شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| ما نهتنها میتوانیم از موفقیت دیگران در زمینه روابطعمومی بیاموزیم بلکه میتوانیم از شکستهای آنها در این زمینه نیز درس بگیریم. پس میتوانیم منتظر شکست آینده فیسبوک باشیم که میلیاردها دلار زیان روی دست این شرکت خواهد گذاشت اما برای ما میتواند آموزنده باشد.
مشکل شرکت فیسبوک و سایر شرکتهای بزرگ سه بعد دارد:
1- سیاستمداران دوست دارند مثل قهرمان به نظر برسند و یک راه برای تحقق این هدف حمله کردن به ثروتمندان به نیابت از طبقه متوسط و فقراست که میتواند برای آنها رای آور باشد.
2- از ثروتمندان مالیات بگیرید. یکی از مطالبات میلیونها نفر از رای دهندگانی است که خودشان ثروتمند نیستند یا کسانی هستند که معتقدند پولدارها میتوانند مالیات بدهند.
3- فیسبوک پولدار است خیلی هم پولدار است چراکه درآمد سهماهه سوم سال 2021 این شرکت 29 میلیارد دلار بود که 35 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل و سود خالص شرکت هم برای همین سه ماه چیزی بیش از 2/9 میلیارد دلار بود یعنی 17 درصد از سال قبل و همیشه در طول تاریخ هر وقت رهبران پول کم میآوردند به سراغ پولدارها میرفتند و امروز هم به سراغ شرکتهای ثروتمند آنهم با ادعای تلاش برای گرفتن «سهم منصفانه».
واقعیت این است که فیسبوک یک دارایی عظیم برای عموم جامعه است چراکه بیش از دو میلیارد نفر هر روز از فیسبوک بهصورت رایگان استفاده میکنند و فقط تعداد کمی از شرکتها هستند که با ما ارزان حساب میکنند اما فیسبوک و گوگل همهچیز را با ما رایگان حساب میکنند و فقط به شرکتهایی تبلیغ میفروشند که برای بقایشان به فیسبوک و گوگل محتاج هستند و نه سایر رسانههای اجتماعی.
یک واقعیت دیگر اینکه فیسبوک و گوگل و سایر شرکتهایی مانند آمازون و والمارت دارای بهترین نیروهای روابطعمومی در جهان هستند اما شاید این کافی نباشد. شاید اگر فعالان روابطعمومی در مسابقات المپیک شرکت میکردند به ستارههای المپیک تبدیل میشدند.
آنچه باید در اینجا انجام شود این است که کاری انجام شود که رای دهندگان احساس کنند «ما این شرکت را دوست داریم» و شرکتهایی که محبوب رای دهندگان هستند کمتر موردحمله سیاستمدارانی که امید به رسیدن به مقامهای بالاتر هستند قرار گیرند و این همان کاری است که فیسبوک انجام داده و به مدد فعالیتهای فعالان روابطعمومیاش به مرتبهای از محبوبیت رسیده که سیاستمداران جرئت حمله به آن را به بهانههایی مانند «از ثروتمندان مالیاتبگیرید» ندارند هرچند که بازهم قانونگذاران دست روی دست نگذاشتهاند و میکوشند تا با وضع قوانین دست و پاگیر چوب لای چرخ شرکتهای موفق بگذارند آنهم با شعار حمایت از عموم مردم.
منبع انگلیسی: www.prdaily.com
منبع فارسی: شارا – شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران
|
نظر بدهید