1. بازتاب تکامل
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– تولید محتوا نباید بر مبنای کیفیت ساختار جملات باشد، یا مبتنی بر این که چگونه موتور جستجو میتواند این محتوا را پیدا کند. محتوا را برخی از افراد برای افرادی دیگر مینویسند و نه برای موتورهای جستجو. برتری فقط مختص یک «مقطع» کوتاه است، چرا که قوانین جذب، همانند مخاطب در حال رشد و تکامل است.
از آنچه گفته شد منظور این نیست که شما باید به انتشار محتوایی بپردازید که کیفیت آن پایینتر از حد استاندارد است، خیر، به جای انتشار سریع متن، میتوانید چند ساعت را به ویرایش، فشردهسازی، بسط یا بافت سازی مطلب خود اختصاص دهید. آنچه که منتشر کردهاید را بخوانید، سپس آنچه که باید اصلاح شود را تعیین کنید.
2. مطلب را کوتاه کنید، دوباره بخوانید و بخشهایی را حذف کنید.
بیایید انتشار رایگان چیزی مثلاً کتاب الکترونیک را در نظر بگیریم. هر صفحه و احتمالاً هر پاراگراف، میتواند شامل یک عکس نوشته، جدول، مطلب اجتماعی، ویدئو، دستورالعمل و … باشد. اغلب نمیدانیم که در واقع چه میزان محتوا در اختیار داریم. در این مطلب مقالهای را استفاده کرده و آن را به مجموعه چهار بخش قابل درک و آسان تبدیل کردهام که از طریق رسانه اجتماعی به چاپ رسیده است. بنابراین با استفاده از چندصد کلمه، چهار بخش مجزا را تهیه کردم که هر کدام برای یک هفته تنظیم و تدوین شده است. در مقطع کنونی تولید محتوا اهمیت و معنای بیشتری دارد، به ویژه اگر خودتان محتوایتان را تولید کنید.
3. مطلب را ببرید و بخش بخش کنید.
ما بازاریابان محتوا همیشه به دنبال روشهایی برای معرفی و تبلیغ محتوای خود به مشتریان احتمالی، شرکا، ناشران، وبلاگ نویسان و … هستیم. محتوای قدیمی را از طریق پرسشنامه، نظرسنجی و رای گیری دوباره مورد استفاده قرار دهید. ابزارهایی نظیر اسنپاپ (SnappApp) میتوانند به شما در این زمینه کمک کنند، اما این گونه ابزارها رایگان نیستند.
برخی از ابزارها یا افراد حرفهای می توانند به شما در بهبود کیفیت محتوایتان کمک کنند، از بهینهسازی موتورهای جستجو استفاده کنید. از طریق همکاران، دوستان و رسانه اجتماعی اشتراک محتوا را انجام دهید. اگر مطلبتان برای اشتراک گذاری مناسب نیست، این مطلب را کسی نخواهد دید. بخشهایی با اندازههای معین را ببرید، بخشهایی که برای کاربران همیشگی تلفن همراه مناسب هستند.
4. تصاویر زودتر و سریعتر از کلمات با مخاطب حرف میزنند.
آنها همیشه حرفی برای گفتن دارند… اغلب ناشران به گالری تصاویر، به صورت رایگان و یا پرداختی دسترسی دارند. نسخههای رایگان این تصاویر خیلی سریع در سرتاسر شبکه کپی و پخش میشوند، اما در صنعتی که در آن رقابت فشرده است و شما در این صنعت مشغول به فعالیت هستید، این مسئله نباید برای شما مانع باشد. تصاویر همیشه در مقایسه با سایر عوامل آنلاین از تاثیر بیشتری برخوردارند، فقط به ظهور الگوی رفتار و سکوهایی نگاه کنید که صرفاً به تصاویر اختصاص دارند، سکوهایی نظیر پینترست و ایسنتاگرام فقط دو نمونه از این موارد هستند.
عکس نوشتهها در مقایسه با سایر محتوای آنلاین، 45 درصد بیشتر میزان جستجو و ترافیک را به خود اختصاص میدهند، اما چرا؟ نظر من این است که تصویر حاوی اطلاعات X برابر است با یک تصویر حاوی محتوا که درک و فهم، تشخیص و اشتراک آن آسان است! مسئله مذکور مختص محتوا و اطلاعات موجود در تصاویر است، و من به شما رازی را میگویم، «معمولاً مغز انسان اطلاعات بیشتری را از تصویر میگیرد تا از یک مقاله هزار کلمهای».
5. موشکهای تلفن همراه
در واقع تمامی ما درباره بروزرسانیهای انجام شده گوگل برای تلفن همراه چیزهایی را شنیدهایم، مسئلهای که سبب میشود مراجعه به سایت شما از طریق تلفن همراه آسان شود. آیا میدانستید که در آفریقا تعداد دستگاههای تلفن همراه بیشتر از تعداد مسواکها است. میتوانیم به راحتی بگوییم که آفریقاییها با استفاده از تلفن همراه شان به سایتها دسترسی دارند، بله؟ در ماه ژانویه سال جاری، سه کاربر از از ده مورد کاربر فیسبوک به این سکو از طریق دستگاه تلفن همراه مراجعه کردهاند، و به صورت اختصاصی، در واقع، درست در ماه پیش بود که فهمیدم فیسبوک به صورت پیاپی تعداد یک میلیارد نفر به فیسبوک پیوستهاند. خیلی عجیب است.
اما حرف من این است: اقدامات شما در زمینه بازاریابی محتوا باید به تولید «نسخههایی» اجتماعی بیانجامد که پشتیبانی از آنها راحت است. کمپین بازاریابی محتوای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، آن را تقویت و بهبود ببخشید. ویدئو بیشترین میزان مصرف را در فیسبوک به خود اختصاص داده است، بنابراین یک ویدئوی یک دقیقهای کوتاه را در نظر بگیرید که به خوبی از مطلب و محتوای دیگری پشتیبانی میکند، یا مکمل تصویری میشود که آن را میتوان به سرعت چاپ کرده و به اشتراک گذاشت.
6. عامل اصالت و اعتبار
این گفته را بارها و بارها شنیدهام، «اینترنت چیزی جز کپی و پیست نیست»، و در گذشته ممکن است که این گفته کاملاً و صد درصد درست بوده باشد، اما غولهای جستجو الگوریتمی دارند که به وسیله آن میتوانید بفهمید آیا محتوای تولیدی شما سرقت علمی است، کپی شده، دستکاری شده یا این که استفاده غیرمجاز از محتوای دیگران است خیر. در صورت استفاده غیرمجاز از محتوای دیگران سایت شما در میان سایتهای بی کیفیت قرار خواهد گرفت و بنابراین در رتبهبندیهای جستجویی، بازی را خواهید باخت.
اگر مطلب شما موثق و معتبر باشد، بنابراین طبیعتاً محتوای شما بازتاب متفاوتی خواهد داشت.
7. «دستورالعمل»
آیا تا به حال برای یک مقاله «آموزشی و دستورالعمل» جستجو کردهاید؟ مطمئنم که این کار را کردهاید. من طراح و باغبانی باانگیزه هستم، و اغلب در پی مقالاتی با موضوع «طراحی یا آموزش طراحی» هستم، این موارد را معمولاً میتوان خیلی ساده و راحتتر از مطالب دیگر پیدا کرد، چرا که در سالهای گذشته برای سایتهایی که مطالب اینچنینی را منتشر میکنند اقدامات خوبی در زمینه بهینهسازی موتورهای جستجو (یعنی رتبهبندی سایتها) صورت گرفته است. این امر به صورت مستقیم به نمودار دانش گوگل، یعنی الگوریتم مرغ (Hummingbird Algorithm) زرینپر مرتبط میباشد.
این الگوریم برای افزایش کاربرد و استفاده از اینترنت طراحی شده است، چرا که این امر، یعنی اطلاعات مرتبط عمدتاً چیزی است که مردم به دنبال آن هستند. برای منسجمسازی این کار به نمودار دانش نیازی ندارید، فقط بخشهایی از محتوای آموزشی با کیفیت خوب را منتشر نمایید. اگر که نانوا بودید، با فرض این که جستجوهای انجام شده همگرا و همسو میباشند، برای شما گزینه جستجوی «چگونه مثل یک نانوای حرفهای، کاری کنیم که کرم کرهای سفت شود»، را انتخاب میکردم و این مقاله را به مطلب دیگری با عنوان «راههای سفت شدن کرم کرهای» مرتبط میساختم.
تا حالا باید متوجه شده باشید که از گفتن این حرفها چه منظوری دارم و میخواهم چه بگویم؟
8. بازاریابی محتوا ، روش بهینهسازی موتور جستجو.
بهترین روش برای توضیح نحوهی کار بازاریابی محتوا، در نظر گرفتن عنکبوت و چگونی ساخت تار توسط این حشره است. عنکبوت کارش را از یک گوشه آغاز میکند و تا گوشه بعدی میرود، و سپس، یک ساختار پایه را ایجاد میکند تا تارش را روی آن بنا کند. سپس تار را از طریق ارتباط دادن هر یک از رشتهها به یکدیگر میبافد.
در ابتدای امر، در هر جای تار، قطرات شبنم وجود دارند، اینها نقاط دادهای هستند، اما وقتی که یک حشره کوچک روی تور مینشیند، عنکبوت قادر خواهد بود تا از طریق این نقاط دادهای را تعیین نماید که آن حشره در کجا گیر میافتد. سپس او به سرعت به سمت طعمه میرود تا آن را شکار کند. این همان روش بهینه سازی موتور جستجو است. تار امنیتی عنکبوت همان چیزی است که سایت شما از آن طریق افرادی که به سایت شما سر میزنند را شکار کرده و از این طریق آنها میتوانند آنچه که در پی آن هستند را پیدا کنند.
چه میزان از اقدامات شما در زمینه بازاریابی محتوا باید بر بهینهسازی موتور جستجو متکی باشد؟
دنبال کردن و جستجوی مکانی که ترافیک داده شما از آنجا میآید اقدامی عالی برای شروع کار است، بنابراین باید به بخش تحلیلهای گوگل بروید و سپس به سوی دستیابی به مخاطب و بعد هم به سوی مرور و بررسی کلی. از طریق تحلیلهای گوگل قادر خواهید بود تا هفت منبع ترافیک سایت خود را دنبال کنید.
صرفاً روی جستجو اتکا نکنید، چرا که این کار مانع هرگونه اقدامی در جهت بازاریابی میشود. بهینهسازی موتور جستجو فقط مخصوص گوگل و بازاریابی محتوا نیست. رایتتگ (RiteTag) و ریوالکیو (RivallQ) گزینههایی عالی برای نظارت بر رسانه اجتماعی و افزون سازی هستند، و فیسبوک اطلاعاتی را در اختیار دارد که شما میتوانید در آنها جستجو کنید، فقط مراقب چرخه داده هفت روزه باشید. گوگل پلاس هم یک ابزار خوب برای سنجش اصالت و اعتبار است.
9. صحبت و گفتگوی اجتماعی
فیسبوک، توئیتر، لینکدین و اینستاگرام، همگی الگوریتمهای خود را در سطح شبکه به صورت کمپین مبارزه با هرزنامه به اجرا در آوردهاند، مهمتر این که هدف از این کار توقف ارسال هرزنامههای برندها میباشد.
قطار استفاده نادرست تجارتها و برندها از فیسبوک متوقف شده است. برندها و آژانسها برای مدتی طولانی به استثمار الگوریتمهای اجتماعی میپرداختند، در این مقطع طولانی آنها پستهای کاملاً تبلیغاتی مرتبط با یک شرکت را به تعداد زیاد برای مخاطبین ارسال میکردند، و بر اساس میانگین 0.04 درصد «کلیک کن امتیاز بگیر»، هزینههای گزافی را برای پستهای تبلیغاتی خود بر مخاطب تحمیل میکردند.
اما همه اینها در گذشته ممکن بوده و انجام میشدند، غولهای جستجو از خواب بیدار شدهاند و فهمیدند که چه چیزی در حال انجام شدن است و برای جریمه خاطیان، خیلی سریع جرایمی را مشخص نمودند. جریمه؟ فقط ده درصد از تمامی پستهای تبلغاتی برای همیشه توسط مخاطب شما دیده خواهند شد، مگر این که برای مخاطبی که خواهان بازدید از این پست است، متقبل هزینه شوید.
رقابتهای موجود در زمینه جستجو تمامی تغییراتی را تعیین و ترسیم میکند که در سطح فیسبوک و توئیتر انجام میشوند، همچنین این موارد به تعیین جرایم پرداخته و شایعات حاوی اطلاعات مفید را تعیین میکند.
10. دنبالهی طولانی بهینهسازی موتور جستجو
اگر در زمان آغاز بازاریابی محتوا از طریق یکپارچهسازی و انسجام اجتماعی قادر باشید ترافیک بازدید از محتوای خود را سریعتر بدست بیاورید و آن را افزایش دهید، در صورتی که انتظار هر میزان از حجم جستجوی واقعی را داشته باشید، توقع شما بیجا و نامعقول است. زمانی که از طریق برخی از اقدامات، میزان جستجو برای محتوای شما افزایش مییابد، تاثیرات برجای مانده میتواند ماندگار باشد، البته به شرط این که رویکرد شما رویکردی پایا و ماندگار باشد، چرا که برای حصول نتایج مورد انتظار، بهینهسازی موتورهای جستجو و همچنین بازاریابی باید سریع انجام شوند.
این دنبالهی بی پایان تاثیر بازاریابی محتوا است. اگر واقعاً با زکاوت هستید باید انتظار موجی از علاقه را داشته باشید و برای حجم بالایی از محتوا جهت رسانه اجتماعی آمادگی داشته باشید، اگر این «محتوای اجتماعی» را به عنوان یک تار و شبکه جدید ارائه میکنید، بر اساس یک توصیه قدیمی، حجم جستجوها از نظر من در ظرف 48 ساعت، 200 درصد بیشتر میشود.
با یک استراتژی محتوایی جانبی فشرده، قادر خواهید بود تا نیمی از مخاطبین جدید را حفظ و دوباره هدف قرار دهید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
گروه ترجمه شارا
|
نظر بدهید