کرونا و شرکت‌های مسئولیت‌پذیر

شرکت‎‌های مسئولیت‌پذیر می‌توانند با استراتژی‏‎‌ها و طرح‌های جامعه‌‎پسند و حمایت از کارکنان، مخاطبان، مشتریان و کل اجزای اقتصاد، این شرایط را تغییر دهند و موفقیت بلندمدت خود را تضمین نمایند.

 

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| همه‌گیری ویروس کرونا فرصت ارزشمندی را برای شرکت‌ها پدید آورده تا به سمت مسئولیت اجتماعی شرکتی واقعی‌تر و انسانی‌تر حرکت کنند و بدین وسیله به عنوان “شرکت‌های مسئولیت‌پذیر” ضمن رعایت دقیق و همه جانبه دستورالعمل‌های مرتبط، در راستای پاسخگویی به نیازهای اولیه ناشی از این بیماری و همچنین مقابله با چالش‌های آن گام‌های موثرتری بردارند.


در واقع “همه گیری کووید19 باعث شد تا میزان تعهد و وفادار ماندن شرکت‌ها به کدهای اخلاقی کسب‌وکار و اخلاقیات به محک آزمایش گذاشته شود و مشخص گردد که شرکت‌ها در دوران وقوع بحران تا چه حد به مسئولیت و پاسخگویی اجتماعی خود پای‌بند باقی خواهند ماند.

 

برخی بر این اعتقادند که محدودیت‌ها و فشارهای مالی در کوتاه مدت و بلندمدت باعث شده تا شرکت‌ها برای رسیدن به منافع و خواسته‌های کوتاه‌مدت خود به هر قیمت ممکن حتی کلاهبرداری و فریب‌کاری تلاش کنند و قید سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود در زمینه مسئولیت و پاسخگویی اجتماعی را بزنند و به خاطر بقا در دوران کمبود منابع دست به هر کاری بزنند.


با این همه و خوشبختانه ما مشاهده کرده‌ایم که بسیاری از شرکت‌ها در دوران وقوع بحران کووید19 نه تنها خود را به فعالیت‌های غیراخلاقی در عرصه کسب‌وکار آلوده نکردند بلکه در حوزه‌های مختلف مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی اجتماعی، فعال‌تر نیز شده‌اند و در راستای مقابله با این ویروس جهان‌سوز گام‌های موثری را برداشته‌اند.” (هانگ وی هی و لوید هریس، 1399)


همچنین شواهد نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‎‌های مسئولیت‌پذیر علاوه بر فراهم‎‌سازی کمک‌‎ها، در حال مواجهه با عواقب این همه‌گیری بر عملیات روزمره‎ خود نظیر لغو همایش‌‎ها، واکنش بازارهای مالی و اجرای سیاست‎‌های مرتبط هستند.


بنابراین چطور شرکت و سازمان شما می‌تواند علاوه بر حفظ خود، توازن لازم میان نیازهای کسب‌وکار را برآورده کرده و به تلاش‌های دنیا برای کاهش تاثیرات این همه‌گیری نیز یاری رساند؟


شرکت‎‌های مسئولیت‌پذیر می‌توانند با استراتژی‏‎‌ها و طرح‌های جامعه‌‎پسند و حمایت از کارکنان، مخاطبان، مشتریان و کل اجزای اقتصاد، این شرایط را تغییر دهند و موفقیت بلندمدت خود را تضمین نمایند.


هیچ‏‎‌کس انتظار ندارد یا نمی‌خواهد که شرکت‎‏‌های بزرگ، اقدامات خارق‌العاده‌‎ای را برای کمک به خیل ذی‌نفعان خود انجام دهند، اما اقدامات جسورانه و خلاقانه‎ امروز در زمینه‎ امدادرسانی فوری، میراث فردای آن‎ها را تعیین خواهند کرد.

 

مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)