شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– این گزارش بخشی از سلسله مقالاتی است که مرکز پژوهش پیو (Pew) با هدف پی بردن به این که عادت به خبر و اطلاعات چگونه به استفاده از تویتر و فیسبوک در میان عامۀ مردم آمریکا مربوط میشود. منبع اصلی دادهها برای این گزارش نظرخواهی است که در طی تعطیلات پایان دو هفته، 15-13 مارس 2015 و 22-20 مارس 2015، در میان 2035 نفر از بزرگسالانی که هجده سال به بالا داشتند انجام شد.
به گزارش گروه ترجمه شارا، این مطالعه که توسط مرکز پژوهش پیو با همکاری بنیاد جان اس و جیمز ال نایت انجام شده، درمییابد که اکثریت معینی از کاربران تویتر (63%) و فیسبوک (63%) اکنون میگویند که هر یک از دو پلتفرم مزبور به عنوان منبعی برای خبر دربارۀ رویدادها و مسایل خارج از عالم دوستان و خانواده عمل میکند. سهم مزبور از سال 2013، که حدود نیمی از کاربران (52% از کاربران تویتر، 47% از کاربران فیسبوک) میگفتند خبرها را از پلتفرمهای اجتماعی کسب میکنند، به میزان معتنابهی افزایش یافته است.
اگرچه هر دو شبکۀ اجتماعی سهم یکسانی از کاربران را دارند که از سایت آنها کسب خبر میکنند، اما تفاوتهای چشمگیری در توان بالقوۀ توزیع خبر آنها وجود دارد. مثلاً، نسبت کاربرانی که میگویند خبرهای دست اول جدید را در تویتر کسب میکنند، تقریباً دو برابر کاربرانی است که به کسب آن در فیسبوک میپردازند (59% در مقابل 31%).
|
نظر بدهید