بازیکنانی مانند کریستیانو رونالدو تاثیر خاصی بر برندها دارند

فوتبال با بیش از 3 میلیارد هوادار محبوب ترین ورزش در جهان است، بنابراین جای تعجب نیست که بازیکنان چه در زمین و چه در خارج از زمین پاداش زیادی دریافت کنند. رونالدو و لیونل مسی هر دو در لیست فوربس، پردرآمدترین ورزشکاران جهان قرار گرفتند و بیش از نیمی از درآمد خود را در زمین کسب کردند: 97 میلیون دلار برای مسی و 70 میلیون دلار برای رونالدو.

 

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)|| هنگامی که کریستیانو رونالدو پرتغالی در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسابقات یورو 2020 یوفا، دو بطری کوکاکولا را از معرض دید خارج کرد، شاید خودش هم تاثیر این رفتارش را پیش بینی نمی کرد. با این کار، او ظاهرا میلیاردها دلار از ارزش بازار یکی از بزرگترین برندهای جهان را کم کرد.


به گزارش اختصاصی شارا به نقل از adweek، یا دست کم این چیزی است که از عناوین برداشت می شود.


شایان ذکر است که طبق گزارش Sportico، قبل از اینکه این رفتار از رونالدو در اتاق خبری سر بزند هم ارزش بازار کوکاکولا رو به افول بود (2.9 میلیارد دلار در ابتدای روز 15 ژوئن). این طور برداشت می شود که این اتفاق با سقوط این برند همزمان بوده است.


نفوذ رونالدو


این واقعیت که رسانه‌ها با هیجان از اقدامات رونالدو به عنوان علت مستقیم سقوط یک برند خبر می دهند، بیانگر قدرت درک شده و نفوذ بازیکنی مانند او در سراسر جهان است. این میزان تاثیرپذیری مردم از یک بازیکن فوتبال چندان عادی نیست؛ تعداد معدودی از بازیکنان می توانند با رفتار خود به این شکل به یک برند آسیب بزنند.


این اتفاق پیامدهای احساسی زیادی را در جوامع به دنبال داشت، بسیاری از مصرف کنندگان این حقیقت را قبول داشتند که یک ستاره جهانی “می تواند از قدرت خود به خوبی استفاده کند”، به جای اینکه از آن برای همکاری های تجاری با یک برند استفاده کند، ممکن بود جریمه شود، این حرکت او بر فردی که در یخچال را باز می کند موقع برداشتن نوشیدنی تاثیر می گذارد. جالب است بدانید که او در ورزش در اوج قرار گرفته و با 550 میلیون فالوور از نفوذ اجتماعی برخوردار است، و تعداد اسپانسرهای او نسبت به گذشته کمتر هستند.


اما رونالدو در موقعیت انتخابی هیچ وقت از چنین نفوذی برخوردار نبوده است. بر خلاف بازیکنانی که توانسته اند خیلی سریع به این جایگاه و این سطح از نفوذ دست یابند، او با گذشت زمان موفق به دستیابی به این سطح از نفوذ شده است. همین چند وقت پیش بود که مرغ سوخاری KFC، بطری های روغن Castrol یا پروازهای Emirates را تبلیغ می کرد. همین اواخر بود که او به جایی رسید که در عرصه جهانی قهرمان شد و حالا می تواند برندها را تبلیغ کند و یا موجب تخریب آنها شود.


فوتبال با بیش از 3 میلیارد هوادار محبوب ترین ورزش در جهان است، بنابراین جای تعجب نیست که بازیکنان چه در زمین و چه در خارج از زمین پاداش زیادی دریافت کنند. رونالدو و لیونل مسی هر دو در لیست فوربس، پردرآمدترین ورزشکاران جهان قرار گرفتند و بیش از نیمی از درآمد خود را در زمین کسب کردند: 97 میلیون دلار برای مسی و 70 میلیون دلار برای رونالدو.


با این سرمایه ای که در بانک ذخیره کرده اند، آنها خود تصمیم می گیرند که با چه برندی می خواهند کار کنند و عنوان قهرمانی را کسب کنند.

 

نویسنده: Lucy Basden-Smith

منبع فارسی: شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)
منبع انگلیسی:  www.adweek.com

زمان انتشار: 2 days ago