شارا، مترجم: عادل میرشاهی- کارشناس روابط عمومی و سئو پی آر- من تمام دو روز گذشته را در برایتون برای کنفرانس فوق العاده سئو سپری کردم. شرکت در این رویداد و اداره یک کارگاه درباب سئو و روابط عمومی برای من فرصت مغتنمی بود که ضمن به روز کردن دانشم در این حوزه تخصصی، به بیان دیدگاه ها و نکته نظراتی بپردازم که پیشتر کمتر مطرح شده اند. روابط عمومی نقشی عظیم در سئو برای ساخت لینک های دریافتی از سایت های متنوع و مقتدر بازی می کند. و من نمی توانم باور کنم که این موضوع تنها یک نقطه نظر ساده باشد. بنابراین وقتی که با بازخورد برخی در تویتر روبرو شدم که به بهترین نحو از این حس مشترک صحبت کرده بودند و متعاقب آن طرح این موضوع توسط لکسی مایلز در سخنرانی اش، بسیار متحیر شدم.
مایلز که در شرکت مشاوره دیجیتال دیستالید کار می کند در سخنرانی اش درباب روابط عمومی و سئو به خوبی احساسی را منعکس کرد که در پس زمینه کارگاه سئو و روابط عمومی روز قبل وجود داشت. او گفت که چگونه برند ها به اصلاح نحوه انتشار روابط عمومی ها و تولید محتوای متمرکز بر کلمات کلیدی نیاز دارند. اگر به گرافی که در ذیل قرار گرفته نگاهی بیاندازید؛مشاهده می کنید که چه میزان از فضای داخل دایره متاثر از روابط عمومی است.(رنگ قرمز را من اضافه کردم)یا به عبارت دیگر این گراف نشان می دهد سهم شما در پیشبرد اهداف سئو تا چه اندازه است. در مجموع سه بخش وجود دارد که تخمین زده می شود که از الگوریتم گوگل برای رتبه های بالا تاثیر می گیرد و باقی بخش ها همه متاثر از فعالیت روابط عمومی اند و با این حال در کنفرانس برایتون عدم وجود آژانس های پیشرو دیجیتال در لندن بیش از پیش مشخص شد.
هنوز همه متخصصان روابط عمومی از این موقعیت قدردانی نمی کنند، حتی با اینکه مبنای تحقیق مشاوران الکترونیکی، بازار سئو در بریتانیا از مرز 500 میلیون پوند در سال 2011 گذشته است. شاغلین سئو همچنان ممکن است که با این واقعیت که باید لینک های باکیفیت از سایت های متنوع و مقتدر دریافت کنند، راحت نباشند. همچنان آنها در بیان سیگنال های اجتماعی مرتبط تویتر و فیسبوکمشکل دارند در واقع آنها برای اینکه وظایفشان را انجام دهند بایستی بیشتر همانند کارگزاران روابط عمومی فکر کنند. اما واقعیت این است که همچنان که پیشتر نیز اشاره کرده ام، روابط عمومی و سئو بایستی تجمیع شوند.
بنابراین آنچیزی که «بازاریابان بین المللی» (کسانی که در اینترنت فعالیت می کنند. مترجم) باید داشته باشند، صفت خبرنگاران روابط عمومی و متخصصان سئو است. اما سوال اینجاست که این افراد چه باید انجام دهند؟ در اینجا چند نکته کوتاه اشاره شده که دربردارند فعالیت این دو حرفه است.
1. تولید محتوای مرتبط، به وجود آوردن شرایط به اشتراک گذاری آن.
2. از اثرگذاران (خبرنگاران و بلاگرها) برای ارجاع لینک ها و قرار دادن تعداد محدودی از لینک های مرتبط در متن (همانند گزارش های مطبوعاتی) که شما برایشان ارسال می کنید، در خواست نمایید.
3. مطمئن شوید عنوان، زیر تیتر و متن محتوایی که برایشان ارسال می کنید،بهینه سازی شده باشد.
این کار ساده ای است، اما خیل کثیری از روابط عمومی ها بر موفقیت در کسب پوشش تمرکز کرده اند؛ بدون اینکه از منافع جانبی دریافت لینک منتفع شوند. متخصصان روابط عمومی محتوایی با کیفیت و مرتبط را تولید کرده و آن را برای اثرگزاران منتشر می کنند، بنابراین آنها قطعا بایستی عاملی در منافع سئو باشند که مشابه گزارش های پوششی است که نتایج قابل ارزیابی دارند.
این موردی نیست که از نزدیک شدن جهان سئو و روابط عمومی بوجود آمده باشد- آنها مدت هاست که در این وضعیت هستند، اما اکثر افراد این حرفه هنوز بر مبنای حقانیت کار نکرده اند.[بیشتر دنبال مسیر های انحرافی یا کلاه های سیاه بوده بوده اند. مترجم] این جایی است که متخصصان روابط عمومی آنلاین وارد بازی می شوند.
· سیگنال های اجتماعی به شدت با رتبه شما در گوگل مرتبط اند
رسانه اجتماعی عامل بسیار مهمی در ارزیابی موتورهای جستجو از محتوای مرتبط است و از آن در رتبه بندی صفحات نتایج جستجو استفاده می شود.این چیزی بود که در کنفرانس برایتون سئو، متخصصان به نمایندگان گفتند: «اگر حضور در شبکه های اجتماعیبه رتبه در گوگل وزن می دهد، برای کسب رتبه از این طریق چه باید کرد؟» پیر فار تحلیلگر روندهای وبمستر گوگل در حین توضیح اینکه چگونه صفحات می توانند از طریق سیگنال های رسانه های اجتماعی رتبه دریافت کنند گفت: «کاربر چه چیزی را می خواهد؟ آیا به آن می رسد؟ برای هر صفحه ای که در سایتتان قرار می دهید باید این سوال را از خود بپرسید. همه چیز درباره محتواست، که فقط شامل متون صفحه نمی شود بلکه درباره ویدئو، نظرات، برنامه ها، همه تصمیمی که می گیرید باید بر مبنای پاسخ به این سوال باشد. سئو یک چک لیست نیست؛ بلکه سیگنال ها به صورت طبیعی خواهند آمد اگر شما محتوای صحیح تولید کنید.»
دیو کاپلین متخصص موتور جستجوی بینگ گفت: موتورهای جستجو از فیسبوک و تویتر در الگوریتم های دریافت کننده سیگنال های شبکه های اجتماعی شان استفاده می کنند.
وی افزود: «شبکه اجتماعی همانند کودکی بزرگ و تازه متولد شده در قنداق است.» او ادامه داد: «توصیه در مورد شبکه های اجتماعی این است که واقعا در این زمینه فعالیت های زیادی انجام دهید. آن کسانی که بیشتر خودشان را با دیگران درگیر می کنند و بیشتر می توانند پیرو داشته باشند، مسلما رتبه بیشتری را کسب خواهند کرد. یک سیگنال خوب از شبکه اجتماعی، محتوایی است که به اشتراک گذاشته شده و در اطراف پراکنده می شود. تعداد هواداران یا تعقیب کنندگان یکی از فاکتورها است اما نه به آن اندازه ای مطلبی که به سرعت به اشتراک گذاشته می شود.»
بازاریاب جستجوی مستقل ریشی لاکانی افزود: «من بسیار خوشحالم که شبکه های اجتماعی بخشی از روند دریافت رتبه اند. محتوای خوب در جستجو محتوای مرتبط است. آیا اگر محتوا به شخص نا مربوط برسد، می تواند به آسانی او را وادار به کاری کند که حقیقتا جویای آن نیست؟ شبکه های اجتماعی نشان می دهند که موضوع هم مرتبط است و هم به روز شده می باشد. اکثر افراد این قبیل اطلاعات را به اشتراک بگذارند، بالطبع رتبه بهتری نیز کسب می کنند.»
مشاور روابط عمومی فیلیپ شلدراک سخنرانی اش را اینگونه جمع بندی کرد که وقتی سازمان ها ارزشی بنیادین از جستجو را برای کسب و کارشان به رسمیت شناختند؛ وقت آن می رسد که شما متخصصان سئو پی آر شروع به رشد و توسعه کنید!
منبع: http://www.planetcontent.co.uk/brighton-seo-role-of-pr-social-media-in-high-search-ranking
|
نظر بدهید