گزارش «وضعیت روزنامه‌نگاری خلاق در سال ۲۰۲۵»؛ روابط‌عمومی همچنان منبع اصلی برای تولید محتوای روزنامه‌نگاران خالق
پژوهش جدید ماک‌رک نشان می‌دهد که ارتباط هوشمندانه روابط‌عمومی با روزنامه‌نگاران خالق محتوا، کلید نفوذ پیام‌ها در رسانه‌های نوین است.

گزارش ماک‌رک با عنوان «وضعیت روزنامه‌نگاری خلاق در سال ۲۰۲۵» نشان می‌دهد که روابط‌عمومی همچنان تأثیر عمیقی بر تولید محتوای روزنامه‌نگاران خالق دارد.

بیش از ۸۰ درصد از آنان بخشی از مطالب خود را بر اساس پیشنهادهای PR تهیه می‌کنند و ارتباط با متخصصان روابط‌عمومی را برای موفقیت شغلی حیاتی می‌دانند.

در عین حال، بیشتر این فعالان از هدف‌گیری نادرست در پیشنهادهای خبری گلایه دارند. آنان به دنبال محتوای مرتبط، داده‌های اختصاصی، تصاویر باکیفیت و پیشنهادهای کوتاه و دقیق‌اند.

این گزارش تأکید می‌کند که رشد روزنامه‌نگاری خلاق ناشی از آزادی تحریری و استقلال حرفه‌ای است نه انگیزه مالی.


دوشنبه، ۱۰ نوامبر ۲۰۲۵
نویسنده: استیو بارنز
منبع: ماک‌راک


شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || بر اساس مطالعه‌ای از پلتفرم ماک‌رک، حدود ۸۲ درصد از روزنامه‌نگاران خالق محتوا (Creator Journalists) که به‌صورت مستقل و خودانتشار فعالیت می‌کنند، اعلام کرده‌اند که دست‌کم بخشی از مطالب آن‌ها بر پایه‌ی پیشنهادها و اطلاعیه‌های روابط‌عمومی (PR Pitch) شکل می‌گیرد.

گزارش «وضعیت روزنامه‌نگاری خلاق در سال ۲۰۲۵» نشان می‌دهد که تقریباً یک‌سوم از بیش از ۵۰۰ روزنامه‌نگار خالق محتوا (۳۲ درصد) معتقدند ارتباط آن‌ها با متخصصان روابط‌عمومی برای موفقیت حرفه‌ای‌شان بسیار مهم است و ۲۵ درصد دیگر نیز این ارتباط را مهم ارزیابی کرده‌اند.

این رقم در مقایسه با روزنامه‌نگاران سنتی بسیار بالاتر است؛ تنها ۲۱ درصد از روزنامه‌نگاران غیرخالق گفته‌اند که رابطه‌ی آن‌ها با متخصصان روابط‌عمومی بسیار اهمیت دارد.

روزنامه‌نگاران خالق محتوا همچنین بیش از همتایان سنتی خود به پیشنهادهای روابط‌عمومی پاسخ می‌دهند. در حالی که ۲۹ درصد از آنان گفته‌اند «همیشه» یا «اغلب» به پیشنهادهای خبری پاسخ می‌دهند، تنها ۱۷ درصد از روزنامه‌نگاران غیرخالق چنین رفتاری دارند.

با این حال، نتایج تحقیق نشان می‌دهد که متخصصان روابط‌عمومی هنوز در هدف‌گیری دقیق و ارسال پیشنهادهای مرتبط به خالقان محتوا عملکرد ضعیفی دارند. تنها ۶ درصد از روزنامه‌نگاران خالق محتوا گفته‌اند که اطلاعیه‌هایی که دریافت می‌کنند «همیشه» مرتبط با حوزه‌ی کاری‌شان است و ۲۲ درصد دیگر گفته‌اند که این اطلاعیه‌ها «اغلب» با موضوعات کاری آن‌ها همخوانی دارد.
به این ترتیب، نزدیک به ۷۲ درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که نیمی یا کمتر از نیمی از پیشنهادهای دریافتی‌شان با حوزه فعالیت‌شان مرتبط است.

اما روزنامه‌نگاران خالق محتوا در یک پیشنهاد روابط‌عمومی به دنبال چه چیزی هستند؟
مطالعه نشان می‌دهد آن‌ها علاوه بر ارتباط موضوعی (۶۰ درصد)، به دسترسی به منابع برای مصاحبه (۶۱ درصد)، داده‌ها یا تحقیقات اختصاصی (۴۰ درصد)، تصاویر باکیفیت بالا (۳۸ درصد) و محتوای انحصاری یا دارای محدودیت انتشار (۳۲ درصد) اهمیت می‌دهند.

اکثریت آن‌ها همچنین ترجیح می‌دهند که پیشنهادهای خبری کوتاه و مستقیم باشند؛
حدود ۵۸ درصد گفته‌اند که طول مناسب یک Pitch باید بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ کلمه باشد و ۱۷ درصد خواستار متن‌های کمتر از ۱۰۰ کلمه هستند.

گزارش Muck Rack همچنین به دلایل رشد روزنامه‌نگاری خلاق پرداخته است.
بزرگ‌ترین انگیزه برای ورود به این حوزه، آزادی خلاقانه و تحریری (۵۷ درصد) است.
در حالی که ۱۳ درصد این مسیر را برای برندسازی شخصی یا رشد شغلی انتخاب کرده‌اند و ۱۰ درصد هدفشان را پوشش خلأهای موجود در رسانه‌های سنتی عنوان کرده‌اند. تنها ۹ درصد روزنامه‌نگاری خلاق را فرصتی مالی می‌دانند.

از نظر پلتفرم انتشار، ۵۳ درصد از خالقان محتوا وب‌سایت شخصی یا وبلاگ خود را ترجیح می‌دهند، در حالی که ۴۱ درصد از خبرنامه‌های ایمیلی مانند Substack یا Ghost استفاده می‌کنند. پس از آن اینستاگرام (۳۰ درصد)، لینکدین (۲۹ درصد) و پلتفرم X یا توییتر سابق (۲۶ درصد) در رتبه‌های بعدی قرار دارند و تنها ۱۸ درصد از پادکست‌ها برای انتشار مطالب خود استفاده می‌کنند.

با وجود رشد سریع این حوزه، روزنامه‌نگاری خلاق هنوز یک فضای محدود و خاص محسوب می‌شود؛
تقریباً ۷۸ درصد از فعالان این حوزه کمتر از ۱۰ هزار دنبال‌کننده یا مشترک دارند و ۴۰ درصد حتی کمتر از ۱۰۰۰ مخاطب را گزارش کرده‌اند. تنها ۵ درصد از خالقان محتوا، مخاطبانی بیش از ۱۰۰ هزار نفر دارند.


دانلود گزارش کامل «وضعیت روزنامه‌نگاری خلاق در سال ۲۰۲۵»


با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR

برای اطلاعات بیشتر درباره روابط عمومی و اخبار سازمان‌های مختلف، می‌توانید به وبسایت شارا مراجعه کنید.

انتهای پیام/