روابط عمومی‌ها بخوانند… / تأملی بر کتاب «استاندارد‌های روابط عمومی»

نیما امیدی

پیشنهاد ما

 

شارا– آنچه در تعابیر علمی همواره به روابط عمومی نسبت داده می‌شود «نمایندگی» است. در واقع یک روابط عمومی هم نماینده مردم در سازمان و هم نماینده سازمان در میان مردم است.
با توجه به نقش مهم یک روابط عمومی در جامعه، انتشارات «کارگزاری روابط عمومی» اخیراً کتابی را باعنوان «استانداردهای روابط‌عمومی» منتشر کرده است که می‌تواند مرجع مناسبی برای دانشجویان این رشته و دستورالعملی برای افراد شاغل در این زمینه باشد.
این کتاب توسط دکتر احمد یحیایی ایله‌ای و براساس مشاوره علمی صاحبنظران حوزه ارتباطات از جمله محمود مختاریان، حامد رضا اسماعیلی، حسین امامی، مهدی باقریان، قربانعلی تنگ‌شیر، سید شهاب سید‌محسنی، علی فروزفر، هادی کمره‌ای، امیرمسعود مظاهری و مدیرپروژه محمد جشنی تالیف شده است.
آنچه بیش از پیش برای یک مدیر در این حوزه مهم جلوه می‌کند، بحث پژوهش و سنجش افکار است.
تا زمانی که مدیر از جریان‌های موجود در جامعه در رابطه با سازمان خود آگاهی نداشته باشد قطعاً نخواهد توانست نیاز‌ها و توقعات مردم را به گوش مقامات سازمان برساند و از طرفی هم نداشتن آگاهی از افکار و برنامه‌های مدیریتی باعث ضعف در تبیین اهداف سازمان در جامعه می‌شود، که نویسنده به درستی قسمت‌هایی از کتاب را به نیازسنجی و سپس برنامه‌ریزی به عنوان یکی از رموز مدیریت موفق اختصاص داده‌است.
به دنبال بحث برنامه‌ریزی، نویسنده با تدبیر درستی به مبحث جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازد چرا که لازمه هر برنامه‌ریزی گردآوری داده‌های اطلاعاتی است.
روابط عمومی همان‌طور که از نام آن استنباط می‌شود به عنوان حلقه و زنجیره‌ای از روابط قلمداد می‌شود. بنابراین کسی که در این حوزه فعالیت می‌کند آنچه بیش از همه برای او مهم جلوه می‌کند به‌کارگیری و ارتباط مستمر با رسانه‌ها به عنوان نماینده مردم است.
بنابراین باید بتواند از طریق آن‌ها اخبار سازمان را در اختیار مردم قرار دهد. ارتباط با رسانه از مهم‌ترین وظایف یک روابط عمومی است تا جایی‌که در چارت مدیریتی روابط عمومی سازمان‌ها بخشی را با عنوان «ارتباط با رسانه‌ها» قرار داده‌اند.
نحوه انتشار نشریات داخلی، بروشور، ویژه‌نامه‌ها و… همه در قالب نمودارهایی تشریح شده تا راهنمایی برای دانشجویان و کارمندان این حوزه باشد.

http://www.iran-newspaper.com/1392/6/6/Iran/5447/Page/8/Index.htm