پیام‌رسان‌های جدید ارتباطی؛ تحولی نوین در روابط‌عمومی‌ها

سمیه آقایان دکتری مدیریت رسانه،کارشناس روابط عمومی راه آهن و مدرس دانشگاه – یکی از زمینه‌های لازم برای تغییر و نوآوری در یک سازمان یا شرکت وجود آمادگی برای پذیرش شبکه ها یا پیام‌رسان‌های جدید است. بنابراین، اگر متخصصان روابط‌عمومی این آمادگی را نداشته باشند و طوری به گذشته وابسته باشند که حاضر نشوند از پیام‌رسان‌های جدید استفاده کنند ، در نتیجه با مشکل اساسی تغییر در رفتار مواجهه خواهیم شد.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || امروزه در عصری زندگی می کنیم که با توجه به رشد روز افزون فناوری و تکنولوژی ها به دوره انفجار اطلاعات، وقوع جامعه اطلاعاتی، گسترش فناوریهای نوین ارتباطی و فضای مجازی شهرت یافته و به همین علت استفاده از ابزارهای الکترونیکی و ارتباطی نوین با توجه به اقتضائات دنیای مدرن، امری ضروری و گریزناپذیر است.


در عصر حاضر فناوری اطلاعات به عنوان یک راهبرد جدید تمام ابعاد زندگی بشر، از جمله سازمان ها را تحت تاثیر قرار داده است؛ به طوری که تصور سازمانی بدون فناوری اطلاعات غیر ممکن است. توسعه ارتباطات و فناوری به منظور استفاده بهینه از فناوری اطلاعات در خلق مزیت رقابتی و بهره مندی از کارکنان دانش محور در فعالیت های گروهی، یک راهبرد سازماندهی محیط کاری جدید محسوب می‌شود.


با ظهور اینترنت در این سال ها که خیلی به سرعت مورد توجه همگان قرار گرفت و روی تمام مراحل زندگی فردی و اجتماعی افراد تاثیر بسزایی گذاشته است و به عنوان یکی از کار آمدترین رسانه های جهانی برای برقراری ارتباط و تعامل بین‌المللی نقش تعیین کننده ای در انتقال فرهنگ و اطلاعات بر عهده گرفته است.


امروزه نقش مهم شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی و داخلی در نشر پیام‌های مختلف و تاثیرگذاری آنها در عرصه فرهنگی جامعه بر فردی پوشیده نیست، همان طور که مشاهده می کنیم،نقش رسانه ها بر شکل دهی به افکار عمومی باعث شده است اهمیت این پیام‌رسان های جدید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.


افراد، گروه ها و سازمان ها در پیام رسان ها یک یا چند ویژگی مشترک، اطلاعات و مطالب خود را به اشتراک می گذارند، امروزه این شبکه ها و پیام رسان ها بسیار زیاد و گسترده تر شده اند و به عنوان نرم افزارها بر روی تلفن همراه نصب می شوند و مخاطبان زیادی از آن استفاده می کنند و چنان برروی زندگی افراد تاثیر گذارده اند که گویی عضوی جدا ناپذیر از خانواده آنها محسوب می شوند.


توجه یک روابط‌عمومی کارآمد برای دستیابی به آخرین فناوری هـا و شـیوه هـای اطلاعـاتی و ارتبـاطی بـرای افزایش سطح کمی و کیفی فعالیت ها یک امر اساسی است. روابط‌عمومی‌ها برای آنکه بتواند همگام با مخاطبـان سازمان خود حرکت و خلاقیت و نوآوری داشته باشد،می بایست به تجهیز شدن آخرین فناوری ها و ابزارهای نـوین ارتبـاطی و اطلاعاتی است. در این میان تکنولوژی به شدت بر روابط‌عمومی تـأثیر گذاشـته اسـت. بـرای مثال، امروزه با ایجاد شبکه ها و پیام‌رسان‌های متعدد روابط‌عمومی‌ها نیز باید بروز شوند و در فعالیت های روزانه خود بتوانند به نحو احسن ازین پیامرسان ها برای آگاهی، اطلاع یابی و اطلاع رسانی استفاده کنند.


یکی از زمینه‌های لازم برای تغییر و نوآوری در یک سازمان یا شرکت وجود آمادگی برای پذیرش شبکه ها یا پیام‌رسان‌های جدید است. بنابراین، اگر متخصصان روابط‌عمومی این آمادگی را نداشته باشند و طوری به گذشته وابسته باشند که حاضر نشوند از پیام‌رسان‌های جدید استفاده کنند ، در نتیجه با مشکل اساسی تغییر در رفتار مواجهه خواهیم شد.


به طور کلی روابط‌عمومی‌ها باید بتوانند از ابزارهای سنتی و نوین از جمله پیام‌رسان‌های جدید با توجه به شرایط و اقتضای زمانی شرکت و سازمان خود استفاده کنند.

 

انتهای پیام/