تجزیه و تحلیل سخنان ریاست جمهوری در مراسم تحلیف/ دولت مردمداران شکل می گیرد

  

باور دارم تشکیل دولت راست گویان، امانت داران، اخلاق مداران و مردم داران، نزدیک ترین مسیر برای پیروی از پیامبر رحمت است. (رئیس جمهوری، 13 مرداد 1392)

 

شارا، احمد یحیایی ایله ای (دکترای ارتباطات)- تحلیل محتوای سخنان شخصیت های سیاسی و اجتماعی بخصوص سخنرانی در مراسم و برنامه های ویژه در بین متخصصان ارتباطات در سطح جهانی معمول و متداول است زیرا بر مبنای آن می توان رفتارهای سیاسی طیف حاکم و همچنین رقبا را پیش بینی کرد.

با همین هدف و در جهت روشنگری در بین جامعه روابط عمومی و بخصوص با توجه به اهمیت رویکرد مردمدارانه در سخنان مراسم تحلیف ریاست جمهوری، سخنرانی ایشان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

شاید با صراحت می توان گفت که “مردم” واژه کلیدی سخنرانی مراسم تحلیف رئیس جمهوری بود. مردمی که از آنان به نیکی یاد شد. مردم بزرگوار، مردم گرانقدر و مردم شریف.

اهمیت این واژه از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا می کند که کلیدی ترین واژه روابط عمومی یعنی “مردمداری” محور سخنرانی قرار گرفت و به بیانی دیگر می توان گفت: کلیدی ترین واژه روابط عمومی کلید دولت یازدهم است.

رئیس جمهوری گفت: ما باید به مردم اعتماد کنیم، با آنها صادقانه سخن بگوییم و شرایطی را فراهم آوریم تا مردم مسئولیت بیشتری در اداره کشور و تأمین معاش خود بپذیرند و مداخله اقتصادی و فرهنگی دولت در زندگی آنها کاهش یابد.

این رویکرد که بیش از نیم قرن است که دنیا عملا آن را به عنوان بهترین روش اجرایی کشورها برگزیده است می تواند نجات دهنده دولت، مردم و کشور باشد زیرا تصدی گری دولتها جز انحصار، کاهش خلاقیت و افت کیفیت تاکنون چیزی در پی نداشته است.

رئیس جمهوری در همان ابتدای سخنان خود نوید می دهد که دولت مردمداران شکل می گیرد و تحلیل سخنان ریاست جمهوری نشان می دهد که واژه مردم با 17 بار تکرار در سخنان ایشان کلیدی ترین واژه ذهنی و انتخابی ایشان بوده است.

مردم 17بار، مردم ایران دو بار، ملت شریف ایران دو بار، مردم بزرگوار ایران یک بار، مردم گرانقدر ایران یک بار، مردمسالاری یک بار، رای مردم دو بار، دولت مردمدارانه یک بار و مجموعا 30 بار واژه مردم در سخنان تحلیف به کار برده شده است.

ملت سه بار، ملت ایران دوبار، ملت شریف ایران دو بار،  ملت بزرگ یک بار، ملت بزرگ و شریف یک بار و ملت بزرگوار یک بار و مجموعا ده بار از دیگر واژه های مرتبط با مفهوم مردمداری است که در سخنان رئیس جمهوری بیان شده است.

علاوه بر تجزیه و تحلیل واژگانی سخنان رئیس جمهوری، تحلیل گفتمان ایشان یا بررسی مفاهیم کلیدی سخنرانی نشان می دهد که گفتگو، تفاهم، تولید اعتماد، مبارزه با تبعیض، توسعه شفافیت و تقویت سرمایه های اجتماعی که البته از مفاهیم زیربنایی روابط عمومی نیز محسوب می شود مباحث محوری دولت یازدهم خواهد بود.

طرح و تبیین چنین چشم اندازی در مهمترین سخنرانی روزهای آغازین دولت جدید می تواند این امید را زنده کند که روابط عمومی در وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی به مردم نزدیک شده و  نقش و سهم جدی خود را در دولت انجام دهد.

این مهم تحقق نخواهد یافت مگر دولت با رویکرد علمی و به کارگیری کارشناسان حرفه ای روابط عمومی در سطوح مدیریتی روابط عمومی نشان دهد که عملا تمایل به ارتباط با مردم دارد.