شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || سال ۲۰۲۴ برای بسیاری از برندهای بزرگ جهان چالشی بزرگ در بازاریابی بود. برخی از این شرکتها به دلیل تصمیمات نامناسب در طراحی کمپینهای تبلیغاتی خود با واکنشهای منفی شدید روبهرو شدند.
در ادامه به پنج اشتباه بزرگ بازاریابی این سال میپردازیم:
۱. جَگوار
شرکت خودروسازی جگوار با تغییر نام تجاری و معرفی طرح جدیدی با نام “هیچ چیز کپی” (Nothing Copied) مورد انتقاد کاربران اینترنت قرار گرفت. طراحی جدید و لوگوی متفاوت شرکت باعث شد که توجه زیادی جلب شود، اما به دلیل عدم نمایش محصولات جدید، بسیاری از کاربران واکنشهای منفی نشان دادند.
2. اپِل
شرکت اپل با تبلیغی که در آن ابزارهای خلاقانهای مانند گیتار و دوربینها توسط دستگاهی صنعتی خرد میشدند، با خشم هنرمندان و کاربران اینترنت مواجه شد. این تبلیغ با هدف نمایش تواناییهای آیپد پرو (iPad Pro) طراحی شده بود اما کاربران آن را توهینآمیز تلقی کردند.
3. گوگِل
گوگل با تبلیغی درباره هوش مصنوعی جِمینی (Gemini) برای کمک به نوشتن نامهای به قهرمان المپیکی، واکنشهای منفی زیادی دریافت کرد. کاربران آن را غیرانسانی و بیش از حد وابسته به فناوری دانستند. گوگل در نهایت تبلیغ را حذف کرد.
4. آنوِل هایدرِیشِن
برند نوشیدنی آنوِل هایدرِیشِن با مشارکت نستله (Nestlé) و پادکست کال هِر دَدی (Call Her Daddy) معرفی شد. با این حال، بسیاری از کاربران اینترنت این معرفی را ناامیدکننده دانستند و محصول جدید نتوانست انتظارها را برآورده کند.
5. کوکاکولا
کوکاکولا با استفاده از هوش مصنوعی در بازسازی تبلیغ قدیمی خود با نام “تعطیلات در راه است” (Holidays Are Coming) با واکنشهای تند روبرو شد. کاربران اینترنت این تبلیغ را مصنوعی و فاقد حس اصالت دانستند.
سال ۲۰۲۴ نشان داد که حتی بزرگترین برندها نیز میتوانند در تصمیمات بازاریابی خود دچار اشتباه شوند. ترکیب فناوری با خلاقیت انسانی و در نظر گرفتن نیازهای واقعی مصرفکنندگان، کلید موفقیت در کمپینهای تبلیغاتی است.
منبع انگلیسی: Inc.com
منبع فارسی: شارا
انتهای پیام/
نظر بدهید