روابط عمومی وسال حماسه

روابط عمومی با آگاهی بخشی، امیدافزایی با استفاده از ابزارهای ارتباطی و در صورت عملکرد دقیق و بموقع، در بسترسازی برای خلق حماسه، نقشی جدی ایفا نماید.

شارا، سعید معادی– سالی که در آن بسر می بریم بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری تحت عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شده است . بی تردید انتخاب مدبرانه و هوشمندانه معظم له در انتخاب این عنوان، حاکی از فضای سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور و وضعیتی که در آن قرار گرفته ایم ویا در پیش رو می باشد ، نشات گرفته است، بنابراین تلاش و همراهی در تحقق شعار حماسه سیاسی و اقتصادی و نقش آفرینی درتبلور این مهم توسط هر شخصیت حقیقی و حقوقی به ویژه در جایگاه نهاد مدنی به نام روابط عمومی امری ضروری ، مستلزم درک دقیق و صحیح از مفهوم حماسه و نحوه شکل گیری و تجلی آن در عرصه سیاسی و اقتصادی است ، بنابراین اگر حماسه را به معنای جهش و نقطه اوج یک اقدام هدفمند، انقلابی و تاثیرگذار و ماندگار قلمداد نمائیم و یا وقتی که صحبت از خلق حماسه به میان آوریم، به دنبال حماسه سازانی باشیم که با شکل گیری یک هم افزایی ملی در عرصه سیاسی و اقتصادی زمینه تحقق و خلق حماسه را فراهم می کنند در نتیجه روابط عمومی می تواند از این حیث با توجه به رویکرد فرهنگی و قدرت نفوذ در افکار عمومی و به عنوان یکی از محور های فرهنگ سازی در این عرصه ایفای نقش نماید، مشروط بر اینکه در وهله اول درک عالمانه و آگاهانه نسبت به مقوله حماسه ، ابعاد مختلف حماسه ، حماسه سازان و تاثیر و تاثر حماسه در رشد و اعتلای جامعه داشته باشد و آنگاه به صورت برنامه ریزی شده و هدفمند با اتکاء به ظرفیت و ابزار و ساز و کار موجود در این عرصه نقش آفرینی نماید. بنابراین روابط عمومی که می خواهد در این مقوله مهم و برای کمک به تحقق و خلق حماسه اثر گذار باشد ،باید از حالت ابزاری و ابزار شدن و صحنه گردانی و یا باری به هر جهت خارج و با اتکاء به اصل خود باوری به اندازه توان و ظرفیت های موجود، عهدار نقش تنویری و آگاهی بخش برای باور پذیری افرادی که بطور مستقیم ویا غیر مستقیم با آنان در ارتباط می باشد و یا قدرت و امکان برقراری ارتباط هدفمند با آنان فراهم می باشد، به درستی ایفای نقش نماید . بنابراین همانگونه که می دانیم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل ششم، اداره امور کشور را با تکیه بر آرای عمومی مردم دانسته است، برگزاری انتخابات به عنوان یکی از عرصه های مهم سیاسی مصداق بارز مردم سالاری دینی و دخالت مردم در امور سیاسی کشور محسوب می شود و حماسه سیاسی مورد انتظار با حضورحداکثری مردم ایران در پای صندوقهای رای و انتخاب کاندیدای اصلح رقم خواهد خورد. نقش روابط عمومی به عنوان یک رسانه پویا و فعال در عرصه ظهور و بروز حماسه سیاسی می تواند از این حیث قابل احصاء و توجه و تامل باشد که یک روابط عمومی ضمن فعالیت علمی و عملی با بهره گیری از تیکنیک و تاکتیک های مربوطه و با استفاده از رسانه ای سنتی و الکترونیک در چارچوب اخلاق و رسالت حرفه ای برای تحقق برنامه ها و اهداف سازمان و حرکت در مسیر مشتری مداری و فعالیت های تخصصی می تواند در امر اطلاع رسانی مستمر، افزایش آگاهی های علمی برای انتخاب اصلح، ایجاد شور و تحرک لازم برای حضور مردم و نمایش حماسی این حضور تاریخی، اخلاق مداری ، تلاش در جهت ایجاد وحدت و تحکیم انسجام تلاش نماید . ضمن آنکه روابط عمومی ها به عنوان حلقه ارتباطی میان مردم و مسوولان ،نقش تعیین کننده ای در ایجاد امنیت ، امید و نشاط در جامعه دارندو روابط عمومی های اخلاق مدار با دارا بودن قابلیت و توانمندبی لازم می تواند به عنوان یکی از مروج ارزش های متعالی ، اخلاق اسلامی و کرامات انسانی، در سطح ارتباطات و اطلاع رسانی درون سازمانی با همکاران که در سطوح مختلف به عنوان اولین مشتریان شناخته شده برای روابط عمومی محسوب می گردند و همچنیین در سطح ارتباطات و اطلاع رسانی برون سازمانی بدون جانبداری و یا رفتار موضع گیرانه نسبت به یک فرد و یا یک جریان خاص مردم را با واقعیت ها و ارزشمند که در سرنوشت سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی موثر است آشنا سازد .
 واما تحقق حماسه اقتصادی محصول مشترک دولت وملت ایران می باشد و به عبارت دیگر نمی توان در این عرصه انتظار مهم انتظار خلق شگفتی را داشت، بدون آنکه بر اساس قوانین مدون به ویژه اصل مترقی ابلاغیه اصل 44 قانون اساسی زمینه مشارکت جدی و حضور مداوم و منطقی مردم را در بخش ها و زیر بخش های مختلف اقتصادی و به عبارت دیگر گرداندن اقتصاد کشور با اتکائ به ظرفیت بخش تعاونی و خصوصی را فراهم نساخت.
 بنا براین فراهم نمودن زمینه حضور جدی و موثر آحاد مختلف اجتماعی به ویژه تشکل های دانش بنیان در عرصه مدیریتی بنگاههای اقتصادی در قالب تولیدی و خدماتی ، کوچک سازی دولت و جلوگیری از رشد بی حساب و کتاب بنگاههای دولتی و یا شبه دولتی، حذف انحصار و انحصار گرائی در عرصه های اقتصادی توام با برنامه ریزی مردم با حمایت و خرید تولیدات داخلی و فرهنگ صحیح مصرف ودولت با حمایت از تولیدات داخلی و کمک به اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی خارجی ومیدان دادن و کمک کردن به نخبگان جوان ایرانی و قطع وابستگی به محصول تک قطبی نفت و مبارزه با مفاسد اقتصادی و برخورد شایسته و قاطع با احتکارو گرانفروشی و نظارت صحیح و مستمر به تولید وبازار و خرید تضمینی محصولات کشاورزی وتولیدات داخلی و تدبیر وکمک به نحوه توزیع محصولات داخلی واستفاده از فن آوری وتکنولوژی به روز و همچنیین تلاش برای افزایش ارزش پول ملی و کاهش نرخ شدید و اتخاذ سیاست‌های صحیح اقتصادی همراه با تعمیق بصیرت و اطلاع رسانی درست و دقیق می تواند بارقه امید به اقشار گوناگون کشور را باز گرداند و روابط عمومی با آگاهی بخشی، امیدافزایی با استفاده از ابزارهای ارتباطی و اطلاع رسانی و در صورت عملکرد دقیق و بموقع، در بسترسازی برای خلق حماسه، نقشی جدی ایفا نماید.