روش‌های جدید خبرنگاری

مارک بریگز – اگر نظری به علم بیان بیاندازید، خواهید دید که با بهره‌مندی از فن‌آوری و شفافیت – دو ویژگی مهم برای تقویت کار مهم خبرنگاری در عصر دیجیتال – به فرصت‌های بی‌نظیری دست خواهید یافت.

شارا- فیل میِر کتاب خود را با نام “خبرنگاری جدید دقیق” که نسخه به‌روز شده‌ای از کار بنیادینش بود در سال 1991 آغاز کرد. در این کتاب خبرنگاران را با روش‌های علوم اجتماعی آشنا می‌کند: “اگر خبرنگار هستید،‌ یا در نظر دارید به این حرفه روی آورید، ممکن است که تا کنون متوجه این موضوع شده باشید: خبرنگار شدن مستلزم ریسک و تلاش بسیار است.”
 در حالی که تلاش‌ها بیشتر می‌شود، به نظر می‌رسد که منابع در حال ناپدید شدن هستند. کاهش تیراژ و درآمد تبلیغات سبب می‌شود تا مدیران انتظارات بیشتری از بخش خبرنگاری داشته باشند. چگونه به تولید خود می‌افزایید؟ از فن‌آوری و قدرت مردم استفاده کنید. اگر بتوانید فرایند را با یافتن پیشینه، داده، منابع و متخصصین آغاز کنید،‌ جمع‌آوری اخبار برای شما با کارایی بسیار بیشتری انجام خواهد شد.
 برای تأمین تقاضای روزافزون سردبیران،‌ خبرنگاران نیاز دارند تا حد امکان کارایی خود را افزایش دهند. با استفاده از فن‌آوری و رویکردی بازتر برای جمع‌آوری اطلاعات،‌ خبرنگاران‌، عکاسان و سردبیران می‌توانند استعداد خود را در جمع‌آوری اخبار و تفسیر آن‌ها بالا ببرند بی آن که ارزش‌های خود را قربانی کرده باشند. ذخیره اطلاعاتی که از طریق صفحه‌کلید وارد می‌شود برای ساختن پایگاه‌های اطلاعاتی مفید (تقویم،‌ تولدها،‌ وفات‌ها،‌ امتیازها) و استفاده از روش‌های جدید خبرنگاری مانند به عموم سپاری و خبرنگاری توزیعی مورد توجه اتاق‌های خبر بیشتری در ایالات متحده قرار می‌گیرد.
 خبرنگاران به طور کلی درباره روش‌های جدید خبرنگاری مشکوک هستند. درست است،‌ خبرنگاری یکی از کندترین حرفه‌ها در پذیرش تغییرات است. چند دهه گذشته،‌ خبرنگاران درباره استفاده از نقل قول‌های تلفنی در گزار‌ش‌های خبری خود مطمئن نبودند. در دهه 1990، همین احتیاط به هنگام استفاده از پست‌الکترونیکی وجود داشت. امروز،‌ به رغم پیشرفت‌هایی که در وب‌سایت‌های خبری رخ داده است،‌ بسیاری از خبرنگاران سنتی به این رسانه جدید به دیده تحقیر نگاه می‌کنند و حسرت دوران خوب گذشته را می‌خورند، زمانی که جلب کردن نظر مخاطبان تا این اندازه دشوار نبود.
 امروزه، همه چیز از وبلاگ گرفته تا نظرات خوانندگان در یک وب‌سایت خبری، در حال بحث هستند و بدین ترتیب دائما برای سنت‌گرایان هشدار می‌فرستند. اما اگر نظری به علم بیان بیاندازید، خواهید دید که با بهره‌مندی از فن‌آوری و شفافیت – دو ویژگی مهم برای تقویت کار مهم خبرنگاری در عصر دیجیتال – به فرصت‌های بی‌نظیری دست خواهید یافت.