بهرهگیری از ابزارهای نوین ارتباطی و تولید محتوای هوشمندانه؛ محور تحول روابطعمومی در وزارت نفتمدیرکل روابط عمومی وزارت نفت بر لزوم ارتقای مهارتهای حرفهای، حضور مؤثر در عرصههای عملیاتی و خلق محتوای ارزشآفرین در روابطعمومیها تأکید کرد.

شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در نشست روابط عمومیهای ستاد و مناطق 37گانه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، خواستار بهرهگیری از ابزارهای نوین ارتباطی در جهت ارتقاء مهارتهای حرفهای کارشناسان روابط عمومی شد و حضور مؤثر روابط عمومیها در عرصههای عملیاتی را فراتر از فعالیتهای رسانهای دانست.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، در این نشست، مجید بوجارزاده با اشاره به نقش کلیدی روابط عمومی در شرایط خاص کشور گفت: در شرایط بسیار دشوار و پیچیده، این روابط عمومیها هستند که با هوشیاری و چابکی، سازمان را در مواجهه با بحرانها همراهی میکنند.
بوجاز زاده اظهار کرد: نمونهای روشن از این عملکرد، اقدام بهموقع همکاران در یکی از سختترین روزهای تأمین سوخت نیروگاه مشهد بود که در کمتر از ۲۴ ساعت، ۱۰۰ تانکر سوخت از جنوب کشور به مشهد ارسال شد و شرایط اضطراری کنترل شد. اینگونه اقدامات، حاصل هماهنگی و آمادگی ذهنی مدیران و تیمهای روابط عمومی در سراسر کشور است.
وی همچنین با اشاره به لزوم بهرهگیری از ابزارهای نوین ارتباطی، خواستار ارتقاء مهارتهای حرفهای کارشناسان روابط عمومی و استفاده هدفمند از ظرفیت رسانههای اجتماعی، فضای مجازی و تولید محتوای هوشمندانه شد.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با اشاره به اهمیت مستندسازی، روایتسازی، اطلاعرسانی بهموقع و حضور مؤثر روابط عمومیها در عرصههای عملیاتی، افزود: نقش روابط عمومیها فراتر از فعالیتهای رسانهای است. آنها باید بهعنوان بازوی تصمیمساز در کنار مدیران ارشد عمل کنند.
ضرورت توجه به تقویت ساختار سازمانی
رئیس روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، ضمن ابراز خرسندی و تشکر از حضور صمیمانه مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در این نشست، از روابط عمومیهای مناطق ۳۷گانه بهخاطر تلاش و ارائه پیشنهادات در جهت پیشبرد اهداف تشکر کرد.
فاطمه کاهی بر ضرورت توجه ویژه و اصلاح ساختار سازمانی تأکید کرد و افزود: ساختار کنونی روابط عمومی طی سالهای گذشته بارها مورد بازنگری قرار گرفت اما هنوز به جایگاه واقعی خود دست نیافته است. این مسئله یکی از دغدغههای اصلی در شرکت ملی پالایش و پخش است که با جدیت در حال پیگیری است.
کاهی همچنین اظهار کرد: با حمایتهای مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت، اقدامات اولیه برای مکاتبات رسمی و برگزاری جلسات کارشناسی در حوزه ساختار انجام شده و موافقتهای اولیه اخذ شده است. تغییرات تکنولوژیک و افزایش دامنه وظایف روابط عمومی از جمله فعالیت در فضای مجازی، مدیریت وبسایت، شفافیت اطلاعات، ارتقاء سلامت اداری، مدیریت بحران و فعالیتهای چندرسانهای، ضرورت بازنگری اساسی در ساختار این حوزه را بیش از پیش نشان میدهد.
رئیس روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران افزود: امروزه روابط عمومی نیازمند واحدهای تخصصی مانند سنجش افکار عمومی، تحلیل محتوا، برنامهریزی راهبردی، پژوهش و کارسنجی است تا بتواند نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت شرکت ایفا کند.
وی در پایان ضمن تقدیر ویژه از تلاشهای شبانهروزی همکاران در شرایط دشوار، بهخصوص در بحرانهایی همچون جنگ ۱۲ روزه، تأکید کرد: حضور فعال و مستمر شما در خط مقدم خدمترسانی، اطلاعرسانی دقیق و ایجاد رضایت عمومی، نشاندهنده اهمیت و تأثیرگذاری روابط عمومی است.
تولید محتوای ارزشآفرین، سلاح اصلی روابطعمومی است
معاون نشریات، شانا و توسعه شبکههای اطلاعرسانی دیجیتال وزارت نفت در این نشست ضمن قدردانی از زحمات همکاران روابطعمومی در مناطق مختلف، تأکید کرد: یکی از مهمترین وظایف روابطعمومیها خلق ارزش خبری از رویدادهای کوچک است. در مناطقی که شما حضور دارید، برخلاف بخشهای ستادی، دربرگیری بالایی وجود دارد. در حالی که مخاطب عمومی شاید متوجه حفر یک چاه در منطقهای خاص نباشد، اما به شدت با تأمین سوخت درگیر است و این مزیت بزرگی برای تولید محتوای تأثیرگذار است.
پرستو یونچی با اشاره به یکی از مصادیق مهم در تابستان گذشته توضیح داد: در اوج سفرهای تابستانی، تأمین مستمر بنزین در مناطق شمالی کشور از طریق تلاش شبانهروزی کارکنان سوخترسانی صورت گرفت؛ اما در بسیاری موارد، ما نتوانستیم این فرآیند دشوار را به تصویر بکشیم. این اتفاقات ظرفیت بالایی برای خلق روایتهای موثر دارد و روابطعمومیها باید از این فرصتها برای تولید محتوا استفاده کنند.
از روایت مردمی تا محتواهای وایرال
معاون نشریات و توسعه شبکههای اطلاعرسانی وزارت نفت بر اهمیت استفاده از روایتهای مردمی در تولید محتوا تأکید کرد و گفت: گاهی یک تصویر ساده از یک نیروی خدماترسان در شرایط سخت، تأثیری چندبرابر گزارشهای رسمی دارد. روابطعمومیها باید در جمعآوری این محتواهای انسانی و عاطفی پیشقدم باشند.
وی با بیان اینکه سلاح روابطعمومی فقط تولید محتوای هوشمندانه است، خواستار حضور فعال روابطعمومی در تصمیمگیریهای سازمان شد.
یونچی همچنین به موضوع اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: ما در چنین رویدادهایی حضور پررنگ داریم، اما تصویر روشنی از اقدامات ارائه نمیشود. در حالی که همین محتواهای ساده و بهظاهر روزمره میتوانند ارتباط عاطفی ما با جامعه را تقویت کنند.
آموزش مدیریت بحران؛ اولویت امروز روابط عمومیها
معاون نشریات، شانا و توسعه شبکههای اطلاعرسانی دیجیتال وزارت نفت در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به آمادگی ادارهکل روابطعمومی وزارت نفت برای آموزشهای تخصصی در حوزه مدیریت بحران گفت: با حمایت مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت و همراهی رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش، برنامهریزی برای برگزاری مانورهای آموزشی در دستور کار قرار گرفته است تا در صورت بروز بحران، روابطعمومیها در بالاترین سطح آمادگی باشند.
یونچی تأکید کرد: تجربه جنگ رسانهای در چند ماه گذشته نشان داد که بدون نیاز به تملق یا بیان مستقیم، سیستم وقتی با محتوای ارزشمند مواجه میشود، خود به تأثیرگذاری روابطعمومی اذعان میکند. این همان مسیری است که باید با صبر، استمرار و خلاقیت طی کنیم.
بر پایه این گزارش، نشست هماهنگی و هماندیشی روابط عمومیهای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، روز یکشنبه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۴ با حضور کرامت ویسکرمی، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، محمدرضا بوجارزاده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت، فاطمه کاهی، رئیس روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش، محسن مومنی رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش و مسئولان واحدهای ستادی و روسای روابط عمومیهای مناطق ۳۷گانه برگزار شد.
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای شارا/
نظر بدهید