شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– خلاقیتها و نوآوریهای سازمانی را میتوان در پنج دسته کلی زیر طبقه بندی کرد:
خلاقیت و نوآوری بنیادی؛ عبارت است از فرایند خلاقیت و نوآوری که موجب تغییر و تحول اساسی و بنیادی در سازمان میشود.
خلاقیت و نوآوری در فرایند؛ عبارت است از ایجاد خلاقیت و نوآوری در جنبههای فرایندی سازمان که نتیجه اش بهبود یا تغییر فرایند مراحل و روش عملیات، سازوکار و مواردی از این قبیل است.
خلاقیت و نوآوری در فرآورده (محصول)؛ عبارت است از فرایند خلاقیت و نوآوری که نتیجه اش بهبود یا تغییر فراورده سازمان، یا خلق و تولید محصول جدید است.
خلاقیت و نوآوری در خدمات؛ عبارت است از فرایند خلاقیت و نوآوری که در نتیجه آن بهبود یا تغییری در کیفیت و نوع خدمتی که سازمان عرضه میکند، ایجاد میشود یا خدمت جدیدی خلق و عرضه میشود.
خلاقیت و نوآوری در بازاریابی؛ عبارت است از فرایند خلاقیت و نوآوری در راهبردها، الگوها و روشهای بازاریابی که سازمان برای ارائه تولیدات یا خدمات خود به بازار بکار میگیرد. در این حالت شیوههای بازاریابی بهینه شده یا تغییر میکند یا روشهای نوینی خلق شده و مورد استفاده قرار میگیرد. ممکن است انواع دیگری از خلاقیت و نوآوری سازمانی در دیدگاههای مختلف وجود داشته باشد.
خلاقیتها و نوآوریهای فناورانه را میتوان در دو دسته کلی در نظر گرفت:
1. خلاقیت و نوآوری بنیادی و زیر بنایی (بزرگ) که عبارت است از فرایند خلاقیت و نوآوری فناورانه که فناوری جدیدی خلق میکند و میتواند جایگزین فناوری پیشین بشود.
2. خلاقیت و نوآوری تکاملی و بهینهساز (کوچک) که عبارت است از فرایند خلاقیت و نوآوری فناورانه که در نتیجه آن فناوری موجود تکمیل و بهینه میشود.
سید مهدی گلستان هاشمی
|
نظر بدهید