گرایش‌های جدید در صنعت نشر

چه با «کرونا» یا بدون آن، صنعت نشر به سرعت به سمت گزینه‌های بدیل می‌رود و با توجه به تغییر الگوی مصرف محتوا، تنوع زیاد محتوا، روشهای جدید توزیع و به‌طور کلی تغییر در رفتار مصرف‌کننده، کتاب‌ها و مجلات زیبا و دوست‌داشتنی جای خود را به صفحه‌های نوری لپ‌تاپ، تبلت، آی‌پد و تلفن‌همراه می‌دهند.

 

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| ویروس کرونا همه ابعاد زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است- در سبک زندگی، سفر، کار و حتی مطالعه. در حالی که به نظر می‌رسد اکنون مردم وقت بیشتری برای خواندن دارند، که نشانه خوبی برای صنعت نشر است، مطمئناً همه‌گیری کووید-19، صنعت چاپ را تحت تأثیر قرار داده، همان‌طور که تقریباً بر تمام کسب‌وکارها تأثیر بدی گذاشته است. خوشبختانه مانند سایر کسب‌وکارها، ناشران نیز خود را با این شرایط در حال تغییر سازگار کرده‌اند.


قبل از همه‌گیری، مردم معمولاً خواندن کتاب‌های فیزیکی را به کتاب‌های الکترونیکی یا صوتی ترجیح می‌دادند، اما اکنون با توجه به مسائل بهداشتی و سلامتی، تغییر قابل توجهی در انتخاب آنها در چند ماه گذشته رخ داده است؛ به‌طوری‌که جهش قابل توجهی در فروش کتاب‌های الکترونیکی و صوتی رخ داده و ما خوشحالیم که می‌بینیم مردم خرید این قالب‌ها را بیشتر ترجیح می‌دهند.


خوشبختانه موضوع افزایش قالب‌های دیجیتالی، یکی از تغییرات قابل توجهی است که به دلیل همه‌گیری رخ داده و روند انتشار کتاب و سایر گونه‌های نشر را متحول کرده؛ بدین ترتیب که کتاب‌های الکترونیکی پیش از نسخه‌های چاپی منتشر شدند.

 همچنین فروش بدون حضور فیزیکی از فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین در حال افزایش است. مردم از طریق ایمیل، وب‌سایت، شبکه‌های‌اجتماعی یا تماس تلفنی با فروشگاه‌های فروش، کتاب‌ها و محتواهای موردنیاز خود را سفارش می‌دهند.


مسیر دیگری که در حال جریان است افزایش فروش محتوا به صورت کوتاه است. این‌ها متن‌های کوتاهی هستند که به‌صورت دیجیتالی و در ژانرهای مختلف ارائه می‌شوند.


به‌علاوه مقدار بیشتری از خدمات دیجیتال صرف تولید و انتشار محتوای دیجیتال مانند اخبار، مقالات، مجلات وسایر موارد می‌شود. انتظار می‌رود “بازار محتوای دیجیتال با 5/7 درصد نرخ رشد مرکب سالانه تا سال 2023 تثبیت شود و به 9/59 میلیارد دلار” برسد.

تغییر الگوی مصرف محتوا


کووید-19، چالشهای زیادی برای صنعت چاپ ایجاد کرده و سبب اختلال اساسی در این صنعت شده است. در مقابل، ناشران به‌سرعت به انواع مختلف محتوای موردنیاز پاسخ مثبت داده و صنعت را با الگوی جدید مصرف محتوا سازگار و هماهنگ کردند.

روش‌های جدید توزیع


امروزه به‌لطف فناوری دیجیتال، دسترسی به محتوا در هر زمان، هر مکان و همچنین در دستگاه‌های مختلف دیجیتالی فراهم شده و مصرف‌کنندگان گزینه‌های زیادی برای دسترسی به محتوا دارند و سیستم‌های هوشمند همه چیز را ساده کرده است.


همچنین مصرف‌کنندگان از گیرنده دیجیتال برای توزیع و مصرف محتوای ویدیویی و صوتی با کیفیت بالا نیز استفاده می‌کنند.

نکته آخرین


چه با «کرونا» یا بدون آن، صنعت نشر به سرعت به سمت گزینه‌های بدیل می‌رود و با توجه به تغییر الگوی مصرف محتوا، تنوع زیاد محتوا، روشهای جدید توزیع و به‌طور کلی تغییر در رفتار مصرف‌کننده، کتاب‌ها و مجلات زیبا و دوست‌داشتنی جای خود را به صفحه‌های نوری لپ‌تاپ، تبلت، آی‌پد و تلفن‌همراه می‌دهند.

منبع: فصلنامه کارگزار روابط‌عمومی، 1399