آداب گفت و گو در فضای مجازی

محمد امامی – رعایت این نکات به ویژه در هنگام گفت‌و گوهای برخط (چت‌های آنلاین) ضروری‌تر است، چرا که فرستنده و گیرنده پیام (طرفین گفت و گو) برای تامل بر روی کلام خود، فرصت محدودی دارند و ممکن است غلبه هیجان و احساسات و خشم و عصبانیت منجر به ارسال پیام‌هایی شود که در صورت تامل و تفکر بیشتر هیچگاه حاضر به ارسال آن نباشیم.

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)|| این روزها فضای مجازی فرصتی را برای همه ما فراهم آورده تا از راه دور بتوانیم با مخاطبان مورد نظرمان ارتباط برقرار کنیم و با یکدیگر تعامل داشته باشیم و حرف‌های خود را مستقیم با آنان در میان بگذاریم.

رعایت برخی نکات در این ارتباط می‌تواند این امکان کم‌نظیر ارتباطی را به فرصتی برای بهبود ارتباطات، برطرف کردن ابهام‌ها، دستیابی به اهداف، تسهیل و بهبود فعالیت‌ها، و پیشگیری از بروز بسیاری از مشکلات، احقاق حقوق، بیان آزادانه دیدگاه‌ها و به اشتراک گذاشتن آن، کسب شناخت و آگاهی از دیدگاه دیگران، تضارب آرا و اصلاح کاستی‌های عقاید و باورها و دیدگاه‌ها، و …. تبدیل کند.

رعایت این نکات به ویژه در هنگام گفت‌و گوهای برخط (چت‌های آنلاین) ضروری‌تر است، چرا که فرستنده و گیرنده پیام (طرفین گفت و گو) برای تامل بر روی کلام خود، فرصت محدودی دارند و ممکن است غلبه هیجان و احساسات و خشم و عصبانیت منجر به ارسال پیام‌هایی شود که در صورت تامل و تفکر بیشتر هیچگاه حاضر به ارسال آن نباشیم.

همچنین در پلتفرم‌ها، رسانه‌ها و گروه‌هایی که مبتنی بر متن هستند، به دلیل این که امکان انتقال لحن و حس‌های دیگر و زبان بدن و … وجود ندارد، ممکن است پیام و سخن فرستنده دچار اختلال شود و همان‌طور که مقصود فرستنده است از سوی گیرنده پیام دریافت نشود و منجر به بروز تنش در ارتباطات و بدفهمی و بروز مشکلات بعدی شود.

با این توضیح‌ها توصیه می‌شود در این نوع گفت‌وگوها نکاتی را که یادآوری می‌شود رعایت کنید:

۱) از آمادگی طرف مقابل برای گفت وگو و مناسب بودن زمان گفت و گو، اطمینان حاصل کنید.

۲) سعی کنید گفت و گو را با سلام و واژگان و عبارت‌های مثبت آغاز کنید.

۳) در تمام مراحل گفت و گو حتی زمانی که حق کاملا به جانب شماست و طرف مقابل ذیحق نیست، سعی کنید ادب و حیا را رعایت کنید و از دایره ادب و اخلاق خارج نشوید.

۴) سعی کنید کوتاه، گزیده، مفید، بدون عجله، شمرده و ملایم سخن بگویید.

۵) سنجیده و به‌جا و به‌هنگام ضرورت با استفاده از واژگان مودبانه و بدون عصبانیت حرف بزنید.

۶) از دروغ، غیبت، تهمت، تمسخر، شایعه، افشای سر، هتک حرمت، عیب جویی، دشنام، تحقیر، سخنان نیش دار و اختلاف افکنی در حین گفت و گو بپرهیزید.

۷) اگر در گروهی گفت و گو می‌کنید که دیگران نیز گفت و گوی شما را می‌شنوند یا می‌خوانند یا می‌بینند، به سطح درک مخاطبان و واکنش‌های آنان توجه داشته باشید.

۸) از به کار بردن واژگان زشت و ناپسند خصوصا در هنگام عصبانیت خودداری کنید.

۹) چنانچه عصبانی می‌شوید و توانایی حفظ تعادل و آرامش خود را ندارید محترمانه گفت و گو را ادامه ندهید.

۱۰) در هنگام گفت و گو خوبی‌ها و نقاط مثبت دیگران را بیان کنید.

۱۱) در تمام مراحل گفت و گو صداقت و درستی را رعایت کنید و با مهربانی حرف بزنید.

۱۲) در گفت و گو از روی علم و آگاهی سخن بگویید و هیچ‌گاه بدون تأمل کافی حرف نزنید، به آثار و پیامدهای حرف‌های خود توجه کنید.

۱۳) اختلاف نظر و سلیقه یک موضوع طبیعی است، سعی کنید این موضوع طبیعی موجب هتک حرمت و لطمه به شخصیت انسانی و تحقیر طرف مقابل شما نشود.

۱۴) همه ما انسان‌ها ممکن‌الخطا هستیم اگر طرف مقابل به اشتباه خود اعتراف کرد از او بپذیرید و همان رفتاری را با او داشته باشید که دوست دارید با شما در هنگام بروز خطا رفتار شود.

۱۵) هدفمند گفت و گو کنید و از این شاخه به آن شاخه نپرید.

۱۶) در نقل سخن از دیگران، امانتدار باشید و سخن آنان را تحریف نکنید.

۱۷) چنانچه برای تلطیف فضای گفت و گو از مزاح و لطیفه استفاده می‌کنید مراقب باشید متناسب با شان مخاطب یا مخاطبان باشد و در آن افراط و زیاده‌روی نکنید.

۱۸) به تفاوت‌‌های احتمالی فرهنگی طرف گفت و گوی‌تان توجه داشته باشید

۱۹) تا جای ممکن از جمله‌های امری استفاده نکنید

۲۰) مستدل و منطقی و با برهان و دلیل سخن بگویید و از قسم خوردن و تکرار بی‌جای سخن خود بپرهیزید.

دوست بزرگوار شما می‌توانید با تکمیل این فهرست یادآوری‌ها و عمل به آن در هنگام گفت و گو و همچنین انتشار این یادآوری‌های ارتباطی، به فرهنگسازی گفت و گو کمک کنید.


🍀 @mardomdaran