شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || هفته گذشته، پیش از مراسم امسال توپ طلا، نیل گاردنر، روزنامهنگار ورزشی استرالیایی، فاش کرد که ایمیلی از شرکتی به نام «بنگر اینترنشنال» دریافت کرده است. در این ایمیل پیشنهاد پرداخت پول در ازای اجرای کمپینی رسانهای در شبکههای اجتماعی مطرح شده بود؛ کمپینی با هدف «برانگیختن گفتوگو و تقویت روایت پیرامون شایستگی عثمان دمبله برای کسب توپ طلا».
گاردنر این موضوع را با جاناتان جانسون، کارشناس فوتبال فرانسه، در میان گذاشت. جانسون توضیح داد: «باشگاهها و نمایندگان بازیکنان دیگر به شکل مستقیم به خبرنگاران فشار نمیآورند؛ بلکه روایت مطلوب خود را غیرمستقیم منتقل میکنند. بسیاری از مردم از میزان تأثیری که میتوانند اعمال کنند، شگفتزده خواهند شد.
توپ طلا؛ فراتر از یک جایزه فوتبالی
امروزه توپ طلا – چه برای مردان و چه زنان – به صنعتی بزرگ تبدیل شده است. نمونه بارز آن تحریم رئال مادرید در مراسم ۲۰۲۴ بود؛ جایی که این باشگاه اعتقاد داشت وینیسیوس جونیور سزاوار جایزه است و نه رودری هافبک قهرمان یورو با منچسترسیتی. این نمونه نشان میدهد که توپ طلا تا چه اندازه حساسیتبرانگیز و سرنوشتساز است.
از رقابتهای تاریخی لیونل مسی و کریستیانو رونالدو بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۳ – که ۱۳ توپ طلا از ۱۵ جایزه را از آن خود کردند – تا ظهور نسل جدیدی از ستارهها در شبکههای اجتماعی، توپ طلا همواره عرصهای پرتنش و پررقابت بوده است. لامین یامال صریح میگوید: «من فقط رؤیای بردن یک توپ طلا را ندارم، بلکه رؤیای کسب چندین توپ طلا را در سر دارم.» محمد صلاح نیز بارها اهمیت این جایزه را برجسته کرده است.
پولهای کلان پشت پرده
به گفته احسن شاه، مدیر ورزشی، بسیاری از بازیکنان در قراردادهای اسپانسری خود بندهایی دارند که در صورت کسب توپ طلا، پاداشهای کلان دریافت میکنند. گزارشها نشان میدهد قرارداد کیلیان امباپه با رئال مادرید شامل جایزهای ۱۵ میلیون یورویی در صورت بردن توپ طلاست. این مبالغ هنگفت دلیل اصلی رشد کمپینهای روابطعمومی و تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی است که هدفشان هدایت گفتوگوها به سمت بازیکن خاصی است.
گاردنر توضیح میدهد: «آژانسهای روابط عمومی متوجه شدهاند که استفاده از اینفلوئنسرها، روایتها را اصیلتر جلوه میدهد. بسیاری از پستهای ظاهراً عادی در توییتر هم در واقع پولی هستند. این همان تبلیغات پنهان است.»
لابیگری پنهان، انکار آشکار
اگرچه بازیکنان و نمایندگان رسمیشان معمولاً هرگونه لابیگری خارج از زمین را انکار میکنند، اما برخی بهطور غیرمستقیم اذعان دارند که این فضا وجود دارد. یوری خاویر، نماینده اسکات مکتومینای، نامزد ۲۰۲۵، میگوید: «نامزدی واقعی تنها با عملکرد در زمین به دست میآید، اما بازاریابی هم بیتأثیر نیست.»
جانسون نیز تأکید میکند: «ایمیلهایی از منابع ناشناس که با آمار و تحلیل از یک بازیکن خاص حمایت میکنند، امروز بسیار رایج شده و این پدیده در پنج سال اخیر شدت گرفته است.»
تجربه گاردنر پرده از وجه پنهان نبرد سالانه برای توپ طلا برداشت؛ نبردی که در آن روایتسازی رسانهای و کمپینهای پولی نقشی حیاتی ایفا میکنند. با توجه به هزینههای کلان و اعتبار روزافزون این جایزه نزد نسل جدید هواداران، بعید است این فعالیتهای پشتپرده به این زودی پایان یابد. همانطور که گاردنر نتیجهگیری میکند: «همه چیز درباره ساختن روایت است. روایتها هستند که بازیکنان را به موضوع گفتوگو تبدیل میکنند و همین روایتها میتوانند بر رأیدهندگان اثر بگذارند.»
توپ طلا دیگر فقط یک جایزه فوتبالی نیست؛ بلکه میدان نبرد روابطعمومی، بازار و روایتسازی رسانهای است که میلیاردها یورو ارزش دارد.
نویسنده: فرد گرت-استنل ممبری
تاریخ: ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۵
منبع: gq-magazine
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای پیام/
نظر بدهید