بهداشت محیطی هند؛ در انتظار کمپین روابط عمومی

روابط عمومی باید بتواند از مناسبت ها برای اقدامات بزرگ استفاده کند. شخصیت انقلابی مهاتما گاندی و عمل انقلابی برقراری بهداشت در هند مناسبتی بسیار زیادی با همدیگر دارند و از این رو دستگاه روابط عمومی هند مسیر مناسبی را در پیش گرفته است.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) دولت هند برای موفقیت طرح «هند را تمیز کنیم»، از چند روز پیش تبلیغات وسیعی را آغاز کرد؛ و پیش از روز اصلی آغاز این حرکت، تصاویر شخصیت‌ها و سیاستمداران هندی که جارو به دست داشتند، در روزنامه‌ها و اخبار تلویزیونی منتشر شد.


• اطلاع رسانی در کمپین روابط عمومی
این اقدام با سخنرانی ناریندرا مودی در روز استقلال هند (15 آگست) کلید خورده است و در آن روز وی گفته است که او چقدر از این همه کثافتی که در اطراف خود می‌بیند، ناراحت است.
این اقدام مودی در صورتی که در ادامه با فعالیت های نهادهای اطلاع رسان در هند همراه باشد می تواند ثمرات خوبی را برای هندی ها به همراه داشته باشد. در واقع هند امروز برای بهداشت محیطی بیش از هر چیز به روابط عمومی نیاز دارد.
حدود ۴ میلیون نفر از کارکنان ادارات دولتی هند و میلیون‌ها دانش‌آموز دبستانی این کشور در اقدامی هماهنگ حرکتی را برای نظافت و تمیز کردن شهرها و نقاط مختلف هند آغاز کردند. این اقدام همزمان با روز تولد مهاتما گاندی، رهبر استقلال هند انجام شد.


• شخصیت سازی و نسبت دادن در کمپین روابط عمومی
روابط عمومی باید بتواند از مناسبت ها برای اقدامات بزرگ استفاده کند. شخصیت انقلابی مهاتما گاندی و عمل انقلابی برقراری بهداشت در هند مناسبتی بسیار زیادی با همدیگر دارند و از این رو دستگاه روابط عمومی هند مسیر مناسبی را در پیش گرفته است.
روز تولد مهاتما گاندی در هند معمولا و به طور سنتی تعطیل عمومی است. اما امسال کارکنان اداری و دانش آموزان دبستانی در مدارس دولتی این روز را تعطیل نبودند و در عوض با به دست گرفتن جارو و خاک‌انداز دفاتر و کلاس های درس و توالت های محل کار خود را تمیز کردند.
ناریندرا مودی، نخست وزیر هند، خود پیش‌آهنگ این حرکت شد و روز پنجشنبه صبح با جارویی در دست در منطقه «والمیکی نگار» حاضر شد و جنبش «بهارات آبیهان» (هند را تمیز کنید) را آغاز کرد. «والمیکی نگار» منطقه‌ای در دهلی است که ساکنان آن عموما کارگران نظافتچی هستند.
نخست وزیر هند گفت: «پس از این همه سال از زمان استقلال تاکنون، آیا هنوز باید در کثافت زندگی کنیم؟ حتی این مشکل را نمی‌توانیم حل کنیم.»
مهاتما گاندی را که «پدر هند» می‌نامند، به اینکه درباره بهداشت و نظافت وسواس به خرج می داد، شهرت دارد. و این یکی دیگر از زمینه هایی است که روابط عمومی ها در شکل دادن کمپین باید در نظر بگیرند. در بسیاری از کمپین های روابط عمومی از شخصیت های مشهور بدون ارتباط با موضوع استفاده می شود که این امر از اثربخشی فعالیت روابط عمومی می کاهد.


• مدیریت نارضایتی ها در کمپین روابط عمومی
این اقدام درحالی صورت گرفته که بسیاری از کارکنان دولتی از این اقدام خیلی راضی هم نیستند. از کارکنان دولتی خواسته شده بود تا در ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه در سرکار حاضر شوند و قول دهند تا حداقل ۱۰۰ ساعت در سال (یعنی دو ساعت در هفته) به تمیزی و پاکسازی مشغول باشند؛ و بلافاصله قول خود را با تمیز کردن شروع کنند.
اما پنجشنبه آغاز یک تعطیلی طولانی مدت در هند است. ابتدا فستیوال هندویی «دسره» در روز جمعه و پس از آن جشن عید قربان در روز دوشنبه. بنابراین تصمیم دولت برای اینکه کارکنان دولتی در روز تعطیل سرکار باشند خرسندی همه را به همراه نداشته است.
در واقع روابط عمومی باید علاوه بر نکات مثبت به بازخوردها نیز توجه داشته باشد. اینکه یک سری از منافع در هر حرکتی به خطر می افتد و باید راهی برای مقابله با آن پیش بینی شود. که به نظر می رسد در کمپین روابط عمومی بهداشت محیطی هند این مورد لحاظ نشده است.


• زمانمند و هدفمند بودن کمپین روابط عمومی
مودی در سخنان خود گفت چه روزی بهتر از روز تولد گاندی تا با تلاش برای تمیز کردن هند، از او یاد کنیم. او متعهد شد تا سال ۲۰۱۹ و هنگامی که هند یکصد و پنجاهمین سالروز استقلال خود را جشن بگیرد، «کشوری داشته باشیم که حتی ذره‌ای از کثیفی در دهکده‌ها، شهرها، خیابانها، مدارس، پرستش‌گاه‌ها و بیمارستان‌ها نباشد.»
اهداف کمپین روابط عمومی باید زمان دار باشد. یعنی بدانیم که چه زمانی کمپین شروع و چه زمانی به پایان برسد و تعریف دقیقی از اهداف آن توسط سخنگوی سازمان صورت گیرد. در کمپین روابط عمومی هند نیز این موارد در نظر گرفته شده است.


تقسیم وظایف اجرایی میان مردم و سازمان در کمپین روابط عمومی
بخشی از کمپین روابط عمومی باید به تعیین وظایف میان مردم و دولت بپردازد. اینکه از یک طرف سخت افزارهای مورد نیاز بهداشت از قبیل سرویس های بهداشتی، دفن زباله و جمع آوری آن از وظایف دولت و سازمان است و فرهنگ استفاده از سخت افزارها در گرو تلاش مردم می باشد.
در کمپین بهداشت محیطی هند یکی از معضلات بحث نبود سرویس های بهداشتی و به تبع آن نبود فرهنگ استفاده از این سرویس ها است. به گفته مقامات دولتی هدف اصلی این برنامه تلاش برای خاتمه دادن به قضای حاجت در اماکن عمومی است. حدود نیمی از جمعیت یک میلیارد و دویست میلیون نفری هند، به توالت دسترسی ندارند.
مودی می گوید می‌خواهد تمام مدرسه‌ها و تمام خانه‌ها در پنج سال آینده دارای توالت باشد. اما این تعهد دولت بسیار هزینه دارد. این اقدام حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. دولت مقدار بسیار کمی را برای این کار کنار گذاشته است و در نظر دارد که بقیه پول مورد نیاز را از بخش خصوصی و پروژه‌های عمرانی بین‌المللی فراهم کند.


مراقبت از منتقدان در کمپین روابط عمومی
منتقدان می‌گویند هند که اغلب در زمره کثیف‌ترین کشورهای جهان خوانده می شود، فقط با ساخت توالت، تغییر نخواهد کرد. بسیاری از شهرهای هند پر است از زباله و بسیاری از رودخانه‌های این کشور از جمله رود مقدس گنگ پر است از زباله و مدفوع انسانی و حیوانی.
اومش آناند، ناشر مجله «جامعه مدنی» می‌گوید فکر نمی‌کند که آقای مودی فقط درصدد تبلیغات باشد. به گفته او، ناریندرا مودی واقعا می‌خواهد دست به یک اقدام بزند و این حرکت شاید اول راه باشد. به گفته آقای آناند مهم است که یک اقدام نمادین اینچنینی، دست‌کم شروع شود.
کمپین روابط عمومی بایستی از منتقدانی که برای هر طرحی وجود دارند مراقبت کند. سعی کند که به بهترین نحو به آنها پاسخ دهد و گاهی اوقات باید با ارائه گزارش دقیق عملکرد و مطابق با موارد نقد شده، پاسخ های عملی را به آنها نشان داد.


منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)