5راه‌ استفاده از داشبوردهای نوآوری در شرکت‌ها

هر شرکت یا سازمان دیگری نیز می‌تواند با رعایت اصول و برداشتن گام‌هایی اساسی و درست در راستای پیاده‌سازی داشبوردهای نوآوری و بهره‌مندی حداکثری از مزایای دگرگونی دیجیتال حرکت کند که در ادامه به پنج مورد از گام‌هایی که شرکت‌ها باید در این زمینه بردارند اشاره خواهد شد:

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| هر شرکت یا سازمان دیگری نیز می‌تواند با رعایت اصول و برداشتن گام‌هایی اساسی و درست در راستای پیاده‌سازی داشبوردهای نوآوری و بهره‌مندی حداکثری از مزایای دگرگونی دیجیتال حرکت کند که در ادامه به پنج مورد از گام‌هایی که شرکت‌ها باید در این زمینه بردارند اشاره خواهد شد:

۱- چیستی و چگونگی شکل‌گیری ارزش‌های جدید را باهم ترکیب کنید. شرکت‌ها باید به‌روشنی مشخص کنند که چه ارزش‌هایی به‌واسطه نوآوری‌های‌شان شکل خواهد گرفت و این ارزش‌ها چگونه به افزایش درآمدزایی و اعتبار شرکت کمک خواهد کرد.

۲- ثابت‌قدم بمانید. پیاده‌سازی داشبوردهای نوآوری ‌‌مانند هر تغییر و تحول ساختاری دیگری به‌طور حتم با موانع و مقاومت‌های بسیاری مواجه خواهد شد. بنابراین لازم است که به‌طور شفاف و پیگیرانه‌ای برای تمام کارکنان و بخش‌های مختلف شرکت توضیح داد که نوآوری‌های جدید به چه شکلی و تا چه حد بر بهبود شرایط کاری‌شان تاثیرگذار خواهد بود.

۳- از داشبوردها برای مدیریت و اداره شرکت استفاده کنید. اگر می‌خواهید یک «زبان مشترک» در درون شرکت‌تان به وجود بیاورید که تمام افراد و ارکان شرکت با استفاده از آن بتوانند با همدیگر درزمینه‌ نوآوری صحبت کنند آن زبان مشترک باید با محوریت داشبوردهای نوآوری شکل بگیرد چراکه در این داشبوردها یکسری شاخص‌ها و معیارها در نظر گرفته‌شده که موجب وحدت رویه در زمینه‌ نوآوری و دگرگونی دیجیتال در درون سازمان می‌شود.

۴- ارزش‌های داشبورد نوآوری را با دیگران به اشتراک بگذارید. ارتباطات و تعاملات گسترده و پیوسته بین رهبری و بخش‌های مختلف سازمان در زمینه‌ ارزش‌های نهفته در داشبوردهای نوآوری باعث خواهد شد تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در سازمان باهدف بهبود وضعیت شاخص‌های عملکردی به شکل منسجم‌تر و هماهنگ‌تری انجام شود و از موازی کاری و اقدامات بی‌هدف و مقطعی جلوگیری به عمل آید.

۵- کارکردهای مدرن و خلاقانه‌ای را برای داشبوردهای نوآوری در نظر بگیرید. اینکه شما بتوانید علاوه بر کارکردهای تعریف‌شده برای داشبوردهای نوری یکسری ابتکارات و خلاقیت‌ها را نیز در این زمینه به خرج دهید و از ایده‌های مطرح‌شده از سوی کارکنان نیز برای افزایش کارآمدی و اثربخشی داشبوردهای نوآوری بهره ببرید باعث خواهد شد تا فرآیند تصمیم‌گیری در زمینه نوآوری‌ها و پیاده‌سازی دگرگونی دیجیتال در شرکت یا سازمان‌تان به شکل مطلوب‌تری صورت پذیرد و به میزان زیادی از هزینه‌ها و پیامدهای منفی ناشی از تصمیم‌گیری‌های عجولانه و یک‌جانبه در زمینه‌ نوآوری و دگرگونی دیجیتال کاسته شود.

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

منبع: MIT Sloan Management Review
donya-e-eqtesad