم)، اما برخی کاملاً با این موضوع مخالف هستند، یا مثل من، به سادگی رویه کلی جهانی را دنبال میکنند.
برای همه ما اتفاق افتاده است که یکی از دوستانمان برای چندمین بار به کنترل وضعیت جسمانی خود بپردازد، یا درباره مرگ سگ پودل و پشمالوی دوستمان چیزهایی شنیدهایم، یا شاید درباره این که پای یکی از بستگانمان وقتی که مشغول به اسکی در کوههای آلپ بوده است شکسته است، یا برادرزاده جوانی که در امتحان گواهینامه رانندگی رد شده است، یا همکاری که اخیراً به رابطهای پایان داده است. این درست همان وقتی است که قادر به انجام کاری نیستیم جز این که روی دگمه «لایک» کلیک کنیم، اما در واقع درست عکس این موضوع صدق میکند. به هر حال «دگمه همدردی»، مطابق با گفته زوکربرگ، مکانیسمی نیست که افراد بتوانند از طریق آن به پست های دیگران «رای منفی» بدهند. اما این دگمه جدید برای اوقاتی است که کلیک کردن روی دگمه «لایک» برای پستهای غمگین بیعاطفه و نامربوط به نظر میآید.
با خواندن مقالهای که اخیراً وبسایت معروفی به نام «The Verge» آن را منتشر کرده است خیلی خندیدم، پستی که هم اکنون هم در حال انجام نظرسنجی برای انتخاب نام مناسب برای این دگمه جدید در فیسبوک است. اما منصفانه باید بگویم که در میان تمامی مطالب موجود روی این وبسایت یک نکته وجود دارد، ما باید «دگمه متنفرم» فیسبوک را چه بنامیم تا از تمامی عواقب منفی ممکن آن جلوگیری کنیم؟
موارد زیر برخی از پیشنهادهای جالب روی سایت ورج میباشند:
– دگمه «متاسفم»
– دگمه «تایید»
– دگمه «در واقع، این مسئله چندان هم مهم نیست»
– دگمه «پستت جالبه، اما چیزی برای گفتن ندارم»
– دگمه «بیش اشتراک»
– دگمه «لاف بیش از حد»
– دگمه «مطلبت باحال بود»
– دگمه «دیگه تصویر پروفایلتو تغییر نده»
– دگمه «وای چه نژادپرست»
– دگمه «طرز فکرت و کارات خیلی وقیحن»
– دگمه «ناستودنی»
خوشبختانه از دگمه جدید عدم توافق/همدری معمولاً به عنوان ابزاری برای ابراز تنفر استفاده نخواهد شد. موارد زیر هم نظراتی است که از سایت بیبیسی انتخاب شدهاند:
– «امیدوارم هدف از این دگمه برای کاربران مشخص شود».
– «ابراز تنفر از یک پست بسیار متفاوت از همدردی با پست است».
– دگمه «متنفرم» واقعاً دردسرساز است. این دگمه میتواند زمینه کاملاً جدیدی از رقابت را ایجاد نماید.
– «بدبینانه این است که حس کنید فیسبوک استفاده آزمایشی از این دگمه را شروع کرده است تا شناخت و درک بهتری از کارکرد آگهیها و تبلیغات برای افرادی خاص در این وبسایت را حاصل نماید».
فارغ از انتخاب اسم، کارکرد دگمه متنفرم (Dislike) روی سایت فیسبوک چیست؟ بله، فیسبوک ممکن است با این دگمه به فضای غمگینتری بدل شود، اما تصویر بزرگتر از این مسئله پیرامون ارائه مطالبی است که برای ما اهمیت دارد و ما را برای حصول اطلاعات بیشتر به این سایت دوباره و دوباره بازخواهد گرداند، درست است؟
دگمه «متنفرم» میواند راهی برای فیسبوک باشد که در این مسیر جدید از مزاحم وقت ناهار به جایی برای بدست آوردن اطلاعات و پیدا کردن چیزی جالب و مطالب مهم بدل شود و این کار باعث میشود تا وقت بیشتری را روی فیسبوک صرف کنیم، که (آه بکشیم)، همچنین این کار به معنای آگهیها و تبلیغات بیشتر روی فیسبوک میباشد، و این امر بعداً هم به معنای (باور کنید یا نکنید) پولسازی بیشتر برای زوکربرگ و سهامداران فیسبوک است.
به نظر شما، فیسبوک باید دگمه «متنفرم» را چه بنامد؟
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
گروه ترجمه شارا
|
نظر بدهید