فرهنگ شرکتی از نگاه جودی فاکنر، یکی از 50 زن تاثیرگذار حوزه تکنولوژی در آمریکا

هر دو ماه یک بار جلسات مدیران تیم برگزار می‌شود تا بر سر اینکه هر کسی چطور دارد تیمش را اداره می‌کند صحبت کنیم و اینکه از چه طریقی این کار دارد به بهترین نحو انجام می‌شود.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| چهل سال قبل جودی فاکنر با وثیقه گذاشتن خانه‌اش شرکت اپیک سیستمز را تاسیس کرد که حالا تبدیل به بزرگ‏ترین شرکت ثبت پرونده الکترونیکی پزشکی در جهان شده است؛ شرکتی با 10 هزار کارمند و میلیاردها دلار درآمد. این شرکت اطلاعات بیش از نیمی از بیماران ایالات متحده را نگهداری می‌کند. نشریه فوربز در مطلبی که بیشتر به طرح ایده‌های فاکنر در مورد اهمیت کار شرکت در پیشرفت و سهولت کار پزشکی پرداخته، اندکی به او و نگاهش به فرهنگ کار شرکتی هم پرداخته است. آنچه در این بخش می‌خوانید با نگاهی به همان مطلب فوربز ترجمه و تنظیم شده است. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏


فاکنر یک فرهنگ کاملا منحصربه‌فرد شرکتی خلق کرده است. بخشی از این فرهنگ یعنی برگزاری پیک‌نیک‌های مناسبتی با تم مشخص و ساختارهای غیرمعمول مثل برگزاری در قلعه‌ای شبیه به آنچه در هری پاتر دیده‌اید یا ساختمانی با راهروهایی شبیه به فیلم‌های ایندیانا جونز. قبلا در مورد شخصیت او در مطلب دیگری در آینده‌نگر نوشته بودیم: «…یکی از کسانی که همچنان به همان شیوه دانشجویی‌اش رفتار می‌کند و همه می‌دانند که او راحت است. از آن جمله زنان دنیای کسب‌وکار که معتقدند کفش پاشنه‏بلند پوشیدن پا را به درد می‌آورد و برای همین زحمت چنین کاری به خود نمی‌دهند.» حالا مطلب فوربز به این اشاره می‌کند که او گاهی در جلسات مهم با مشتریان بزرگشان، با لباس زن شگفت‌انگیز (Wonder Woman از ابرقهرمانان کتاب‌های کمیک آمریکایی) ظاهر می‌شود.


این بخش از گفته‌های جودی فاکنر به بخش دیگری از فرهنگ کار اشاره می‌کند؛ بخشی که همه باید به صورت جدی و هماهنگ و به عنوان «تیم» حضور فیزیکی کنار هم را طبق برنامه نشان دهند:


فرهنگی که ما سعی کرده‌ایم آن را حفظ کنیم (و در حال حاضر که افراد در خانه‌های خودشان مشغول به کار هستند اجرای آن را بسیار سخت کرده) این است که به هر صورت ماهی یک بار جلسات کارکنان داریم که حضور همه در آن لازم است. برای حاضر نشدن در این جلسات باید نامه مکتوب از سرپرست تیم، رئیس شرکت و خود من داشته باشید. این جلسات اهمیت بسیاری دارند ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏چون در طی این ملاقات‌ها است که هرکسی می‌فهمد باقی اعضای تیم دارند روی چه موضوعاتی کار می‌کنند. ما به ملاقات مشتریان جدیدمان می‌رویم که معمولا ویدئویی از خودشان در اختیارمان می‌گذارند تا بتوانیم آن‏ها ‏را به تمام تیم معرفی کنیم. این‏ها‏ ‏یکی از کارهای بسیاری است که برای فرهنگ کاری شرکت انجام می‌دهیم.


هر دو ماه یک بار جلسات مدیران تیم برگزار می‌شود تا بر سر اینکه هر کسی چطور دارد تیمش را اداره می‌کند صحبت کنیم و اینکه از چه طریقی این کار دارد به بهترین نحو انجام می‌شود. از سوی دیگر باید بپرسیم خب تکلیف بهره‌وری چه می‌شود؟ به نظر من بخش عمده‌ای از اینکه چگونه به بهره‌وری برسیم به نوع استخدام مربوط می‌شود. درست است؟ این را خیلی وقت پیش آموختم، زمانی که در یک دوره مدیریت شرکت کردم و داشتم به مربی دوره گوش می‌دادم. بعد از کلاس پیش او رفتم و ازش پرسیدم مهم‌ترین موضوع در مورد مدیریت چیست؟ و او گفت درست استخدام کردن، بعدش دیگر اصلا نیازی نیست نگرانی چندانی داشته باشی. برای همین است که بر روی چگونگی استخدام تاکید بسیار می‌کنیم تا بتوانیم آدم‌های درست را وارد تیم کنیم.

 

منبع: tccim