شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| ایجاد تأثیر خوب در مواجهه با متخصصان رسانه، که بیشتر آنها به جای ایجاد شهرت، انگیزه دارند که شما را غافلگیر کنند، یک مهارت است. حتی اگر استعداد دارید، کار بدون آن مهارت می تواند منجر به حوادث شرم آور شود.
1. عدم تحقیق در مورد رسانه
هر چه بیشتر در مورد رسانه ای که با شما مصاحبه می کند بدانید، بهتر می توانید برای مصاحبه آماده شوید. با تحقیق، می توانید در مورد سؤالات خاصی که از شما پرسیده می شود، بینش و اطلاعات کسب کنید. بیشتر روزنامه نگاران در طول چندین مصاحبه گفتگوهای مشابهی را انجام می دهند و شما می توانید مصاحبه های گذشته را بررسی کنید.
2. عدم تحقیق در مورد مخاطب
شناخت مخاطب به شما کمک میکند واژههای درستی را انتخاب کنید. نمونهها و مقایسههایی را انتخاب کنید که طنینانداز باشند، و حتی انتخاب کنید چه لباسی بپوشید تا بهترین تاثیر را داشته باشید.
3. پاسخ به سوال اشتباه
این خطا به یکی از دو روش رخ می دهد:
اولی سوء تفاهم سوال و دادن پاسخی خارج از موضوع است. از آنجایی که مصاحبه های رسانه ای استرس زا هستند، این اتفاق بیشتر از آنچه فکر می کنید رخ می دهد. اگر مصاحبهگر شما مهربان باشد، گفتگو را مجدداً تنظیم میکند و فرصت دیگری به شما میدهد. اگر نه، نتیجه ممکن است گیج کننده یا شرم آور باشد.
دومی از دست دادن فرصتی برای درخشش خود و شرکتتان است. مصاحبه شوندگان عالی می توانند یک سوال مرتبط را بپرسند و در حالی که مکالمه را به سمت نکات مهم صحبت هدایت می کنند، به روشی منطقی به آن پاسخ دهند.
آموزش رسانه می تواند به شما کمک کند از هر دو اشتباه جلوگیری کنید.
4. پاسخهای طولانی دادن
در مصاحبه، پاسخهای کوتاه و واضح همیشه بهترین راه است.
اگر مصاحبه زنده باشد و شما به سوالات پاسخ های پر پیچ و خم و طولانی بدهید، در خطر از دست دادن توجه و علاقه مخاطبان و مصاحبه کننده هستید. پاسخ های شما باید واضح، مختصر و دقیق باشد، و این آسان نیست.
5. واگذاری کنترل
مصاحبه کننده می خواهد سرعت و لحن گفتگوی شما را دیکته کند. آنها ممکن است این کار را تا حدی انجام دهند که با نحوه بیان سؤالات و نحوه پاسخ آنها به پاسخ های شما، آنچه را که می گویید کنترل کنند. این کار آنهاست و بیشتر آنها در آن مهارت دارند.
در همین حال، شما می خواهید همه آن عناصر را دیکته کنید، بنابراین مطمئن شوید که دقیقاً همانطور که می خواهید ظاهر شوید. این یک مبارزه ظریف بین شما و شخصی است که مصاحبه را انجام می دهد.
مهارتهای لازم برای حفظ موفقیتآمیز کنترل بدون اینکه سرکوبگر به نظر برسند، چیزهای کلیدی هستند که افراد در طول آموزش رسانهای یاد میگیرند.
6. فروش بیش از حد و فروش خیلی کم
امکان فروش خیلی کم نیز وجود دارد. هدف از مصاحبه رسانه ای این است که مردم از شرکت شما و آنچه می فروشد مطلع شوند. اگر این کار را انجام ندهید، فرصت ارائه شده در مصاحبه را از دست داده اید.
یک راه حل این است که خود را نه در نقش یک فروشنده، بلکه یک معلم تصور کنید. با پاسخ دادن به سوالات از موضع دانش و اقتدار، به مخاطب نشان می دهید که شما و شرکتتان صنعت خود را به خوبی می شناسید. شما تخصص و تعامل خود را به جای محصولات خاص می فروشید، که می تواند باعث شود مردم به خود محصولات اعتماد کنند.
7. اطمینان بیش از حد به روزنامهنگار
«امتیاز مصاحبهگر-مصاحبهشونده» وجود ندارد، و اگر به نظر میرسد روزنامهنگاری قول دهد چیزی را که شما میگویید به اشتراک نمیگذارد، اما مطمئن باشید آن را به اشتراک میگذارد. انتشار اطلاعات وظیفه آنهاست.
مراقب طرح هر گونه اطلاعات حساس در مورد شرکت خود که هنوز منتشر نشده است باشید.
افکار نهایی
شما سه گزینه برای اجتناب از اشتباهاتی مانند موارد ذکر شده در بالا دارید. یکی این است که بدون آموزش و با تکیه بر استعداد و حس خوب خود تلاش کنید. بسیاری از متخصصان این کار را انجام می دهند، اما اغلب منجر به این خطاها می شود.
یکی دیگر از گزینهها این است که آموزش رسانهای را برای رفتن به موقعیتهای عمومی با مهارتهایی که نیاز دارید یا استخدام شخصی که آن آموزش را دارد، دریافت کنید. این می تواند کارساز باشد، اما همچنین می تواند به سرمایه گذاری گران قیمت در چیزی که بخشی از ماموریت اصلی سازمان شما نیست نیاز داشته باشد.
گزینه سوم این است که یک شرکت روابط عمومی حرفه ای را استخدام کنید تا مخاطبین رسانه ای شما را برای شما مدیریت کند. این می تواند ارزان تر از گزینه دوم و موثرتر از گزینه اول باشد.
منبع انگلیسی: publicrelationstoday
منبع فارسی: شارا – شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران
جیمز سلرز | 27 ژانویه 2022 | تحلیل، روابط عمومی
|
نظر بدهید