اصول و مبانی روابط عمومی کارآمد و پویا

 داریوش چهرازی – بدون شک روابط عمومی یکی از مشاغل چند بعدی دنیای امروز است بسیاری از ویژگی ها، تخصص و علایق، هنر و خلاقیت، مدیریت و مطالعه، جوشش و ذوق درونی و عوامل بیشمار دیگری باید گردهم آیند تا دستاوردهای اثربخش این فن و هنر متجلی گردد.

بمنظور پرهیز از اطاله قلم و نگارش مقالی بلند، فهرستی از پیش نیاز ها، الزامات و نکات اساسی و ذیربط در حرفه روابط عمومی را بشرح ذیل یادآور می شویم. اما “نه به قصد خواندن و گذشتن” بلکه به قصد خواندن و ایستادن و به تأمل نشستن.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) بدون شک روابط عمومی یکی از مشاغل چند بعدی دنیای امروز است بسیاری از ویژگی ها، تخصص و علایق، هنر و خلاقیت، مدیریت و مطالعه، جوشش و ذوق درونی و عوامل بیشمار دیگری باید گردهم آیند تا دستاوردهای اثربخش این فن و هنر متجلی گردد.


بمنظور پرهیز از اطاله قلم و نگارش مقالی بلند، فهرستی از پیش نیاز ها، الزامات و نکات اساسی و ذیربط در حرفه روابط عمومی را بشرح ذیل یادآور می شویم. اما “نه به قصد خواندن و گذشتن” بلکه به قصد خواندن و ایستادن و به تأمل نشستن.


* عشق و تمایلات درونی نزد فعالان روابط عمومی یک ضرورت است وگرنه در میانه راه، طرق و حرفه دیگری را جستجو خواهند کرد!


* اگر نان از آرد تولید و ساخته می شود، فن روابط عمومی از “خلاقیت و نوآوری” مایه می گیرد و این یک حقیقت بزرگ و نهفته در دل این حرفه است.


* روابط عمومی مجموعه ای است از دانش و عشق، علم و هنر، ذوق و درایت و هریک از این ویژگی ها به تنهایی قادر به عملکردی واقعی و اثر بخش نیست.


* فعالان عرصه روابط عمومی، آراستگی ظاهری را باید در لیست باورهای اجتماعی و حرفه ای خود با خط درشت بنویسند و آنرا یک تشریفات سازمانی تلقی نکنند.


* دستیابی به حداکثر محبوبیت اجتماعی و سازمانی باید در صدر اهداف فعالان روابط عمومی باشد و در این راه عالمانه و صمیمانه بکوشند.


* کارشناسان و مدیران روابط عمومی نزد افکار عمومی باید از بالاترین درجه مقبولیت، اهلیت و مشروعیت علمی بهره مند باشند.


* اطلاع و اشراف به مبانی و اصول فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه و سازمان از شروط موفقیت در حرفه روابط عمومی است.


* تسلط نسبی و مطلوب به ادبیات و شهره به قدرت قلم و گزارش نویسی از نشانه های اهلیت کارشناسان روابط عمومی است.


* بهره مندی از فن بیان، گویش توأم با ادب و متانت و پرهیز از ادبیات مبتذل از آرایه ها و الزامات دیگر این حرفه است.


* آشنایی نسبی به اصول و فنون تهیه و تولید فرآورده های اطلاع رسانی و تبلیغی اعم از تولید فیلم، کتاب، روزنامه و مسایل پیرامونی مثل تدوین، صفحه آرایی، تنظیم متن و سناریو و…


* قدرت برقراری ارتباطات دوسویه و توانایی اثبات مقبولیت و اهلیت نسبی خود به مخاطب


* برخوداری از مهارت های کلامی، ارتباطی، گوش سپردن، فنون مذاکره، تکنیک های انتقال مؤثر پیام و …


* آشنایی و تسلط نسبی به مبانی هنری اعم از نقد و تحلیل های هنری و تیز بینی های حرفه ای


* بکارگیری خلاقیت و نوآوری در کلیه فعالیت ها و تلاش مجدانه جهت گریز از کمند تکرار کسالت آور.


* توانایی بالا در زیبایی شناختی و تقویت این حس در ادراکات فردی و بروز و ظهور آن در فعالیت های سازمانی و فرهنگی و رسانه ای.


* عملکرد متعادل ،منطقی و علمی و تقویت ویژگی های درونی جهت دستیابی به یک ساختار شخصیتی نافذ و فراگیر برای  تمامی اقشار و طیف های سازمان جذاب و مطلوب باشد.( نه برای گروه و طیفی خاص)


* پرهیز از نگرش ها و عملکردهای تک بعدی و گرایش به یک مقوله خاص در فعالیت ها و غفلت از ماهیت منشور گونه و چند بعدی روابط عمومی.


* تلاش در جهت ایجاد ارتباطات دو سویه در درون سازمان با کارکنان و مدیران و در خارج از سازمان با نهادهای ذیربط فرهنگی، رسانه ای و اجتماعی.


* ایجاد زمینه های مساعد و جذاب برای جلب مشارکت های فکری و فرهنگی کارکنان از طریق ابتکار عمل های مختلف و خلاقانه


* تهیه و تولید مقالات علمی و فرهنگی و تخصصی در حوزه مسایل ذیربط سازمان و انعکاس در رسانه های مکتوب داخلی و بیرون سازمانی.


* تجلی علم و هنر و زیبایی در کلیه فعالیت ها فراموش نکنیم گاه متن، طرح و کیفیت نصب یک پلاکارد بیش از حد تصور ما عمق دانش ، هنر و لیاقت یک روابط عمومی و مدیریت آن را به نمایش می دهند.


* این واقعیت را باید پذیرفت:


قسمت اعظم ارتقاء اعتبار و شأن یک روابط عمومی بستگی به کمیت و کیفیت فعالیت ها و خلاقیت های خود آن روابط عمومی دارد.


* کار روابط عمومی ها در ساختار های صنعتی بسیار مشکل است چرا که مسایل استراژیک تر و مهمتری برای مدیریت در والویت است. اینجاست که خلاقیت و تفکر و نوآوری تیرکمان روابط عمومی است.


* صداقت، حسن نیت، مردمداری، تواضع، برخورداری مطلوب و جذاب اجتماعی بدون شک از زیر ساخت های شخصیت مدیران و کارشناسان روابط عمومی است.


* فراموش نشود شناخت زمان و مکان مناسب برای طرح مسایل و انجام فعالیت های روابط عمومی یک اصل اساسی است.


* غفلت از اصل مسلم مخاطب شناسی در فعالیت های روابط عمومی گاه ترجمان ضرب المثل ” زیره به کرمان بردن” و ” گاه سخنرانی در محفل کران” و یا” اجرای نمایش در محله کوران” خواهد بود.


*هرگاه تفاوت زیبایی این دو جمله به ظاهر مشابه را حس کردید می توان امیدوار بود که به دروازه های زیبایی شناسی و نوآوری نزدیک شده ایم.


 “همکار گرامی حضور شما در این مراسم الزامی است”


“همکار گرامی حضور سبز شما در این مراسم موجب افتخار و امتنان ماست” دیده به انتظارتان می نشانیم.


* هر فعالیت کوچک و ریز روابط عمومی می بایست مجموعه ای بزرگ و عمیق از بررسی ها، تحلیل و هدفمندی را در پشت سر داشته باشد.


* و باید بدانیم اطلاع رسانی و انجام هر فعالیت در عرصه روابط عمومی آخرین حلقه زنجیر است. پیشتر باید صدها حلقه از نقد و نظر و بررسی و هدف بافته باشیم.


و پایان سخن اینکه:
ببخشائید زیره به محضر کرمانتان آوردیم. باشد تا با مشاهده فعالیت های زیبا و خلاقانه کلیه همکاران خوش ذوق روابط عمومی، کویر جانمان سیراب از بارش های بهاری گردد.
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)