شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || اعتماد به نهادها و رهبران تجاری به شدت در حال کاهش است. بر اساس گزارش جدید Edelman Trust Barometer 2025، هفت نفر از هر ۱۰ نفر باور دارند که مقامات دولتی، رهبران تجاری و خبرنگاران به طور عمدی آنها را با اطلاعات نادرست یا اغراقآمیز فریب میدهند. این وضعیت باعث از بین رفتن اعتماد به کسانی میشود که زمانی به عنوان قابل اعتمادترین گروهها شناخته میشدند.
براساس این نظرسنجی، از بین حدود ۳۲۰۰۰ بزرگسال در ۲۸ کشور از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۴، اعتماد به مشاغل، سازمانهای غیردولتی، دولتها و رسانهها در این مدت افزایش داشته است. در این دوره، اعتماد به دولتها از وضعیت “بیاعتمادی” به “بیطرفی” تغییر پیدا کرده و اعتماد به مشاغل از “بیاعتمادی” به “اعتماد” افزایش یافته است. در مقابل، اعتماد به رسانهها ثابت مانده و به حدود ۵۰ درصد رسیده است.
این گزارش همچنین نشان میدهد که از سال ۲۰۲۱ تا کنون، عدم اعتماد به رهبران تجاری ۲۱ درصد افزایش یافته است، در حالی که عدم اعتماد به رهبران دولت و رسانهها به ترتیب ۱۹ درصد افزایش یافته است. تقریباً ۶۰ درصد از مردم به تعصب و اعتقاد به این که دولت و تجارت تنها به منافع عدهای معدود توجه دارند، معترض هستند.
افرادی که از وضعیت موجود شکایت دارند، معمولاً به مدیران عامل کمتر اعتماد میکنند (۳۰ درصد)، در حالی که کسانی که سطح شکایت کمتری دارند، اعتماد بالاتری به مدیران عامل دارند (۶۴ درصد). این مسئله موجب چالشهای زیادی برای کسبوکارها به ویژه در مواجهه با مخالفان اجتماعی میشود.
ریچارد ادلمن، مدیرعامل ادلمن، به این نکته اشاره کرد که کسبوکارها با چالشهای زیادی در این زمینه روبهرو هستند و برای بازسازی اعتماد عمومی نیاز به همکاری بیننهادی دارند تا مسائلی مانند یکپارچگی اطلاعات، مقرونبهصرفه بودن، پایداری و آینده هوش مصنوعی را در اولویت قرار دهند.
با وجود کاهش اعتماد عمومی، بیشتر مردم معتقدند که اگر کسبوکارها بتوانند بر مسائل اجتماعی تأثیر بگذارند، باید در این زمینه مشارکت کنند. سه چهارم از مشارکتهای کسبوکارها در مسائل اجتماعی در صورتی که بر عملکرد شرکت تأثیر بگذارد، مورد حمایت قرار میگیرد و ۷۱ درصد از مشارکتها در صورتی که این مسائل بر مشتریان، کارمندان یا جوامع تأثیرگذار باشد، حمایت میکنند.
با این حال، گزارش نشان میدهد که “کارفرمای من” همچنان معتبرترین نهاد است، گرچه بیشترین کاهش اعتماد را از سال گذشته به خود دیده است. این میزان از ۷۹ درصد در سال ۲۰۲۴ به ۷۶ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش یافته است.
در حالی که کسبوکارها و سازمانهای غیردولتی کاهش اعتماد را تجربه کردهاند، رسانهها و دولتها شاهد افزایش اندکی در اعتماد به خود بودهاند. این در حالی است که رسانهها و دولت همچنان کمترین میزان اعتماد را در میان نهادها دارند.
نویسنده: النور هاوکینز
تاریخ انتشار: 19 ژانویه 2025
منبع انگلیسی: Axios
منبع فارسی: شارا
انتهای پیام/
نظر بدهید