روابط عمومـی در پویه محتوا

مهـدی باقـریان – اگر تولید محتوا، اقناع کننده و گفتگومدار نباشد نه تنها به فرایند ارتباط کمکی نمی کند بلکه می تواند نقطه پایان تماس سازمان و مخاطبان در امر ارتباطات نیز باشد. همان طور که گفته اند محتوای مبهم در امر ارتباطات، نتیجه مبهم نیز در پی خواهد داشت. محتوا و پیامی که هدفمند و پایدار و منسجم باشد این شانس را خواهد داشت تا تاثیر دلخواه را ایجاد کند.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) در سـال های اخیر با توجه به ظهور و گسترش فناوری های جدید ارتباط مدار، اهمیت تولید محتوا فزونی یافته و در نحوه و ماهیت تعاملات ما نیز تغییرات گسترده ای ایجاد کرده است. به همین دلیل روابط عمومی ها مجبور شده اند به تقاضا برای تعاملات پیچیده و محتوای جذاب توجه جدی تری از خود نشان دهند اما باید بدانیم تولید محتوای تاثیرگذار به خودی خود کافی نیست؛ بلکه باید دقیق، متناسب و هدفمند باشد.


به عبارت دیگر، اگر می خواهیم محل توجه مخاطبان واقع شویم باید به محتوایی را که به آنها عرضه می کنیم اهتمام جدی داشته باشیم و این که چقدر این محتوا برای آنها مفید است.


در واقع، برای آن که محتوای ما با نیازهای مخاطبان و مصرف کنندگان آن محتوا مطابقت داشته باشد باید بدانیم نیازها و خواسته های آنها چیست، چه چیزی آنها را برمی انگیزد، به چه اطلاعاتی نیاز دارند، مسأله و مشکل آنها چیست و چه نگرانی هایی دارند که به طور بالقوه آنها را از تعامل با سازمان باز می دارد؟


بنابراین اگر تولید محتوا، اقناع کننده و گفتگومدار نباشد نه تنها به فرایند ارتباط کمکی نمی کند بلکه می تواند نقطه پایان تماس سازمان و مخاطبان در امر ارتباطات نیز باشد. همان طور که گفته اند محتوای مبهم در امر ارتباطات، نتیجه مبهم نیز در پی خواهد داشت. محتوا و پیامی که هدفمند و پایدار و منسجم باشد این شانس را خواهد داشت تا تاثیر دلخواه را ایجاد کند.


تولید محتوا با تعریف مقتضیات و شناسایی نیازهای مخاطبان آغاز می شود. قبل از نوشتن کلمه ای، اهداف سازمان باید کاملا مشخص شود. داشتن محتوایی انعطاف پذیر و جذاب که در جای صحیح و در زمان درست در اختیار مخاطبان هدف قرار گیرد نیازمند برنامه ریزی عالمانه و هدفمند است.