شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || اسناد جدید منتشرشده تحت قانون ثبت عوامل خارجی آمریکا (FARA) فاش کردهاند که شرکت آمریکایی اِسکیدیکی، از شرکتهای روابط عمومی نزدیک به حزب دموکرات، قراردادی به ارزش ۶۰۰ هزار دلار با دولت اسرائیل امضا کرده است. این قرارداد در ۲۸ آوریل ۲۰۲۵ منعقد شده و تا مارس ۲۰۲۶ اعتبار دارد.
بر اساس مفاد این قرارداد، شرکت اِسکیدیکی (SKDK) موظف است برنامهای «رباتیک» برای مدیریت کمپینی رسانهای در پلتفرمهایی چون اینستاگرام، تیکتاک، یوتیوب و لینکدین اجرا کند؛ هدف، پر کردن این شبکهها از محتوای حامی اسرائیل است.
این شرکت همچنین موظف است سخنگویان جامعه مدنی اسرائیل را آموزش دهد، میزان تأثیرگذاری اینفلوئنسرها را ارزیابی کند و ارتباط رسانهای با خبرگزاریها و شبکههای بینالمللی بزرگی مانند بیبیسی، سیاِناِن، فاکسنیوز و اِسوشیتدپرس را برای ایجاد پوشش مثبت نسبت به اسرائیل، مدیریت نماید.
اجرای این پروژه تحت نظارت شرکت مادر شرکت اِسکیدیکی، یعنی Stagwell Global، و بهعنوان پیمانکار فرعی شرکت فرانسوی Havas انجام میشود. استگوِل توسط مارک پن تأسیس شده است؛ فردی که سالها از متحدان حزب لیکود در اسرائیل بوده است.
این نخستین بار نیست که چنین پروژههایی رسانهای اجرا میشود. سال گذشته، گزارش تحقیقی الجزیره نشان داد که شبکهای از «ابررباتهای» هوش مصنوعی، بهطور شبانهروزی در حال مقابله با پیامهای طرفدار فلسطین هستند. این رباتها بلافاصله با محتوای حامی اسرائیل پاسخ میدهند و از آنجا که توسط هوش مصنوعی هدایت میشوند، شناساییشان از کاربران انسانی بسیار دشوار است.
شرکت اِسکیدیکی در اوایل سال جاری، رسماً بهعنوان نمایندهی خارجی اسرائیل در آمریکا ثبت شد. این شرکت تأیید کرده است که برای تبلیغ روایتهای مطلوب اسرائیل، با رسانههایی مانند اِنپیآر، اِماِساِنبیسی، فاکسنیوز و شبکهی ایکس که متعلق به ایلان ماسک است، همکاری دارد.
روابط شرکت اِسکیدیکی با حزب دموکرات آمریکا بسیار عمیق است. آنیتا دان، مشاور ارشد جو بایدن و از مؤسسان شرکت اِسکیدیکی، بارها بین این شرکت و کاخ سفید در رفتوآمد بوده است. از دیگر چهرههای نزدیک به حزب دموکرات در این شرکت میتوان به جاستین گودمن (معاون اجرایی شرکت اِسکیدیکی و مدیر ارتباطات سابق چاک شومر)، مایک موری (کارمند پیشین شومر) و جاش ایسای (مدیرعامل سابق شرکت اِسکیدیکی و رئیس دفتر پیشین شومر) اشاره کرد. همچنین هیلاری روزن، مشاور انتخاباتی برجسته دموکراتها، و داگ تورنل، مدیرعامل کنونی شرکت اِسکیدیکی نیز از افراد بانفوذ این شرکت بهشمار میروند.
این افشاگری جدید، بار دیگر نشان میدهد که چگونه فناوریهای نوین همچون رباتها و هوش مصنوعی به ابزاری کارآمد برای جنگ رسانهای تبدیل شدهاند؛ جنگی که در بستر شبکههای اجتماعی، روایتها را تغییر میدهد و افکار عمومی را هدف قرار میدهد.
نوشته: دونالد شاو (Donald Shaw) – ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۵
منبع: Donald Shaw, Sludge, September 15, 2025
در ادامه با #شارا همراه باشید:
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای پیام/
نظر بدهید