شارا، زهرا بابازادگان: بعد از یک روز اظهارات تلخ و نامطبوع در رسانه های اجتماعی، اینستاگرم متعلّق به فیس بوک اظهار داشت که، علیرغم گزارشهای خلاف آن، در نظر ندارد عکسهای کاربران را بفروشد.
روزآمد سیاست حفظ حقوق شخصی (http://instagram.com/about/legal/privacy/updated/) به نظر میرسید که برنامۀ کاربردی در اختیار گذاشتن تصاویر میتواند عکسهای کاربرانش را بفروشد که سبب شعلهور شدن آتش خشم در میان کاربرانش گردید و آنها برای نشان دادن ترس و نگرانی خود به سوی تویتر روی آوردند.
کوین سیستروم، از بنیانگذاران اینستاگرم، در مطلبی که در وبلاگ اینستاگرم گذاشت سعی کرد مانع از ابراز تأسّفها شود و توضیحی بیان کند.
سیستروم نوشت، “این مطلب را امروز مینویسم تا به آگاهی شما برسانم ما به سخن شما گوش میدهیم متعهّد میشویم که بیشتر تلاش خواهیم کرد به سؤالات شما جواب دهیم، اشتباهات را اصلاح نماییم، و تشویش خاطر را زائل سازیم. با بررسی بازخوردهای شما و آنچه که در مطبوعات منعکس کردهاید، تلاش داریم بخشهای معیّنی از شرایط را تعدیل کنیم تا روشنتر سازیم که برای عکسهای شما چه اتّفاقی خواهد افتاد.”
او گفت که شرکت سیاست جدید حفظ حقوق شخصی را خوب بیان نکرده و توضیح داد که اینستاگرم در نظر ندارد عکسهای کاربرانش را به فروش برساند.
او تأکید کرد که، “برای وضوح مطلب میگویم قصد نداریم عکسهای شما را بفروشیم؛” و افزود:
“برای تأمین زمینه، آیندهای را مجسّم میکنیم که در آن هم کاربران و هم مارکهای تجاری به طور یکسان بتوانند به تبلیغ و ترویج عکسها و توضیحات خود بپردازند تا میزان مشارکت را بالا ببرند و پیگیری را هدفمندتر نمایند. فرض کنیم مؤسّسهای تجاری مایل است حساب خود را طوری پی بگیرد که پیروان بیشتری بیابد و اینستاگرام بتواند به طریقی آنها را برجسته نشان دهد. برای آن که به تبلیغات مرتبطتر و سودمندتری کمک کند، مفید خواهد بود اگر مشاهده شود کدام یک از مردمی که شما دنبال میکنید این مؤسّسه را پی میگیرند. به این طریق، برخی از دادههایی که تولید میکنید – مانند اقداماتی که انجام میدهید (مثلاً، پیگیری اعتبار) و تصویر نیمرخ خودتان – اگر مؤسّسۀ مزبور را پی بگیرید ممکن است نشان داده شود.”
کاربران اینستاگرم، به گفتۀ سیستروم، مالک محتوای خود هستند. زبان در روزآمد سیاست حفظ حقوق شخصی که تبادل آنلاین کلمات خشن را آغاز کرد چنین گفت:
“برای کمک به ما جهت عرضۀ متحوا و تبلیغات جالب پولی یا تحت حمایت مالی، شما موافقت میکنید که مؤسّسهای یا واحد دیگری به ما پولی پرداخت کند تا اسم کاربری شما، شبیه شما، تصاویر شما (همراه با فرادادههای مرتبط)، و/یا اقداماتی که انجام میدهید، در رابطه با محتوا یا تبلیغات پولی یا تحت حمایت، به نمایش بگذاریم بدون آن که وجهی به شما پرداخت شود.”
این موضوع خشم کاربران اینستاگرم را برانگیخت – آتش آن تا حدّی در اثر عناوینی که از منابع دیگر به میزان زیاد در تویتر درج گردید از جلمه این عنوان که از سینت (CNet) نقل گردید – “اینستاگرم میگوید اکنون حق دارد عکسهای شما را بفروشد” – که گفته میشود هزار هزار کرکرۀ حسابهای خود را پایین میکشند.
نیویورک تایمز صبح جمعه در مطلبی مندرج در وبلاگی متوجّه خشم آنها شد؛ در این مطلب آمده است، “تنها راه کناره گرفتن از شرایط جدید اینستاگرام این است که از این سرویس استفاده نشود. اگر شما به ترتیبی، از جمله وبسایت، برنامههای کاربردی موبایل یا هر سرویس دیگری که اینستاگرم عرضه کند، وارد اینستاگرم شوید، موافقت کردهاید که محتوای مطلب شما در آگهیهای تجاری مورد استفاده قرار گیرد.”
فاکس نیوز هر تغییری میتواند نقطۀ پایانی را برای اینستاگرم رقم بزند.
اصطلاح “#اینستاگرم” از جمله عناوین پرطرفدار در سایت تویتر در تمام طول صبح بود، زیرا مطالب فراوانی در تشویق بایکوت و تحریم، عرضه موارد جایگزین، و عموماً انتقاد شدید از تصمیم شرکت در آن درج میشد.
طیّ نیم ساعت سیستروم مطلبی تحت عنوان “اشتباه من” در وبلاگ گذاشت، که در تامبلر اداره میشود. تقریباً 1400 نفر “لایک” زدند یا در وبلاگ خود آن را نقل کردند. واکنش در درج مجدّد در وبلاگها آمیختهای از همه چیز بود.
جاستین اولِت، از کارکنان تامبلر، پرسید: “آیا این واقعاً بدان معنی است که اینستاگرم، اگر مدّعی بخش عمدهای از حقوق فردی شود که معمولاً مرتبط با مالکیت است مانند اعطاء اجازه، به معنای حقوقی کلمه، مالک تصویرهای شما است؟” او گفت که تغییر عبارت از نکتهای فنّی است.
ایسو کسلر، وبلاگنویس، نوشت که مطلب مزبور “شروع خوبی” است امّا “قبل از آن که فرایند حذب حساب اینستاگرم خود را متوقّف سازم باید شرایط تجدید نظر شدۀ ارائه خدمات را مشاهده کنم.”
یکی دیگر از وبلاگنویسان تامبلر اظهار داشت که، “متشکّرم. شرکتی با کاربرانی که در قلب جای دارند.”
در سال جاری، فیسبوک اینستاگرم را به یک میلیارد دلار خرید. اخیراً، برنامۀ کاربردی در اختیار گذاشتن تصاویر، با ممانعت از درج تصاویر اینستاگرم در مطالب تویتر، سبب درگیری با تویتر شد. تویتر در جواب نسخۀ مخصوص خودش از اینستاگرم را راهاندازی کرد.
در مطلبی که در وبسایتهای خبری جایگزین درج گردید، جوردن کوشی، طرّاح و تدوینگر “د اینداستری” (http://theindustry.cc/2012/12/18/instagram-isnt-a-public-utility/) نقطه نظری را عرضه کرد که با بسیاری از کاربران خشمگین اینستاگرم متفاوت بود:
“رسانههای اجتماعی تأسیس زیربنایی خدمات عمومی نیست. استفاده از اینستاگرم حق محسوب نمیشود. وقتی شما شروع به استفاده از این سرویسها میکنید، از لحاظ قانونی وارد قراردادی الزامآور با آنا میشود که در “شرایط سرویس” تعریف میشود…
………….
وقتی شرکت رسانههای اجتماعی شرایط سرویس خود را تغییر میدهد، واکنش مناسب میتوان ادامۀ استفاده از آن باشد (اگر با شرایط موافق باشید)، حذف حساب خود باشد (اگر مخالفید)، یا اظهار نارضایتی در تماس با شرکت باشد (اگر واقعاً واقعاً ناراضی هستید). اگرچه اطمینا دارم تعداد زیادی از افراد به این طریق نظر خود را ابراز میکنند، نمایندگی شرکت آراء و دلائل آنها را با اصرار بر این نکته تحتالشّعاع قرار میدهد که به صدای بلند شکایت میکند که اشرافزادگان آزمند دزد از حقوق بنیادی انسانی آنها تجاوز میکنند که از اینستاگرم استفاده نمایند. حساب خود را حذف کنید و اجازه دهید بقیه ما در آرامش ادامه دهیم.”
ترجمه: شارا: گروه مطالعات رسانه
|
نظر بدهید