شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || در نخستین روزهایی که شرکتهای فناوری محصولات هوش مصنوعی مولد را معرفی کردند، برخی منتقدان بهسرعت درباره احتمال فروپاشی رسانهها هشدار دادند. هر متن، تصویر و ویدیو زیر ذرهبین شک و تردید قرار گرفت. اما برای ناشران اخبار و روزنامهنگاران، بحران عمیقتری در کمین بود.
چتباتها توانستهاند مخاطبان را در گفتگوهایی پیوسته درگیر نگه دارند؛ آنهم با پاسخ دادن به هر پرسش، معمولاً با خلاصهکردن مقالات تولیدشده توسط ناشران خبری. نتیجه این روند، کاهش خروج کاربران از این پلتفرمها به سمت سایتهای اصلی خبری است—تحولی که اکنون یک تهدید وجودی برای رسانهها و معیشت روزنامهنگاران در سراسر جهان بهشمار میرود.
بر اساس یک پژوهش جامع، قابلیت «مرور کلی هوش مصنوعی» (هوش مصنوعی Overview) گوگل—که محتوای وب را پیش از فهرست نتایج جستجوی سنتی بهصورت خلاصه نمایش میدهد—بیش از ۳۴ درصد از ترافیک سایتهای خبری را کاهش داده است. این یعنی کاهش مستقیم مخاطب و درآمد.
مدیرعامل شرکت DotDash Meredith (ناشر مجلاتی چون People، Better Homes & Gardens و Food & Wine) اخیراً اعلام کرده که آنها خود را برای سناریوی «صفر گوگل» (Google Zero) آماده میکنند؛ وضعیتی که کاربران دیگر هیچگاه روی نتایج جستجو کلیک نمیکنند.
برخی تحلیلگران معتقدند کاهش ترافیک ورودی ناشی از چتباتها، یکی از دلایل اصلی تعدیل نیرو در رسانههایی چون Business Insider و Dهوش مصنوعیly Dot بوده است. یکی از کارکنان سابق Business Insider اخیراً به خبرنگار رسانه، الیور دارسی، گفته است: «Insider برای اینترنتی ساخته شده بود که دیگر وجود ندارد.»
در حالیکه شرکتهای فناوری بر طبل نوآوری میکوبند، ناشران و روزنامهنگاران در تلاشند راهی برای ادامه حیات در زیستبوم جدید ارتباطات بیابند—زیستبومی که در آن، پلتفرمهای هوش مصنوعی، نه تنها واسطه بلکه جایگزین تولید محتوای انسانی شدهاند.
نویسنده: الکس رایزنر
منبع: The Atlantic | تاریخ انتشار: ۲۵ ژوئن ۲۰۲۵، ساعت ۴:۴۶ بعدازظهر به وقت شرق آمریکا
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای پیام/
نظر بدهید