شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || اکثریت نوجوانان نمیتوانند از استفاده از رسانه های اجتماعی چشمپوشی کنند. این نتیجهی یک مطالعه درباره رسانههای اینترنتی در زندگی روزمره نوجوانان است که توسط مؤسسه اینفراتست دیمپ (Infratest dimap) به سفارش بنیاد وُدافون انجام شد. علاوه بر این، بخش بزرگی از شرکتکنندگان خواستار ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در زمان تدریس یا در کلاس شدند. در این مطالعه بیش از هزار نوجوان و جوان بین ۱۴ تا ۲۰ سال مورد پرسش قرار گرفتند.
بر اساس این نظرسنجی، ۶۹ درصد نوجوانان روزانه بیش از دو ساعت از رسانههای اینترنتی مانند تیکتاک یا اینستاگرام استفاده میکنند. ۲۷ درصد حتی گفتند روزانه دستکم پنج ساعت وقت خود را صرف این پلتفرمها میکنند. در این میان، دختران بیشتر از پسران و همچنین نوجوانان با سطح تحصیلی متوسط و پایین بیشتر از نوجوانان با تحصیلات بالاتر درگیر این مسئلهاند. در عین حال، ۶۱ درصد نوجوانان اذعان کردند که زمان زیادی در این شبکهها میگذرانند و احساس میکنند که وظایف دیگرشان را نادیده میگیرند.
بیشتر نوجوانان هنگام استفاده از این رسانهها احساسات مثبتی چون شادی (۸۳ درصد)، کنجکاوی (۸۱ درصد) و آرامش (۶۷ درصد) را تجربه میکنند.
اما همزمان، ۴۶ درصد از طردشدن و بیاعتنایی و ۲۹ درصد از فشار اجتماعی خبر دادهاند. دختران جوان بهطور چشمگیری بیشتر از پسران تحت تأثیر مقایسههای اجتماعی قرار دارند (۵۲ درصد در مقابل ۳۱ درصد). همچنین، آنها بسیار بیشتر از پسران گزارش دادهاند که بهطور منظم با محتوای عاطفی و آزاردهنده مواجه میشوند (۴۶ درصد در مقابل ۲۷ درصد).
بر اساس نتایج این نظرسنجی، اکثریت نوجوانان نمیتوانند استفاده خود را محدود کنند. ۷۳ درصد وقت بیشتری را صرف میکنند از آنچه میخواهند. ۵۶ درصد مایلند کمتر از رسانههای اجتماعی استفاده کنند اما قادر به این کار نیستند. ۷۰ درصد دختران و زنان جوان گفتهاند به همین دلیل امور دیگرشان را نادیده میگیرند، در حالی که این نسبت در میان پسران جوان تنها ۵۳ درصد است.
نوجوانان موافق ممنوعیت تلفن همراه در مدارس
در اکثر مدارس نوجوانان، ممنوعیت کامل یا گسترده استفاده از تلفن همراه برقرار است. با این حال، ۶۰ درصد از شرکتکنندگان خواهان ممنوعیت کامل در کلاس یا زمان تدریس بودند.
اما تنها نیمی (۴۹ درصد) از دانشآموزان و کارآموزان گفتهاند که در مدرسه آموزش مسئولانه و معناداری برای استفاده از رسانههای اجتماعی دریافت میکنند. در مقابل، اکثریت بیش از ۸۰ درصد خواهان گسترش آموزشهای رسانهای هستند؛ از جمله واحدهای درسی ویژه برای استفاده بهتر از رسانههای اجتماعی، پروژههای مشخص در مدارس و توصیههای تخصصی.
نویسنده: گزارش اینفراتست دیمپ (Infratest dimap) به سفارش بنیاد وُدافون (Vodafone Stiftung)
تاریخ انتشار: ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۵
منبع: اشپیگل آنلاین (Spiegel Online)
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای پیام/
نظر بدهید