شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || شکست، به خصوص وقتی که مکرر اتفاق بیفتد، تاثیرات زیادی به جا میگذارد. در حرفه روابط عمومی، شکست میتواند به معنای رد شدن از سوی خبرنگاران، رد ایدههای جدید توسط مشتریان، یا عدم پاسخ به سخنرانیهای شما از سوی مشتریان احتمالی باشد. در واقع، روابط عمومی بیشتر به شکستهای پیدرپی نیاز دارد تا موفقیتهای چشمگیر.
من از 34 سال پیش که کار خود را در روابط عمومی آغاز کردم، با شکستهای زیادی روبهرو شدهام. در دهه 1990، بارها با شکست مواجه میشدم، و امروز نیز همانطور است. رد شدن برای من حداقل یک یا دو بار در هفته رخ میدهد، شاید 100 بار در سال، و این یعنی هزاران رد در طول حرفهام.
اما خبر خوب این است که من به این واقعیت که رد شدن جزئی از این مسیر است، آگاه شدهام. در ابتدا، در دهه 30 زندگیام، هر بار که رد میشدم، آزاردهنده بود. در دهههای 40 و 50 زندگیام نیز این طرد شدنها برایم سخت بود. اما حالا که به دهه 60 و سپس 70 زندگیام وارد شدهام، یاد گرفتهام که این طرد شدنها را بپذیرم.
اگر در مورد حرفه روابط عمومی من تصوری اشتباه داشته باشید، باید بگویم که این شغل هم شامل شکست است و هم شامل موفقیت. من در طول این مدت موفقیتهای بسیاری به دست آوردهام، از جمله کسب بازدیدهای رسانهای مهم و نمایندگی از مشتریان بزرگ. اما شکستها به قیمت موفقیتهای گاهبهگاه است. من در طول زمان یاد گرفتهام که رد شدن بخشی از این فرآیند است.
یکی از نکات مهم در این مسیر این است که گاهی باید بپذیرید که ممکن است اشتباه کرده باشید. شاید ارائه شما ضعیف بوده یا ایدهتان از ارتباط لازم برخوردار نبوده است. اگر اینگونه بود، باید به خودتان زمان بدهید تا دوباره ایده خود را بررسی کنید و آن را برای ارائه بعدی بهبود دهید. در غیر این صورت، اگر ایده شما کامل بوده است، آن را برای فرد دیگری امتحان کنید. این روش به شما کمک میکند تا امید خود را حفظ کنید و از شکستها ناامید نشوید.
شکست در روابط عمومی میتواند آموزنده باشد، به شرطی که به آن توجه کنید. شکست به شما کمک میکند تا در برابر مشکلات استوارتر شوید و از هر ضربهای که میخورید، برای بازگشت به مسیر استفاده کنید. این ویژگی بهویژه برای کسانی که به دنبال ایجاد تغییرات و نوآوریها در حرفه خود هستند، اهمیت دارد.
در نهایت، شکست به ما کمک میکند تا واقعیتهای عینی را بهتر درک کنیم. وقتی شکست میخورید، متوجه میشوید که نظرات دیگران میتواند به اندازه نظر شما اهمیت داشته باشد و بازار در نهایت نظر خود را اعلام میکند.
البته این سخنان اکنون برای من که 72 سال دارم، سادهتر است تا برای افرادی که سالها از من جوانتر هستند. موفقیتهای کمی که در این مدت کسب کردهام، به من این امکان را داده است که به این موضوع با نگاه فلسفی نگاه کنم. اما در نهایت، چیزی که یاد گرفتهام این است که در روابط عمومی، اغلب با یک “نه” مواجه میشوید. ولی همین “نه” ممکن است به یک “بله” تبدیل شود، و هرچه زودتر یاد بگیرید که به شنیدن “نه” عادت کنید، زودتر میتوانید یک “بله” به دست آورید.
باب برودی، مشاور روابط عمومی، استراتژیست رسانهای و نویسنده کتاب “Playing Catch with Strangers: A Family Guy (Reluctantly) Comes of Age” است. او مقالاتی در روزنامهها و مجلات معتبری مانند The Wall Street Journal و The Washington Post منتشر کرده است.
نویسنده: باب برودی (Bob Brody)
تاریخ انتشار: 11 آوریل 2025
منبع انگلیسی: وایر
منبع فارسی: شارا
انتهای پیام/
نظر بدهید