فرصتی برای دستیابی به مهارت بیشتر
تبلیغات زمینهساز ارائه خدمات بهتر و بهروز است و کانونهای تبلیغاتی، بستری مناسب برای ارائه این خدمات به عموم به شمار میروند. بنابراین، تلاش برای آسانسازی امور این کانونها و همچنین ایجاد زمینههای مناسب برای ارتباط آسان و مؤثر آنها با نهادهای قانونی، میتواند گامی پویا در پیشرفت هر چه بیشتر صنعت تبلیغات در کشور باشد. برپایی همایشهایی با حضور دستاندرکاران و مسئولان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات میتواند تأثیری مطلوب در ارتقای دانش و سطح تجربی تبلیغات و رفتارهای سازمانی در این حوزه داشته باشد.
“در اکثر موارد همه ما دارای اطلاعات و دانش مربوط به حوزههای فعالیت خود هستیم، اما برای استفاده از این آموختهها مهارت کمتری داریم.” این سخن احساناله حجتی، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی در هفتمین دوره از همایشهای کارشناسان تبلیغات است که با هدف ساماندهی فعالیتهای کانونهای آگهی و تبلیغاتی برگزار شده است.
همایش با ایجاد فضایی رقابتی زمینه پیشرفت فعالیتهای تبلیغاتی را ایجاد میکند
با گذشت بیش از یک سال از هفتمین و هشتمین همایش، کارشناسان تبلیغات و معاونان فرهنگی استانها از اثرات این همایش و توجه آن به افزایش مهارت و دانش تبلیغاتی شرکتکنندگان آن میگویند.
یکی از کارشناسان تبلیغات استانها، برگزاری همایشهای گذشته را مطلوب میداند و در اینباره میگوید: “در دو همایش گذشته، مطالب از کیفیت خوبی برخوردار بود و بحث و تبادل نظر در این همایشها زمینه افزایش مهارت و تجربه کارشناسان را فراهم آورد و موجب ارتقای دانش و دانستههای آنها شد.”
به گفته فاطمه دهحقی، کارشناس تبلیغات استان مرکزی، این همایشها را زمینهساز تعامل هدفمند کارشناسان تبلیغات در استانها با ادارات کل و مرجع قلمداد میکند و میافزاید: “در فضایی رقابتی، کارشناسان فعال در حوزههای مرتبط با فعالیتهای تبلیغاتی استان از جمله؛ انجام امور صدور مجوزها، انجام امور طرحهای تبلیغات محیطی و انجام امور مربوط به منع به کارگیری اصطلاحات بیگانه را مورد تشویق قرار داد که حاصل آن افزایش بهرهوری کارشناسان و ایجاد انگیزههای مثبت سازمانی است.”
همایش، مسیری مناسب برای ارتقای دانش و مهارتهای مطلوب است
مصیب چراغی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز تصریح میکند: “همایش معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات استانها، گردهمایی مناسبی است که در آن با بررسی وضعیت و مسایل عرصه تبلیغات کشور، میتوان به پیشرفت کارشناسان و ارتقای سطح دانش و مهارت آنها نائل شد.”
وی با اشاره به اهتمام دستاندرکاران برگزار کننده برای ایجاد فضایی مطلوب برای بالا بردن کیفیت محتوای همایشها اظهار میکند: “ایندست همایشها میتوانند از طریق مهارتافزایی و افزایش شناخت کارشناسان و دستاندرکاران در پیشبرد اهداف فرهنگی و تبلیغاتی مؤثر واقع شوند. خوشبختانه همایش سال گذشته با عنایت به کاربردی بودن مباحثی که در آن مطرح شد، از اثرگذاری بالایی در استانها برخوردار بود. “
سامانه صدور مجوز،حرکت به سمت ایجاد وحدت رویه در صدور مجوزهای کانونهای تبلیغاتی
در هفتمین همایش کارشناسان تبلیغات استانها از سامانه الکترونیکی صدور مجوز رونمایی شد و پس از طی مدت کوتاهی به منظور رفع اشکالات و ابهامات کارشناسان و مسئولان در رابطه با این سامانه در تیرماه سال 91، هشتمین همایش نیز برگزار و به ارائه آموزشها و تبادل نظر درخصوص این سامانه پرداخته شد.
به گفته حجتی، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی، در مدت زمانی که از بهره برداری از این سامانه میگذرد، صدور پروانه کانونهای آگهی و تبلیغاتی، به سمتی رو به حرکت است که با ایجاد وحدت رویه در بررسی اسناد و صدور مجوزها، شناختی جامع و کامل از کانونهای تبلیغاتی سراسر کشور حاصل شده است.
این سامانه زمینه دسترسی آسان و فوری به اطلاعات کانونهای تبلیغاتی تمام کشور را فراهم کرده است و همچنین موجب تسهیل ارائه گزارش به مراجع بالاتر و استفاده از آمار و اطلاعات مذکور برای سیاستگذاریهای آتی پیرامون کانونها شده است؛ تسریع در فرآیند صدور مجوز برابر ماده 7 قانون اجرای سیاستهای کلی قانون اساسی از دیگر دست آوردهای مهم راه اندازی “سامانه تبلیغ” بوده است.
راهاندازی سامانه الکترونیکی صدور مجوز گامی ارزنده و اندیشمندانه در عرصه تبلیغات کشور
بیش از یک سال از رونمایی سامانه الکترونیکی صدور مجوز کانونهای تبلیغاتی در هفتمین همایش میگذرد و اینک کارشناسان و معاونان فرهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را گامی مؤثر و پویا در خصوص ارتقای وضعیت تبلیغات کشور معرفی میکنند.
سعید فرجی رئیس اداره فرهنگی، مطبوعاتی و تبلیغات استان مرکزی درباره سامانه صدور مجوز در یک سال گذشته میگوید: “راهاندازی این سامانه حرکتی ارزنده به شمار میرود که صدور مجوزهای کانونهای تبلیغاتی را تسریع کرده و بهبود بخشیده و مانع فعالیت اداری وقتگیر و انرژیبر در این حوزه شده است.”
احمدرضا نداف معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز درباره این سامانه اظهار میکند: “سامانه صدور مجوز امکان ارتباط سریع و همچنین یکسان سازی روند صدور مجوز را در سراسر کشور فراهم کرده است؛ متحدالشکل شدن مجوزها، اطلاع کامل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی از مجوزهای صادر شده و وضعیت کانونها و تهیه بانک اطلاعاتی جامع از کانون های سراسر کشور از مزایای این سامانه و بهره گیری از این نرمافزار است که اثر مطلوب آن به خوبی دیده میشود.”
اکبریان معاون فرهنگی استان چهار محال و بختیاری نیز راه اندازی این سامانه الکترونیکی را گامی مثبت ارزیابی میکند و میگوید:” راه اندازی سامانه تبلیغ، کار بسیار اندیشمندانه ای است که باعث تسریع در انجام امور و یکسان سازی صدور مجوز در کشور شده است.”
سامانه الکترونیکی تبلیغ، اعتبار مجوز کانونهای تبلیغاتی را بالا برده است
هادی فیض منش، معاون امور فرهنگی و هنری استان همدان نیز درباره این سامانه میگوید: “سامانه تبلیغ اقدام به جایی بود که به یکپارچه سازی صدور مجوزها کمک چشمگیری کرد و جا دارد بهروزرسانی آن در اولویت قرار گیرد تا به مرور، روند صدور مجوزها تسریع و ابهامات و مسائل پیرامون آن در تمام استانهای کشور برطرف شود.”
علی اسلامی کارشناس تبلیغات استان چهارمحال و بختیاری نیز اظهار میکند:” هرچند راه اندازی و به کارگیری این سامانه باعث افزایش حجم کار در روند صدور مجوز ها شد، اما قابلیتهای بسیار این نرم افزار موجب تسریع امور شده و اعتبار پروانههای صادره را بالابرده است. همچنین با به کارگیری این سامانه شاهد دقت عمل بیشتری در روند صدور پروانه های فعالیت در شهرستانها و حضور افراد متخصص در عرصه تبلیغات برای اخذ مجوز های لازم هستیم.”
این گزارش سعی دارد تا به نظرات اکثر کارشناسان تبلیغات و معاونان فرهنگی درباره برپایی نهمین همایش «کارشناسان تبلیغات و معاونان فرهنگی» بپردازد، از این رو، در گزارشهای بعدی نیز به بررسی سخنان و نظرات کارشناسان و معاونان فرهنگی استانها خواهیم پرداخت که میتوانید به زودی این گزارشها را از همین پایگاه اطلاع رسانی مشاهده و مطالعه کنید.
نگاهی بر تأثیر «همایش کارشناسان تبلیغات استانها» بر پویایی و آگاهیبخشی تبلیغات
همایش معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات استانها، محملی برای بیان ناگفتهها و تأکید بر گفتههایی است که میتواند عرصه تبلیغات کشور را متحول کند. گزارشی که میخوانید، به بررسی نظرها و پیشنهادهای کارشناسانی میپردازد که نتایج همایشهای سال گذشته را بیان کرده و اثرات آن را در استانهای کشور برمیشمارند.
در نهمین همایش «معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات استانها»، آنچه به عنوان هدف مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است، بررسی و بازآموزی قوانین و مقررات تبلیغات است. قوانینی که انتظار میرود در سایه آن خلاقیت متصدیان تبلیغات بیش از گذشته شکوفا شود و حمایت از تبلیغکننده در کنار آسایش مصرفکننده فراهم شود.
تبلیغات باید پویا و آگاهیبخش باشد
به نظر میرسد که این هدف پیشرفت هر چه بیشتر علم تبلیغات را نیز در کشور موجب شود و در نتیجه زمینه پیشرفت هر چه بیشتر مهارت و تجربه علاقمندان و دانشجویان این حوزه را فراهم میکند.
این چشماندازی است که محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتمین همایش کارشناسان تبلیغات درباره آن سخن گفت و اظهار کرد: “عرصههای مختلف فرهنگی کشور باید از ظرفیتهای بسیار زیاد تبلیغات استفاده مؤثر کند زیرا پیشرفت در عرصههای مختلف فرهنگی کشور بدون حضور جاذبهها و ظرفیتهای تبلیغاتی قابل تصور نیست. تبلیغات باید پویا و آگاهیبخش باشد و همه فعالان عرصه تبلیغات کشور باید در راستای ایجاد رابطه بین کانونهای آگهی و تبلیغات و مطبوعات کشور تلاش کنند و در این ارتباط، اعتباربخشی به کانون های آگهی و تبلیغاتی و ارتقای جایگاه کانونها ضروری به نظر میرسد.”
حال در روزهای باقی مانده تا برگزاری نهمین همایش، برخی کارشناسان و معاونان فرهنگی در این باره نظرات خود را مطرح کردهاند.
همایش «معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات» زمانی برای تبادل اطلاعات کارشناسان
محمود گلکار، کارشناس تبلیغات استان یزد با رویکردی انتقادی در این باره تصریح میکند: “در مورد برخی قوانین و مقررات در حوزه تبلیغات ابهاماتی وجود داشت که با تدوین کتاب قوانین و مقررات تبلیغات و در دسترس قرار گرفتن آن، این مشکلات تا حدودی حل شد. با توجه به زمان اندک باقیمانده تا برپایی همایش، خوب است بدون تکرار مباحث گذشته، بازه زمانی خاصی از همایش به رفع مشکلات و ابهامات مطرح شده از سوی استانها اختصاص یابد تا شرکتکنندگان بیش از بیش از این فرصت بهره ببرند.”
اما هادی فیضمنش، معاون فرهنگی استان همدان معتقد است: ” برگزاری این دست از همایشها با طرح مباحث تخصصی و عملی در حوزه تبلیغات و قوانین و مقررات تبلیغاتی بسیار مفید است چرا که منجر به بروزرسانی و تبادل اطلاعات کارشناسان این حوزه شده و زمینه را برای بازگویی و رفع مسائل و مشکلات آنها ایجاد میکند.”
کارگاههای آموزشی، همایش راهی برای شناخت ظرفیتهای علمی تبلیغات
در هفتمین همایش کارشناسان تبلیغات استانی، کارگاهی آموزشی با موضوع «رفتار سازمانی» برگزار شد که در آن به شرح وظایف سازمانی، ذینفعان تبلیغات در جامعه، انتظارات موجود و مسائل مبتلا به تبلیغات پرداخته شد. به گفته پرویز درگی، مدرس حوزه تبلیغات و بازاریابی، برگزاری این دست از کارگاههای آموزشی، تاثیر به سزایی در بهرهگیری و به کارگیری ظرفیتهای علمی و شناختهای تجربی برای تسهیل فرآیند ارتباطی متولیان و مخاطبان و ذینفعان تبلیغات دارد. درگی در این کارگاه آموزشی، رفتار دست اندرکاران و نمایندگان رسمی دولت در بحث تبلیغات در تسهیل رابطه و رشد و توسعه این صنعت در کشور را بسیار پر اهمیت دانست.
کارشناسان بسیاری پس از شرکت در این کارگاهها از مطالب ارائه شده در آن اعلام رضایت کردند و اکنون پس از یک سال، بسیاری از معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغاتی اعتقاد دارند که این کارگاهها برای افزایش مهارت و دانش کارشناسان و متصدیان امر تبلیغات، حرکتی علمی به شمار میرود.
آموزههای کارگاههای همایش با استفاده از فنآوریهای نوینآموزشی استمرار داشته باشد
علی اسلامی، کارشناس تبلیغات استان چهارمحال و بختیاری در این باره میگوید:” برگزاری همایشهای منطقهای، استانی و شهرستانی پیرامون موضوعات مختلف و طرح مسائل روز به خصوص به صورت کارگاههای آموزشی، برگزاری آزمون و امتیازدهی با نظارت و سیاستگذاری دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی و استان مربوطه بهرهگیری از اساتید مطرح و برجسته میتواند به ارتقای دانش و مهارتهای کارشناسان تبلیغات و دستاندرکاران کانونهای تبلیغاتی استانها کمک کند.”
چراغی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در مورد برگزاری کارگاههای آموزشی همایشها اظهار میکند: “خوب است که کارگاههای آموزشی در دوره پیش رو و دورههای آتی، بار محتوایی متفاوتی نسبت به کارگاههای برگزار شده قبلی داشته باشند و همچنین مناسب است با استفاده از ابزارها و امکاناتی چون لوحفشرده آموزشی در استمرار و تکرار آموزههای مؤثر در طول سال تلاش شود.”
فاطمه ده حقی، کارشناس تبلیغات استان مرکزی نیز با اشاره به مطلوب بودن مطالب ارائه شده در کارگاههای سالهای گذشته تصریح میکند: “این کارگاهها موجب آشنایی بیشتر کارشناسان با موضوعات روز و منابع آموزشی مناسب با موضوع تبلیغات میشود.”
اکبریان، معاون فرهنگی استان چهار محال و بختیاری نیز در آستانه برگزاری نهمین همایش کارشناسان تبلیغات و معاونان فرهنگی سراسر کشور با بیان این مطلب و با اشاره به کارگاه های آموزشی برگزار شده در این همایشها، برگزاری این کارگاه ها را مثبت ارزیابی میکند و میافزاید:” اگر در این کارگاه ها ارتباط دوسویه برقرار باشد، امکان بحث و تبادل نظر بیشتری برای کارشناسان فراهم می شود. در این صورت استاد، نظر خویش را بیان می کند و کارشناسان پیرامون آن به بحث و تبادل نظر میپردازند و کارگاه از حالت کلاس صرف خارج میشود.”
همایش کارشناسان تبلیغات، تلاشی برای تغییر نگاه عمومی جامعه به جایگاه تبلیغات است
نظرات کارشناسان تبلیغات و معاونان فرهنگی استانها در این گزارش و گزارش قبل ، نشان میدهد گردهمایی متولیان امر تبلیغات، اثرات مطلوبی بر ترویج و ارائه آموزههای مناسب به همراه داشته است. در واقع میتوان این حرکت را گامی بزرگ برای تحقق نقطهنظر معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در هفتمین همایش بیان شده دانست: «تبلیغات باید به صورت جدیتری وارد عرصه فرهنگ شده و از متخصصان فرهنگی در این عرصه بیشتر استفاده شود و تلاش شود تا نگاه عمومی جامعه به جایگاه تبلیغات و کانونهای تبلیغاتی تغییر یابد.»
وقتی کارشناسان تبلیغات استانها از بررسی و بازآموزی قوانین در نهمین همایش میگویند
“یکی از ضروریات اجتناب ناپذیر درباره ساماندهی وضعیت تبلیغات، بهروزرسانی ضوابط و مقررات و رفع موانع قانونی موجود در عرصه تبلیغات است و برای ارائه خدمات مطلوب و هدایت تبلیغات کشور به مجاری صحیح، اطلاع دستاندرکاران این عرصه از جدیدترین تغییرات قوانین و مقررات، ضروری به نظر میرسد. برگزاری چنین همایشهایی، امکان بهروزرسانی اطلاعات صحیح و جدید را به کارشناسان استانی و مسئولان میدهد.”
عبدالحمید انصاری، نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور، در هفتمین همایش «کارشناسان تبلیغات استانها» در حالی درباره انسجام قوانین و مقررات حوزه تبلیغات سخن میگفت که اهتمام برای تدوین نسخه جدید و به روز کتاب قوانین و مقررات با هدف به روزرسانی ضوابط تبلیغات با سرعت بیشتر در دستور کار قرار گرفته بود. حال در نهمین همایش «کارشناسان تبلیغات و معاونان فرهنگی» بازآموزی و بررسی قوانین و مقررات پس از تدوین و انتشار تازهترین نسخه کتاب قوانین و مقررات به روز شده تبلیغات، به عنوان یکی از محورهای اصلی در نظر گرفته شده است.
بازآموزی قوانین و مقررات تبلیغات، گامهای گذشته را مستحکم میکند
سعید فرجی رئیس اداره فرهنگی، مطبوعاتی و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، در روزهای نزدیک به برگزاری نهمین همایش معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات سراسر کشور میگوید: “بحث، بررسی و بازآموزی راهکارها و قوانین تبلیغات در همایش پیش رو، حرکتی رو به جلو خواهد بود که گامهای گذشته را مستحکم میکند و شرایط خوبی را برای کسب مهارت متصدیان تبلیغات در به کارگیری بیشتر قوانین فراهم میکند.”
مونا عسگریانی، کارشناس تبلیغات استان خراسان شمالی نیز دراین باره میگوید: “بررسی و بازآموزی موضوع تبلیغات و قوانین آن در همایش پیش رو با حضور کارشناسان و معاونان فرهنگی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ این مهم با توجه به تجربههای متفاوت کارشناسان و متصدیان امر تبلیغات، زمینه به اشتراک گذاشتن تجارب هر یک از عزیزان را فراهم میکند که به پیشبرد اهداف سازمانی کمک خواهد کرد. همچنین آموزش مجدد این قوانین و مقررات، موجب تکرار و تمرین بیشتر کارشناسان برای رسیدگی هر چه بهتر به امور از مجرای قانونی آن است.”
همایش کارشناسان تبلیغات، پلی ارتباطی بین کارشناسان و کانون های تبلیغاتی است
پیشکاری، کارشناس تبلیغات استان زنجان نیز در روزهای باقیمانده تا برگزاری نهمین دوره همایش کارشناسان تبلیغات و معاونان فرهنگی اظهار میکند: “برگزاری همایش کارشناسان میتواند به عنوان پل ارتباطی بین کارشناسان و کانون های تبلیغاتی محسوب شود و هر قدر میزان آشنایی این عزیزان با قوانین، دستورالعملها و آییننامه های اجرایی که در این همایش بازآموزی می شود، بیشتر باشد، به طبع جریان امور سریعتر، موانع و مشکلات کمتر و بازدهی و خروجی کار بیشتر خواهد بود.”
وی در بخش دیگری از سخنان خود میگوید: “بهتر است دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی به منظور اطلاع کارشناسان تبلیغات از رویدادها، آییننامهها و دستورالعملها، به صورت مستمر، آخرین اطلاعات و مطالب موجود در این زمینه را در اختیار کارشناسان قرار دهد.”
ضرورت حضور دستگاههای مرتبط با حوزه تبلیغات در «همایش معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات» بررسی شود
مسگرانی، معاون فرهنگی اداره کل استان خراسان رضوی نیز با اشاره به اهمیت وجود و به کارگیری قوانین و مقررات بهروز در حوزه تبلیغات اظهار داشت: “خوب است که در همایشهایی از این دست به میزان آشنایی و مهارت کارشناسان و متصدیان تبلیغات به قانون و اِعمال آن، بیش از پیش توجه شود، مهارتهایی که به شناخت و دقت بیشتر این افراد میانجامد.”
وی تصریح کرد: “بدیهی است که بازآموزی قوانین و مقررات میتواند حرکت در مسیری صحیح را برای تبلیغات کشور فراهم کند و این در حالی است که رفع سوالات و نقاط مبهم و تعامل با دستگاههای مرتبط با تبلیغات در این همایش نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و جا دارد بیش از پیش به آن توجه شود.”
قانون؛ بستر شکوفایی اهداف سازنده تبلیغات
قانون بستر شکوفایی هر فعالیتی است که میتواند اهدافی سازنده را به همراه داشته باشد. معصومه قشمی، کارشناس تبلیغات استان کرمان با اشاره به این نکته، درباره بررسی و بازآموزی ضوابط و مقررات تبلیغات در همایش نهم میگوید: “رویکرد اصلی این همایش، تقویت راهکارهای دستیابی به اجرای صحیح و مناسب قانون است، بنابراین انتظار داریم در همایش در کنار بهرهگیری از تجارب کارشناسان و متصدیان استانها به رفع برخی شبهات که میتواند آسیبی جدی در عرصه تولیت تبلیغات به همراه داشته باشد، پرداخته شود.”
وی در ادامه با اشاره به این که ارتقای دانش و مهارت جز با آموزش مستمر محقق نمیشود، میافزاید: ” برگزاری دورههای تخصصی مناسب و استمرار در برپایی کارگاههای تعلیمی، میتواند حرکت در مسیری صحیح را شکل دهد. به همین علت لازم است همایش با تأکید و تکیه بر این هدف، در بستری سازنده تداوم داشته باشد.”
برپایی همایش «معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات»، ضرورتی برای پیشرفت تبلیغات کشور
گردهمایی همیشه نمادی بوده است برای هماندیشی و به اشتراک گذاشتن آرا و نظرهای کارشناسان و دریافت و بررسی ایدههای کارساز. همایش کارشناسان تبلیغات و معاونان فرهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها نیز با رویکردی در همین زمینه تاکنون در 8 دوره برگزار شده است و نهمین همایش نیز به زودی برپا خواهد شد.
هفتمین گردهمایی کارشناسان و مسئولان حوزه تبلیغات استانها در اسفندماه سال 90 و در تهران برگزار شده بود و همایش هشتم نیز در تیرماه سال 91 و باز هم در پایتخت برگزار شد. در سالهای گذشته، برخی از همایشها در استانهای مختلفی چون خراسان و فارس نیز برگزار شد و این در حالی است که در نهمین همایش «معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات» باز هم تهران میزبان متولیان و متصدیان تبلیغات استانها است.
کارشناسان تبلیغات و برخی معاونان فرهنگی در مورد مکان و زمان و فعالیتهای اجرایی همایش به بیان نظرها و پیشنهادهای خود پرداختهاند که در ادامه با هم میخوانیم:
پایتخت از امکانات بهتری برای برگزاری هر چه بهتر همایش بهرهمند است
بسیاری از کارشناسان و شرکتکنندگان در همایشهای گذشته، بهار و تابستان را فصلی مناسب برای برپایی همایش تلقی میکنند و برخی نیز اعتقاد دارند لازم است در سال بیش از یک بار برای برپایی این همایش اقدام شود تا نظارت بر فعالیتها و آموزههای کارشناسان و متصدیان تبلیغات در استانها افزایش یابد.
قلعه شاخانی، معاون فرهنگی استان کردستان، تابستان را فصل مناسبی برای برگزاری چنین همایشی میداند و میافزاید: “تهران پایتخت است و مسافت آن نیز از نظر جغرافیایی به گونهای است که همه استانها به راحتی میتوانند در همایش حضور یابند. از طرفی، تهران از امکانات و ظرفیتهای مناسبتتری نسبت به سایر استانها بهرهمند است که میتواند از آنها برای برگزاری هر چه بهتر و شایستهتر همایش بهره گیرد.”
برگزاری همایشها به شکل چرخشی در میان استانها، ظرفیتهای هر استان را شکوفا میکند
برخی کارشناسان و معاونان فرهنگی استانها نیز با اشاره به رویه سالهای گذشته، به طرح برگزاری دائمی همایشها در مراکز استانهای دیگر اشاره میکنند و اجرای این طرح را نقطه عطفی برای پیشرفت تدریجی تبلیغات در استانها میدانند.
محمد طاهری کارشناس تبلیغات استان البرز نیز با اشاره به نکته ذکر شده، دراین باره میگوید: “اگر برخی دورههای همایش، به صورت چرخشی در استانها برگزار شود، میتوان با تکیه بر شرایط هر استان، آسیبها، نقاط ضعف و قوت و ظرفیتهای آن استان را مورد بررسی قرار داد و در ارائه راهکارهای مناسب برای پیشرفت هر چه بیشتر آن استان از همفکری دوستان و دستاندرکاران حوزه تبلیغات به شکل تاثیرگذار و تعریفشده استفاده کرد.”
وی در ادامه اظهار میکند: “این مسأله میتواند رویکردی تازه برای برپایی همایشهای آتی باشد و چشماندازی متفاوت از گردهمایی کارشناسان و متصدیان تبلیغات استانهای سراسر کشور را ترسیم کند.”
گردهمایی زمینهساز هماندیشی است و هماندیشی از ضروریات پیشرفت هر سازمان است
کارشناس تبلیغات استان خراسان جنوبی نیز با اشاره به مزایای برپایی چند همایش در طول سال میگوید: “گردهمایی دستاندرکاران امر تبلیغات در فاصله زمانی شش ماهه میتواند تأثیر بیشتری داشته باشد و همچنین اختصاص زمان بیش از دو روز به برگزاری همایش نیز میتواند قوت کارگاههای آموزشی را به لحاظ محتوا و آموزههای اختصاصی و رفع اشکالات افزایش دهد.”
ملایی تصریح میکند: “برنامهریزی هدفمند در کنار هماندیشی و همفکری از ضروریات هر سازمانی به شمار میرود؛ بنابراین تلاش برای ارتقای تخصص، دانش و مهارت کارشناسان تبلیغات، آنها را برای انجام دستورالعملها آماده میکند.”
استفاده از ابزارهای نوین، راهی برای رسیدن به معیارهای جهانی کیفیت تبلیغات است
قلمکاری معاون فرهنگی اداره کل استان اصفهان نیز زمان برگزاری همایشها را مناسب میداند و میافزاید: “وقتی برای برپایی همایشی برنامهریزی میشود زمان و مکان برگزاری آن لزوماً مهم است، اما قطعاً استمرار مباحث و آرایی که در آن مطرح میشود و همچنین به اشتراک گذاشتن این آموزهها در طول سال، از اهمیت ویژه و مهمتری برخوردار است.”
وی اظهار میکند: “استفاده از فنآوریهای نوین مانند ویدئو کنفرانسها و اجرای نظارت آنلاین و استفاده از ابزارهای الکترونیک نه تنها میتواند تبلیغات کشور را به پیشرفت بیشتر امیدوار کند، بلکه با ایجاد امکان دسترسی به نظرات و تجربههای یکدیگر در فاصلههای زمانی کم و امکان دسترسی آسان به مطالب و جزوات تازه و کارآمد، ما را به مرور برای رسیدن به معیارهای جهانی این عرصه یاری میکند.”
برپایی همایش، تلاش برای نظمی سراسری در مدیریت، ساماندهی و سیاستگزاری تبلیغات کشور است
معاون امورمطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در هفتمین همایش کارشناسان تبلیغات رسالت اصلی تبلیغات را تابانیدن نور آگاهی به جلوههای تاریک زندگی بشری عنوان کرد و افزود: “تبلیغات باید به صورت جدیتری وارد عرصه فرهنگ شده و از متخصصان فرهنگی در این عرصه بیشتر استفاده شود و تلاش شود تا نگاه عمومی جامعه به جایگاه تبلیغات و کانونهای تبلیغاتی تغییر یابد.”
با یادآوری این نکته، نظرات برخی کارشناسان را در این زمینه مورد بررسی قرار دادیم. بهرامی، کارشناس تبلیغات استان البرز، با اشاره به اینکه همفکری و هماندیشی یکی از ارکان توسعه در هر نهاد و ساختاری است، میگوید: “عرصه تبلیغات کشور نیازمند فرهنگسازی است و لازم است معیارهایی برای پیشرفت گام به گام این عرصه در نظر گرفته شود تا مسائل و مشکلات از اساس حل و رفع شوند. بنابراین ورود تبلیغات به عرصه فرهنگ، امری زمانبر اما ممکن است که نیاز به استمرار، صبوری و تلاش دارد.”
قشمی، کارشناس تبلیغات کرمان نیز با بیان این که نفس گردهمایی و همایش، خود حکایت از اهمیتی دارد که دستگاههای ذیصلاح برای تبلیغات قائل میشوند، در اینباره اظهار میکند: “ارتقای دانش و مهارت متولیان و تلاش برای افزایش تخصص متصدیان تبلیغات، گامی ارزشمند برای بالابردن سطح کیفی تبلیغات در کشور است و این، موضوعی است که جز با آموزش و برگزاری دورههای مستمر محقق نمیشود.”
وی تأکید کرد: ” این اهتمام، نظمی سراسری را در مدیریت تبلیغات کشور ایجاد میکند که نتیجه آن تقویت فرهنگ تبلیغات و آمادهسازی آن برای ورود به عرصه فرهنگ جامعه است.”
***
در پایان این گزارش جا دارد بگوییم تبلیغات، علاوه بر ایفای نقش در بعد فرهنگی جامعه یکی از مؤلفههای تأثرگذار اقتصاد کشور است. این عرصه ارتباطی مستقیم با فضای اقتصادی کشور دارد، بنابراین ارزیابی تبلیغات بدون ارزیابی شرایط موجود اقتصاد کشور غیرمنطقی است. تصمیمگیریهای کشور با نگاهی کلی به اقتصاد کلان قابل برنامه ریزی و اجرا است و تبلیغات در این بین نقش مهم و سازندهای ایفا میکند.
مروری بر کارنامه همایش های کارشناسان تبلیغات
برپایی گردهمایی و برگزاری همایش ها فرصت مغتنمی است برای حضور همه کارشناسان و صاحبان فن در کنار هم.
و این فرصت زمینه را برای بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل مختلف فراهم می آورد و از این رهگذر می توان به نظرات جدید دست یافت.
برگزاری 8 دوره از همایش های کارشناسان تبلیغات این بستر را ایجاد کرده است که تمامی کارشناسان تبلیغات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از سراسر کشور دور هم جمع شوند و در کنار مسئولان از مرور قوانین سخن برانند و خلاءهای قانونی را به بحث و بررسی بنشینند.
بسیاری از تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها در حوزه تبلیغات ، حاصل مباحثات و طرح موضوع های کارشناسان تبلیغات در همین همایش ها است.همایش هایی که هشت دوره آن سپری شده و نهمین دوره آن در آستانه برگزاری است.
در ادامه مروری داریم بر برگزاری این همایش ها:
این همایش ها از سال 1382 آغاز شد و اولین ودومین دوره آن در دی ماه سال های82 و 83 و و با هدف یکسان سازی شیوه نظارت و بازآموزی مطالب، قوانین و اصول مربوط به حوزه کاری کارشناسان و ارتقای سطح فنی و علمی آنان، در زمان مسؤولیت مجتبی آقایی برگزار شد. میهمانان این دو دوره کارشناسان تبلیغات سراسر کشور بودند.
دوره سوم این همایش ها، ششم و هفتم دی ماه سال 1385 در تهران برگزار شد.
دوره چهارم این همایش ها در 30 بهمن و اول اسفند سال 1386 در شیراز و با هدف آشناسازی کارشناسان تبلیغات ادارات کل با عناوینی همچون اصول و مبانی تبلیغات بازرگانی، قوانین و مقررات تبلیغات، یکسان سازی شیوه رسیدگی به درخواست متقاضیان تأسیس کانون آگهی و تبلیغاتی، چگونگی صدور پروانه فعالیت و نظارت بر فعالیت کانون های تبلیغاتی و رفع ابهامات موجود برای این کارشناسان برگزار شد.
پنجمین دوره این همایش ها که خراسان رضوی میزبان آن بود هفدهم تا نوزدهم مهر سال 1387 برگزار شد. میهمانان این دوره از همایش مدیران کل، معاونان و کارشناسان تبلیغات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور بودند و هدف از برگزاری این دوره همایش، دسترسی به شیوه های جدید در امر نظارت بر تبلیغات و مسائل پیرامون آن و تصمیم گیری پیرامون مسائل تبلیغاتی عنوان شده بود.
ششمین همایش 26 و 27 اردیبهشت سال 1388 در تهران با حضور ، رئیس مرکز اصناف و بازرگانان و دبیر عالی هیئت نظارت، رئیس پلیس نظارت بر اماکن ناجا و کارشناس ارشد فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد. بحث و بررسی پیرامون مسائل تبلیغات، بررسی موضوع تشکیل اتحادیه کانون های تبلیغاتی و همکاری ادارات کل با دستگاه های ذیربط مثل پلیس اماکن ناجا، وزارت بازرگانی و… از جمله اهداف برگزاری این دوره همایش بود.
در این چهار دوره علیرضا کریمی مسؤولیت دفتر تبلغات و اطلاع رسانی را به عهده داشت.
دوره ششم ، هفتم و هشتم نیز در تهران و در زمان مسؤلیت احسان اله حجتی برگزار شد. میهمانان ششمین دوره از این همایش ها کارشناسان تبلیغات، نمایندگان کانون های تبلیغات و روسای انجمن های هر استان بودند.
در همایش هفتم رونمایی از سامانه سراسری تبلیغ صورت گرفت . این همایش با هدف بازآموزی قوانین و مقررات تبلیغاتی و یکسان سازی صدور پروانه های فعالیت کانون های آگهی و تبلیغاتی، ساماندهی فعالیتهای کانونهای آگهی و تبلیغاتی در سراسر کشور، بازشناسی نقاط ضعف در اعمال قوانین و ایجاد وحدت رویه برگزار شد.
هدف هشتمین دوره از این همایش ها، رفع اشکالات استفاده از سامانه سراسری تبلیغ، تدوین نظامنامه یکسانسازی رسیدگی به فعالیتهای کانونهای آگهی و تبلیغات، یکسان سازی فعالیت ها و بازآموزی سامانه تبلیغ بود.
نام دوره |
زمان |
مکان |
اولین همایش |
24و 25 دی 1382 |
هتل امیر تهران
|
دومین همایش |
24 و 25 دی 1383 |
هتل امیر تهران
|
سومین همایش |
6و7 دی ماه 1385 |
هتل امیر تهران
|
چهارمین همایش |
30بهمن و 1 اسفند 1386 |
استان فارس- شیراز
|
پنجمین همایش |
17و 19مهر1387 |
استان خراسان رضوی- مشهد
|
ششمین همایش |
6و7 دی 1387 |
هتل البرز تهران
|
هفتمین همایش |
3و4 اسفند1390 |
هتل البرز تهران
|
هشتمین همایش |
3و4 تیرماه 1391 |
هتل باباطاهر تهران
|
|
نظر بدهید