هشدار وزارت نفت درباره بحران ناترازی انرژی؛ اولویت بهینه‌سازی مصرف و نقش روابط عمومی در فرهنگ‌سازی
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت راه حل اصلی بحران ناترازی انرژی را اجرای جدی طرح‌های بهینه‌سازی و تقویت فرهنگ‌سازی با همکاری روابط عمومی‌ها دانست.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با اشاره به پیامدهای ناترازی انرژی در کشور، راه‌حل این بحران را اجرای جدی طرح‌های بهینه‌سازی مصرف دانست و بر نقش تعیین‌کننده روابط عمومی‌ها در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق در این حوزه تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، مجید بوجارزاده؛ مدیرکل روابط‌عمومی وزارت نفت در نشست هماهنگی سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، با اشاره به چالش ناترازی انرژی در کشور اظهار کرد: با وجود حجم بالای تولید روزانه گاز در کشور، اما در فصل تابستان با کمبود برق خانگی و در زمستان با کمبود شدید گاز خانگی و تجاری مواجه هستیم و این موضوع به محدودیت گازرسانی به صنایع منجر شده است.

وی با تأکید بر اینکه تنها راهکار واقعی، اجرای سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف است، افزود: همکاری مردم در صرفه‌جویی همواره قابل‌تقدیر بوده اما مشکل اصلی، نبود زیرساخت‌ها و تجهیزات مناسب از سوی دستگاه‌های مسئول است. مردم نمی‌توانند مسئول استفاده از خودروهای پرمصرف، بخاری‌های کم‌راندمان یا ساختمان‌های غیر استاندارد باشند.

بوجارزاده در ادامه با تأکید بر نقش مهم روابط ‌عمومی‌ها در این مسیر گفت: روابط عمومی‌های صنعت نفت باید در زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه، هماهنگ و هدفمند عمل کنند، چرا که حرکت در مسیر واحد، ضمن ارتقای اثربخشی پیام‌ها، موجب آرامش مردم و توسعه کشور خواهد شد.

تأکید بر اولویت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بهینه‌سازی

محسن محمدپور؛ مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع بهینه‌سازی برای عبور از بحران ناترازی انرژی، خاطرنشان کرد: اجرای سیاست‌ها و پروژه‌های بهینه‌سازی باید هم‌تراز با پروژه‌های افزایش تولید در اولویت سرمایه‌گذاری قرار گیرند. همان‌طور که برای طرح‌های فشارافزایی و توسعه میادین، بودجه‌ اختصاص می‌یابد، لازم است در حوزه بهینه‌سازی نیز بودجه مشخص و جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاران فراهم شود.

وی با بیان اینکه افزایش تولید و کاهش مصرف، دو کفه ترازوی مدیریت ناترازی هستند، افزود: هزینه‌هایی که سالانه صرف واردات بنزین می‌شود، اگر به سمت اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی و تولید خودروهای با کیفیت و کم‌مصرف هدایت شود، نتایج بهتری در پی خواهد داشت.
بیشتر بخوانید: ناترازی‌ها یک شبه به وجود نیامده، حاصل سیاست‌گذاری‌های نادرست گذشته است

محمدپور با اشاره به رویکرد مثبت وزیر نفت نسبت به مقوله بهینه‌سازی تأکید کرد: یکی از ابزارهای مؤثر در کاهش مصرف، اعمال سیاست‌های قیمتی است. تا زمانی که فرآورده‌های انرژی با قیمت پایین عرضه شوند، تقاضا و مصرف نیز بالا باقی خواهد ماند.

وی همچنین بر نقش کلیدی فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف انرژی تأکید کرد و افزود: همکاری روابط عمومی‌های وزارت نفت و شرکت‌های تابعه در تبیین ارزش واقعی انرژی برای مردم، مسیر دستیابی به کاهش مصرف را هموارتر می‌کند.

بهینه‌سازی، مسئولیتی ملی و همگانی
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به فلسفه شکل‌گیری این شرکت در سال ۱۳۷۹، اظهار داشت: هدف اصلی از تأسیس این مجموعه، جلوگیری از اتلاف انرژی و کمک به صرفه‌جویی ملی بوده و تجربه‌های موفقی همچون گازسوز کردن خودروها و جایگزینی در و پنجره‌های دوجداره در کارنامه آن ثبت شده است.

وی در پایان یادآور شد: عبور از بحران مصرف انرژی، تنها با همکاری یک شرکت یا نهاد امکان‌پذیر نیست، بلکه نیازمند مشارکت جمعی و ایفای نقش هر فرد به عنوان حلقه‌ای از زنجیره بهینه‌سازی است.

گفتنی‌ است، در این نشست سامان قدوسی، رئیس روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران؛ فاطمه کاهی، رئیس روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی؛ محمد مقاره، رئیس روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی؛ سید حسن موسوی، رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران و جمعی از مدیران شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز حضور داشتند.

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR

انتهای پیام/