4 رکن اصلی آمیخته بازاریابی

جوهره برند پس از تدوین باید در 4 رکن اصلی آمیخته بازاریابی (4P) در شرکت‌های تولیدی و در حداقل (7P) در سازمان‌های خدماتی به شرح زیر تزریق شود و نشانی از جوهره برند در آنها دیده شود:

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| جوهره برند پس از تدوین باید در 4 رکن اصلی آمیخته بازاریابی (4P) در شرکت‌های تولیدی و در حداقل (7P) در سازمان‌های خدماتی به شرح زیر تزریق شود و نشانی از جوهره برند در آنها دیده شود:

1- محصول یا خدمت (Product): جوهره برند باید نتیجه و منفعت نهایی ناشی از استفاده محصول یا خدمت باشد و برعکس باید تلاش شود در محصولات و خدمات تا آنجا که ممکن است اثر و نقشی از جوهره برند دیده و درک شود. در برخی از محصولات و خدمات می‌توان جوهره برند را به‌خوبی نمایش داد. (مثل استحکام در محصولات کاترپیلار) و در برخی باید با استفاده از تکنیک‌های برندسازی و تبلیغات، جوهره برند را در آنها به‌صورت احساسی تزریق کرد (مثل حس شادابی در محصول کوکاکولا یا منفعت‌های احساسی و ارزش‌های پیشنهادی ناملموس در محصولات و خدمات تکنولوژیک)‌.

2- قیمت (Price): در برخی از محصولات اثر جوهره برند به‌خوبی در قیمت دیده می‌شود.‌ (مثل محصولات لوکس و گرانقیمت) اما حداقل اثر جوهره برند بر استراتژی قیمت‌گذاری این است که این دو در تقابل با هم نباشند.

3- توزیع و پخش (Place): روش‌های توزیع و پخش محصول یا ارائه خدمت نیز باید از جوهره برند اثر بگیرد. ارائه و توزیع اختصاصی یا عمومی بخشی از استراتژی‌های متناسب با جایگاه و جوهره برند است.

4- ترویج و ارتباطات تبلیغاتی (Promotion): مهم‌ترین جایی‌که جوهره برند به سرعت و با نفوذ زیادی دیده و درک می‌شود، ارتباطات یکپارچه بازاریابی یا همان مفهوم مرسوم تبلیغات است. اگرچه در کسب‌و‌کارهای ایرانی عمده جایی که اثری از جوهره برند دیده می‌شود اینجاست، اما اغتشاشات فراوانی هم در آن دیده می‌شود. آنجا که ما تبلیغات با پیام‌های متفاوت و بعضا متضاد با سبک و لحن‌های مغشوش می‌بینیم.

سه رکن دیگر آمیخته بازاریابی در سازمان‌های خدماتی عبارتند از: فرآیندها (Process)، افراد و کارکنان (People) و شواهد فیزیکی (Physical Evidence) که خلاقیت و ایده‌های پیاده‌سازی جوهره برند در آنها نیاز به دانش، مهارت و هوش فراوانی دارد.

 

منبع: https://donya-e-eqtesad.com