اگر فیس بوک فردا بمیرد چه؟ چشم انداز روابط عمومی

در یک دهه گذشته که شبکه‌های اجتماعی در آمریکا و دیگر نقاط دنیا رونق گرفتند، کنش‌گران حامی حریم خصوصی به کاربران هشدار می‌دادند جایی که خدمات برای کاربران رایگان است، در واقع خود این کاربران، محصول فروخته‌شده اند.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)  در نخستین هفته‌های بعد از پیروزی دونالد ترامپ، به نظر می‌رسید ادعاها درباره نقش فیس بوک و شبکه‌های اجتماعی دیگر برای مارک زاکربرگ شوخی اند اما با تحولات اخیر و افشاگری‌ها درباره دست‌رسی شرکت‌های تجاری به اطلاعات کاربران، حالا پایش به جلسه سنا باز شد.

در یک دهه گذشته که شبکه‌های اجتماعی در آمریکا و دیگر نقاط دنیا رونق گرفتند، کنش‌گران حامی حریم خصوصی به کاربران هشدار می‌دادند جایی که خدمات برای کاربران رایگان است، در واقع خود این کاربران، محصول فروخته‌شده اند.

حالا با این گمانه‌ها که یک دولت خارجی، روسیه، یا کاسب‌هایی در مقدونیه، برای منافع سیاسی یا مالی خودشان از فضای انتخابات آمریکا استفاده کرده‌اند تا محتوای جنجالی به ده‌ها میلیون رای‌دهنده آمریکایی نشان دهند، حساسیت‌ها درباره حریم خصوصی کاربران به موضوع خبری روز تبدیل شده است.

این جلسه استماع پس از آن شکل گرفت که در چند هفته اخیر موضوع استفاده شرکت تحلیل داده‌های کمبریج آنالتیکا از اطلاعات حدود ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک و به کارگیری آنها به نفع کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، فیسبوک را با انتقاد گسترده روبرو شد.

 

روز دوم مراسم عذرخواهی مارک زوکربرگ همانند روش روز اول ادامه یافت. همانطور که نیویورکر خاطر نشان کرد، “مارک زوکربرگ اکثر زندگی بزرگسالی اش را صرف عذرخواهی کرده است، اما او موفق به بهبودی نشده است.”

سه مساله روابط عمومی ناشی از نقض داده های کمبریج آنالیتیکا است:

– آیا پاسخ بحران در کاهش آسیب ها موثر بود؟
– آیا فیس بوک وسیله ای مناسب برای روابط عمومی است؟
– آیا فیس بوک می تواند زنده بماند؟

پاسخ های کوتاه عبارتند از: نه، نه و شاید.

 

اول، پاسخ بحران

استراتژی فیس بوک همان استراتژی دیل کارنگی است: “پذیرش اشتباه، تقاضای بخشش، و سپس وعده به انجام بهتر”. به گفته سی ان ان، آسیب بسیار صمیمی بود.

بسیاری از افراد در فیس بوک ممکن است اطلاعات پروفایل عمومی خود را از بین برده باشند. افرادی که در حال خرابکاری هستند، از بازیابی حساب کاربری و ابزارهای جستجو استفاده می کنند که به آنها اجازه می دهد تا به شماره تلفن ها و آدرس های ایمیل آنها دسترسی داشته باشند، سپس اطلاعات را از پروفایل ها می گیرند.

دوم، فیس بوک یک وسیله مناسب برای روابط عمومی است؟

به آمار فیسبوک توجه داشته باشید تقریبا 5 میلیارد مطلب هر روز منتشر می شود. خب این مکان بسیار عالی برای ارسال عکس، اخبار، ویدیو و سایر مطالب سازمان یا شرکت شما باشد.

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)