سایت های خبری، کیفیت و قابلیت

گردآوری و ترجمه: یعقوب نعمتی وروجنی – یک سایت خوب طراحی شده، چشم نواز، توجه برانگیز و چندرسانه ای، صرف‌نظر از نوع سازمان خبری، مطلوبیت دارد. هیچ‌گونه جنبه منفی برای طراحی خوب سایت نمی توان برشمرد.

اشاره
علاقه فراگیر خبرگزاری ها و سایت های خبری مختلف به حضور فزاینده در اینترنت و اذعان عمومی به غیر قابل اجتناب بودن همگرایی دیجیتال تمامی اشکال ارتباطات را نشان می دهد. افزون بر این از طریق شبکه اینترنت، هر سایت خبری باید با تنش های ذیل دست و پنجه نرم کرده و آنها را حل و فصل نماید:
1)‌نقش آن به عنوان ارائه دهنده خدمات به رسانه ها؛ 2)‌ارائه دهنده خدمات به دیگر مشتریان اعم از دولت ها و نهادهای کسب و کار، مالی و تجاری و 3) نقش آن به عنوان ارائه دهنده خدمات مستقیم و غیر مستقیم، ملی و منطقه ای / بین المللی به مخاطبان بسیار گسترده تر.
برای بسیاری از سایت های خبری، حضور یافتن در شبکه اینترنت، به معنای ایجاد و تقویت بِرَند نیز هست یعنی فرایند برندسازی نهادینه که پیامدهای تجاری، فرهنگی و سیاسی مهمی نیز در پی دارد. به نظر می‌رسد هدف نهایی نیز این باشد که نام برند خبرگزاری و سایت خبری در عرصه داخلی و خارجی تقریبا به طور آنی شناخته شود.
اغلب سایت ها و همچنین سازمان های خبری که از اهمیت ارجاع به منابع و اعتماد خوانندگان به منابع آگاهند، به گونه ای بخش «درباره ی ما» “About Us” را در سایت خود می گنجانند. شفافیت نوعی فضیلت حرفه ای است که اغلب خبرگزاری ها به نمایش می گذارند و برای بسیاری از سایت های خبری شفافیت بخش مهمی از برند نیز به شمار می آید. از این رو در مورد سایت خبری نه تنها باید تاریخچه مختصری از آن بلکه همچنین بیان روشنی از الگوی مالکیت و الگوی کسب و کار یعنی انتفاعی و غیر انتفاعی بودن و منشا منابع مالی آن نیز بایستی ارائه گردد.
این بخش همچنین می تواند نمودار سازمانی و نمودار گروههای عمده مشتریان که سایت خبری به آنان خدمات ارائه می دهد را نیز شامل شود. افزون براین، شرح مختصر و روشنی از امکانات سایت، از جمله دفاتر، موقعیت آنها، خبرنگاران تمام وقت و نیمه وقت و نیز طیف خدمات و محصولات مختلف آن نیز می تواند مفید باشد.
از سوی دیگر باید اهداف و چگونگی دستیابی به آنها نیز به طور آشکار مشخص شود. از این رو یک بخش شفاف و کارشده «درباره ی ما» می تواند نه تنها به یک بیان بلکه همچنین به فرایند سازمانی هدفگذاری و ارزیابی آنها تبدیل شود. در صورتی که یک هدف مثلا توسعه ملی‌ واقعا بخش مهمی از تمرکز سایت خبری باشد، پس بایستی در مورد ابزارهای تحقق آن و حوزه مخاطبان آن هدف نیز توافق به عمل بیاید و به نحوی به آنان خدمات ارائه شود تا مشتریان و کاربران وفاداری باقی بمانند.

طراحی مناسب سایت
یک سایت خوب طراحی شده، چشم نواز، توجه برانگیز و چندرسانه ای، صرف‌نظر از نوع سازمان خبری، مطلوبیت دارد. هیچ‌گونه جنبه منفی برای طراحی خوب سایت نمی توان برشمرد در حالی‌که این امر مزایای فراوانی دارد که اغلب آنها با برندسازی مرتبط هستند. جزئیات اصلی یک سایت خوب طراحی شده را به شرح ذیل می توان برشمرد:
• چشم نواز بودن
• وضوح ظاهری
• درهم تنیدگی سرویس هایی که از طریق سایت قابل دسترس هستند
• طبقه بندی و سازماندهی منطقی و بی واسطه اخبار و خدمات
• توجه به گروه های عمده مخاطبین
• پرداختن به هر یک از اهداف اصلی سایت خبری
• جلب توجه بویژه از طریق ترکیب لیدها، جریان چرخشی تصاویر ساکن و تصاویر متحرک و به راحتی قابل دانلود
• رنگ و حرکتی که توجه را به خود جلب کرده و حفظ نماید.


پژوهش های اخیر نشان می دهد که سایت های حاوی کلیپ های ویدئویی قابلیت بیشتری دارند تا توجه بازدید‌کننده را به مدت طولانی تری به خود جلب کنند. این امر بویژه برای سایت هایی که فضایی را به آگهی اختصاص می دهند اهمیت بیشتری دارد. در صورت وجود سرویس ویدئویی حتی یک یا دو کلیپ در روز، حس موضوعیت، تنوع و تناسب نیز ایجاد می شود. به جز مواردی که کلیپ ها حاوی صدای طبیعی یا زمینه ای هستند، در بسیاری از موارد بهتر است که زیرنویس هایی به زبان های اصلی منطقه ای یا انگلیسی و فرانسوی نیز به کلیپ ها افزوده شود. ویدئوهای متفاوت قابل دسترسی از صفحه اصلی یا لینک های آن صفحه، باید با اهداف مختلف سایت خبری و مخاطبین و سهامداران مختلف آن ارتباط داشته باشند.
باید اذعان داشت که گذار فعالیت های سایت های خبری به ارتباطات دیجیتال و اینترنت از اشکال قدیمی تر ارتباطاتی، چه برای جمع آوری یا توزیع اخبار، در بین تقریبا تمامی خبرگزاری های جهان جای خود را پیدا کرده است. یکی از اساسی ترین استلزامات این گذار عبارت است از ایجاد و آماج گیری خدمات به سوی مصرف‌کنندگان به مثابه افراد که نه تنها روزنامه ها، خبرنگاران، نهادهای دولتی، شرکت های مالی و سازمان های غیر دولتی بلکه زنان و مردان در سرتاسر جهان را نیز در بر می‌گیرند.
فراهم سازی امکان دسترسی افراد مصرف کننده به وب سایت های خبری یا خدمات آن و قادر ساختن آنها به گزینش گزارش ها یا محتوایی که دوست دارند مطالعه کنند یکی از تجلیات این گذار تاریخی به شمار می آید. این امر از طریق جلب توجه تبلیغات چی ها و ایجاد امکان مخابره گزارش های خبری ویدئویی در راستای اغراض تبلیغاتی، راه را برای کشاندن سیل عظیمی از مصرف کنندگان به سوی سایت خبری را هموار می سازد.

تجربیات شماری از سایت های خبری و خبرگزاری ها
آسوشیتدپرس استرالیا
هم اینک بخش تحریریه، سرپرستی تیم فروش رسانه ای این خبرگزاری را نیز بر عهده دارد و این امر بدین معناست که افراد مسئول محتوا، وظیفه فروش آنها را نیز بر عهده دارند.
سابقا رسم بر این بود که بخش تجاری، یک قسمت جداگانه باشد ولی هم اینک کانال منطقی بین تولید، محتوا و فروش آن به وجود آمده است. مدیران حسابرسی در طبقه اتاق اخبار و در محدوده میز تحریریه اخبار مستقر شده اند. آنها نیز در محیط پویای اخبار 24 ساعته در طول هفت روز هفته زندگی کرده و نفس می کشند.
نتیجه این وضعیت نیز عبارت است از تولید برتر دانش و اشتیاق واقعی برای محصولات و خدمات این خبرگزاری. جای دارد شماری از ارزش هایی که این خبرگزاری برای مشترکان خود پدید می آورد را خاطرنشان سازیم. به عنوان نمونه می توان موارد ذیل را ذکر کرد:
کارگاه آموزشی سردبیران: کادر سردبیری اصلی آسوشیتدپرس استرالیا، یک روز را در کنار سردبیران گروه های خبری مهم صرف می کنند. مشتریان نیز از چالش ها و طرح های خود و همچنین انتظارات خود حتی از روابط بیشتر با این خبرگزاری سخن می گویند. این گروهها با یکدیگر برای یافتن راه حل های عملی به همکاری می‌‌پردازند.
خبرنامه ها: خبرنامه های ایمیلی ماهانه، ضمن اشاره به رویدادهای مهم خبری، مروری بر بهترین تصاویر و ویدئوها و اخبار محصولات و خدمات جدید را نیز ارائه می دهند.
اعلان‌های خبری فوری: مهم ترین اعلان های خبری فوری به سردبیران ارسال می‌شود. ولی وقتی که اخبار واقعی مخابره شود، آسوشیتدپرس استرالیا پیغام های متنی را برای سردبیران و مدیران خبری خود می فرستد تا آنها فارغ از زمان و مکانی که به سر می برند، از این مسائل مطلع شوند.
اجلاس های بدون هدف:مشتریان این سایت خبری بسیار بوده و طیف وسیعی را تشکیل می‌دهند ولی هرگز آنها نادیده گرفته نمی شوند و از این رو برگزاری ملاقات‌های مرتب با مشتریان کلیدی بسیار بااهمیت دانسته می شود: قهوه، ناهار، یا یک دیدار نیم ساعته فارغ از محلی که آنها قرار گرفته اند. در واقع ارتباط با مشتریان تنها به فراخوان های فروش مستقیم محدود نمی شود. یکی از موفقیت های این خبرگزاری در سال های اخیر به فروش محتوای صفحات روزنامه ها Pagemasters مربوط می شود. آسوشیتدپرس استرالیا که در دهه 1990 به عنوان یک سرویس فهرست
برنامه‌های تلویزیونی برای روزنامه ها آغاز به کار کرد، در سال 2002 به این دستاورد دست یافت. به دنبال آن محتوای غنی خبرگزاری از راه رسید اخبار داخلی و بین المللی، اطلاعات مسابقات اسب دوانی و راهنما و جزئیات بازار سهام. Pagemasters با ارائه صفحات آماده پرینت از این محتوای عمومی، توانسته ارزش زیادی را برای ناشران ایجاد کند. Pagemasters هم اینک در هر ماه حدود 20000 صفحه را برای روزنامه های سراسری و محلی در استرالیا، نیوزیلند و انگلیس تولید می کند. هم اینک آسوشیتدپرس استرالیا و Pagemasters ایده تولیدات خبری، ارائه اطلاعات و خدمات ویراستاری و نمایه برای ناشران آنلاین و میزبانی وب سایت های white – label و برنامه های کاربردی موبایل و کامپیوترهای لوحی برای طیف وسیعی از مشتریان دیجیتال را گسترش می دهند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه
تکنولوژی امروزی ما را به این سمت سوق می دهد تا در خدمات خود، انعطاف و تنوع را مدنظر بگیریم و خبرگزاری آناتولی هم دائما خروجی چند رسانه ای و تنوع محصولات خود را افزایش می دهد. این خبرگزاری از کارکنان جدید خود انتظار دارد که با جنبه های دیداری فعالیت های جمع‌آوری خبر، آشنایی بیشتری داشته باشند.

کیودو نیوز ژاپن
کیودو نیوز در ماه ژوئن 2010 همراه با شرکت ها و روزنامه های عضو خود، سرویس بازارِ اخبار NEWSmart را راه‌اندازی نمود. بازار اخبار یک سرویس تلفن همراه است که اخبار و دیگر اطلاعات را از اعضای شرکت کننده در این پروژه یکجا جمع می کند. کاربران بازار اخبار می توانند از یک سایت روزنامه تلفن همراه به سایت دیگر رفته و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.
(1) بازار اخبار تمامی راه حل ها و خدمات پیشتیبانی دیگر که برای شروع و انجام یک سایت خبری تلفن همراه لازمند را فراهم می سازد. هر حاملِ محتوا حتی به عنوان نمونه سازمان ملل، می تواند سایتی را در بازار اخبار راه اندازی کند. بیش از 40 سازمان خبری شامل کیودو نیوز و روزنامه های عضو‌ در این پروژه مشارکت دارند. انتظار می رود که بازار اخبار بزودی با ارائه 1000‌آیتم خبری در هر روز به بزرگ‌ترین سایت خبری در ژاپن تبدیل شود.
(2) طیف وسیعی از روزنامه ها به عضویت بازار اخبار درآمده اند. این اعضا روزنامه‌های وابسته به استان ها در سرتاسر ژاپن و همچنین روزنامه های خاص ورزشی، مُد و دیگر حوزه ها را شامل می شود.
واحه (بهشتِ) اخبار NEWSOasis نیز سرویسی است که مردم را قادر خواهد ساخت تا در کامپیوتر، آیفون iPhones، آی پد iPads و تجهیزات واقع در آدم ما‌شینی های خود روزنامه ها را تورق کنند. هر روزنامه برای جای گرفتن در این سرویس فقط لازم است تا تصاویر صفحات روزنامه، متن اخبار و عکس ها را به سرویس واحه اخبار بفرستد. پس از اینکه کاربران به یک صفحه از روزنامه مدنظر در صفحه نمایش وسیله خود نگاه کرده و گزارشی که می خواهند بخوانند را برمی گزینند، بر روی تصویر آن کلیک می‌کنند و گزارش مذکور به اندازه قابل مطالعه نمایش داده می شود. تصاویر گزارش خبری و متن آن به نحوی ادغام شده اند که جستجوی کلیدواژه ای نیز در آن امکان‌پذیر است.
کیودو نیوز و روزنامه های عضو آن در دسامبر سال 2006 یک سایت پورتال خبری را نیز راه اندازی کردند. این پورتال 47NEWS نام دارد و ماحصل تلاش مشترک 52 روزنامه عمده ژاپنی و کیودو نیوز است. عدد 47 از تعداد استان ها در ژاپن ناشی می‌شود.
سئوال این است که چه چیزی باعث شده تا 52 روزنامه با تیراژ مجموع بیش از 25 میلیون نسخه به انجام این ابتکار مشترک اقدام کنند؟ همگی می دانیم که کاهش ساختاری درآمد آگهی ها، ساختار تجاری روزنامه های جهان را به مخاطره انداخته است.
از این رو 52 روزنامه مذکور تصمیم گرفتند تا سرویس خبری اینترنتی کاملا جدیدی را ایجاد کنند. این روزنامه هاقصد دارند تا این سرویس را پس از فروش نسخه ها و فضای آگهی ها، به سومین منبع درآمدی خود تبدیل کنند. پروژه 47NEWS به تدریج در حال پیشرفت است. تعداد بازدیدهای ماهانه از این وب سایت در 4‌سال گذشته صد برابر شده و درآمدهای آگهی آن نیز افزایش یافته است.