تحقیقات در روابط عمومی تعطیل است

رشته و گرایش روابط عمومی در بین استادان روابط عمومی مهجور است و کمتر کسی علاقه‌مند به فعالیت علمی در این زمینه است. از طرفی دیگر تولید محتوا مورد تقدیر و تشویق قرار نمی‌گیرد، حمایت مالی نمی‌شود و کسی سراغ تولیدکنندگان محتوا را نمی‌گیرد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) دکتر احمد یحیایی ایله‌ای استاد ارتباطات در گفتگو با ستاد خبری سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران گفت: وقتی از تولید محتوا صحبت می‌کنیم منظور ما انواعی از پیام‌های صوتی و تصویری و نوشتاری است. هر چند تاکنون تأکید بر تولید محتواهای نوشتاری بوده است و کمتر محتواهای صوتی و تصویری تولید شده است و بطور کلی در ده سال اخیر در زمینه تولید محتواهای نوشتاری از جمله ترجمه و تألیف کتاب درباره روابط عمومی وضعیت قابل قبول است هر چند تقریباً تمامی تولیدات سهم گروه خاصی به عنوان مترجم یا مؤلف است.


در زمینه مقالات حرفه‌ای و بنیادی و نوآورانه کاملاً ضعیف هستیم و نمود آن در سخنرانی‌ها و مقالات تکراری و ضعیف سمینارها و کنفرانس‌های روابط عمومی است.


تقریباً بخش مطالعات و تحقیقات روابط عمومی تعطیل است، هم در سطح ملی و دانشگاهی به عنوان تحقیقات بنیادی و هم در سطح سازمانی و در زمینه تحقیقات کاربردی. این موضوع را هم آثار دریافتی جشنواره‌های روابط عمومی صحه‌گذاری می‌کنند.


از جمله وظایف نهادهای تصمیم‌گیر در زمینه ارتباطات و روابط عمومی در کشور از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به خصوص مرکز مطالعات ارتباطات و رسانه‌ها کوشش در زمینه مطالعات ارتباطی از جمله روابط عمومی است اما چون گرایش ذهنی و عملی استادان ارتباطات کشور روزنامه‌نگاری است تا روابط عمومی؛ مطالعات این موضوع به تعویق می‌افتد و مورد توجه قرار نمی‌گیرد. مرکز تحقیقات صدا و سیما، مرکز مطالعات سازمان فرهنگ و ارتباطات، دانشکده‌های ارتباطات دانشگاه‌های مختلف وظیفه دارند این بخش را تقویت کنند، البته اگر در پایان‌نامه‌های فوق لیسانس و دکتری موضوع روابط عمومی اولویت پیدا کند می‌توان محتواهایی غنی‌تر و کاربردی‌تر برای سازمان‌ها تولید کرد.


به طور کلی رشته و گرایش روابط عمومی در بین استادان روابط عمومی مهجور است و کمتر کسی علاقه‌مند به فعالیت علمی در این زمینه است. از طرفی دیگر تولید محتوا مورد تقدیر و تشویق قرار نمی‌گیرد، حمایت مالی نمی‌شود و کسی سراغ تولیدکنندگان محتوا را نمی‌گیرد.
 

گفتنی است سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با موضوع “روابط عمومی دانش محور و مدیریت محتوا”، با حمایت انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، انجمن بین المللی روابط عمومی، انجمن متخصصان روابط عمومی و برخی دانشگاه های خارجی و داخلی و با شرکت استادان، مدیران و کارشناسان صاحب نام، 19 دی ماه 1395در مرکز همایش های بین المللی المپیک برگزار خواهد شد.


علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی اینترنتی کنفرانس www.irancpr.ir رجوع نمایند.