شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || خرید اینترنتی راحتتر، اما خطرناکتر از همیشه شده است. زنی ۳۱ ساله از مریلند سال گذشته از Etsy ساعتهایی را برای نامزد، پدر و پدرشوهرش به عنوان هدیه عروسی خریداری کرد، اما گمرک آمریکا این ساعتها را به عنوان تقلبی مصادره کرد و ۶۵۰ دلار او از دست رفت. همچنین برنامه Global Entry او به دلیل این تخلف لغو شد.
تبهکاران امروزی با استفاده از هوش مصنوعی، آگهیهای تقلبی را تا حدی حرفهای میسازند که به سختی از نمونههای اصلی قابل تشخیصاند و این تبلیغات را در شبکههایی مثل فیسبوک، ردیت، تیکتاک و واتساپ به نمایش میگذارند. طبق پژوهش دانشگاه ایالتی میشیگان، بیش از دو سوم مصرفکنندگان جهانی در یک سال اخیر فریب کالاهای تقلبی را خوردهاند و ۶۸ درصد آنها این خرید را از طریق فیسبوک انجام دادهاند.
ادغام خرید با اسکرول در شبکههای اجتماعی سبب شده متقلبان مستقیماً به سراغ کاربران بروند؛ از خرید فضای تبلیغاتی تا ایجاد پروفایلهای مشابه برندهای واقعی. حتی انجمنهایی مثل RepladiesDesigner در ردیت، محلی برای تبادل تجربیات خرید و معرفی فروشندگان اجناس تقلبی شدهاند.
هوش مصنوعی تشخیص کالاهای تقلبی را برای مصرفکننده سختتر کرده است؛ زیرا تصاویر تولیدشده توسط AI کاملاً شبیه تصاویر واقعی هستند. شرکتهایی مثل آمازون و ایبی تا حدی مقابله کردند، اما متقلبان اکنون به سراغ شبکههای اجتماعی رفتهاند که بیشتر بر محتواهای مجرمانه دیگر مثل کودکآزاری تمرکز دارند.
برندها مثل نایک و Novo Nordisk با اقدامات حقوقی و هشدارهای عمومی به جنگ اجناس تقلبی رفتهاند. با این حال، طبق آمار اداره گمرک آمریکا، ارزش اجناس توقیفشده به دلیل نقض مالکیت فکری در سال ۲۰۲۴، ۹۵ درصد رشد داشته و ۹۰ درصد آنها از چین و هنگکنگ ارسال شدهاند. انجمن پوشاک آمریکا نیز در ۲۰۲۲ گزارش داد که نزدیک به ۴۰ درصد اجناس تقلبی استاندارد ایمنی محصولات را رعایت نکردهاند.
مقررات فعلی بیشتر فروشنده یا تولیدکننده را هدف قرار میدهد و مسئولیت چندانی برای پلتفرمهای آنلاین قائل نیست. قانون جدید ۲۰۲۳ آمریکا با هدف شفافیت فروشندگان، هنوز اجرایی نشده و تأثیری بر حذف اجناس تقلبی نگذاشته است. یک قانون پیشنهادی دیگر نیز با مقاومت شدید روبهرو شده زیرا مسئولیت را به دوش پلتفرمها میگذارد.
با وجود همه این مشکلات، قوانین فعلی بار اصلی مقابله را بر دوش مصرفکننده گذاشتهاند؛ بدون سازوکار مناسب برای گزارش کالاهای مشکوک. پروندههای حقوقی جدیدی علیه الگوریتمهای پلتفرمها در جریان است که ممکن است در آینده حمایت بیشتری برای مبارزه با تقلب به همراه آورد.
در نهایت، فروش اجناس تقلبی با کمک فناوری و نبود قوانین کافی، راه را برای سودجویی شرکتها و متقلبان باز گذاشته و مصرفکنندگان قربانی اصلیاند.
نویسنده: ترزا ریواس | منبع: Barron’s | تاریخ: ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۵
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای پیام/
نظر بدهید